Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Efterlysning af sang
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #1 Posted: Fri Nov 24, 2006 0:03    Post subject: Efterlysning af sang
  Jeg har kendt en sang, som jeg ikke har kunne finde i mange aar.
Den handler om en mand (kan ikke mere huske, hvad han er for en person) som isoleret sig, for mange aar siden, han boede vist uden i en skov.
Jeg fandt ud af, sammen en anden der ogsaa, kendte den for aar tilbage, nogle af versene. Saadan som jeg husker det, lyder det ene af versene saadan:
-Huset som han boede i
Det byggede han selv
Af traeer som han faeldede
Langs den blanke elv

Er der nogen der kender til denne sang?

Beate
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Fri Nov 24, 2006 0:46    
  Sangen du tænker på hedder: "Den gamle Spillemand" og er skrevet af Ole Sterndorff.  Den er hermed lagt ind på siden.

Jeg lærte den i sin tid af Tore Plougheld med nogle få ændringer - det er jo hvad mundlig overlevering gør, i et meget roligt tempo som fik den til at lyde utrolig smuk og sørgmodig. Jeg har siden hen hørt en meget folkelig indspilning med højt tempo jeg jeg-skal-gi-dig-skal-jeg...

Hvordan husker du den Beate?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #3 Posted: Fri Nov 24, 2006 0:53    
  jeg har faktisk inspillet den, men lur mig om jeg ikke kan finde den på min computer,eller i back up cd-er... 

ellers må jeg bare indspille den ingen.

mvh Christian

ps. laver den sku på lørdag
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #4 Posted: Fri Nov 24, 2006 0:54    
  Det er helt vildt fedt, jeg har virkelig savnet den sang, jeg sang den meget da jeg var lille.
Jeg kan genkende versene, dog er jeg ikke sikker paa de foerste to linjer i sidste vers.

Beate
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Fri Nov 24, 2006 13:13    
  Den står i alle de spejdersangbøger jeg har haft fingrene i Smile
Hop til top
Send private message
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #6 Posted: Fri Nov 24, 2006 15:10    
  Den staar ikke i min DEN GROENE SPEJDER SANGBOG. KFUK/KFUM SPJERDENE I DANMARKs sangbog.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Fri Nov 24, 2006 22:36    
  Hm... så er den nok blevet frasorteret til fordel for alle de salmer, I har.
Den var fast inventar i DDS' sangbøger, i hvert fald i min tid.
Hop til top
Send private message
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #8 Posted: Fri Nov 24, 2006 22:53    
  Som Nicolas skriver har Ole Sterndorf skrevet den, men det gælder kun musikken, Bjarne Jes Hansen har skrevet teksten.
For et par måneder siden var jeg oppe i Sverige, i Rätvikk og spille med Brita Haugen, og stedet vi spillede lå ud til en sø........og det var Siljasøen!
Den er pænt stor, og der er masser af folkemusik deroppe, men de kendte ikke denne danske sang om deres sø.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Sun Nov 26, 2006 3:32    
  Ja så blev jeg færsig med at indspille sangen. Det spøjse er at, lige efter jeg fik oploadet den nye version af sangen, læste jeg at en anden version, også indspillet af mig, allerede lå på nettet. Dette viste sig imidlertidigt at være endnu en gen-indspilning. Så nu har jeg indspillet : Den gamle spille mand 3 gange med 2 års mellerum. Hvis nogle ligger inde med min første version, vil jeg meget gerne have den.

Jeg er meget glad for denne sang, og har bla. spillet den sammen med mit irkse band: Huset Gir En Omgang, for nogle år siden.
Det var i den sammenhæng at min gode ven og bassist Balder Brysch, fortalte mig at han havdet hørt et lille mellem spil, men han kunne ikke helt huske det præcist. 
Balder havdet faktsik engang, igenne sin far der er gøgler konge, mødt Ole Sterndorf manden bag melodien. 

Teksten i sig selv har også stor betydning for mig, og det tema den tager op: Musik og ensomhed, har jeg selv oplevet på egen krop.

en lille anekdote og en advarsel.
Da jeg var ca. 17 år sprang jeg fra gymnasiet, og startet som musiklære, og foruden undervisning af børn, tjente jeg penge ved at spille om aftenen.
Jeg spillede og øvede hver eneste aften stort set, og i de næste 5 år. ca. var det faktsik hvad mit liv var optaget af.
Jeg spillede en masse jobs, især til fester, og selv om man var omgivet af mennesker der stod og klapepde og hujede af en, så var man ikke sammen med dem. Når jeg så kom hjem kl. møg om natten, var der hellere ikke nogen til at tage imod en. Det er meget få mennesker der kan holde ud at bo sammen med en musiker der er væk hver aften og ikke kan tage til familie fester eller sådanne noget, fordi der er et spillejob eller en øver.

Jeg var dog så heldig at møde min kæreste, sjovt nok igennem skjaldesang, på det tidspunkt i mit liv, hvor jeg var ved at kvæles af alt den musik. Så jeg stopepde i 3 af de 6 bands jeg spillede i, pakkede stort set alle mine instrumenter væk i 6 mdr. tid.

I dag spiller jeg igen, dog ikke lige så meget som den gang, langt fra.
Men denne sang, Den gamle spillemand, husker mig på at jeg hellere ikke skal vende tilbage til livet som 100% musikbums.

"han er blevet tosset han spiller sig ihjel
Farvel du gamle spillemand, og tak for alt, farvel "


MVH 
Christian Colberg aka Master-COTH


 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #10 Posted: Tue Nov 28, 2006 14:21    
  Nicolas, jeg vil proeve, at indspille den, som jeg har laert den / husker den. Det kraever bare at jeg paa en eller anden maade, kan fa lagt lyd paa, da jeg ellers ikke er saa god til holde takten, og jeg ved ikke hvornaar, jeg faar mulighed for at proeve.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B