Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Danske middelalderorkestrer
Goto page 1, 2, 3  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #1 Posted: Tue Aug 29, 2006 17:44    Post subject: Danske middelalderorkestrer
  Dette er en liste over danske middelalder - og vikinge grupper som beskæftiger sig med musik af den ene eller den anden art:

Alba
Cantus Firimus
Det danske Hildegard Ensemble
Esk
Falsterpiben
Fistula
Fuls Fæller
Gavn
Gny
Götterfunken
Kammerkoret Adventura
Krauka
Krapyl
Leikarar
Legerne
Lir og Leg
Lorelei
Lurpakket
Pilgrim Shoes (ikke rigtig aktive)
Porci Tres Minori (vist heller ikke aktive?)
Ramashang
Ranild
Trotto
Virelai
Vitro


Se evt. også foreningen Odense skjaldelaugs hjemmeside.

Jeg tænker at det kunne være interessant at vide hvor mange der rent faktisk eksisterer, så hvis I kender nogle ud over dem som allerede er nævnt, så føj endelig til!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #2 Posted: Thu Sep 07, 2006 10:07    
  Hvem af dem var det der var på kbh middelaldermarked, de var vist 4-6 piger og en dreng.?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Thu Sep 07, 2006 13:26    
  

Det var Götterfunken.

Hop til top
Send private message Send e-mail
Søren Sommer Hansen




Guest

Post #4 Posted: Sun Oct 01, 2006 19:22    
  Dem fra Århus?

Ville det evt. være en ide med at samle nogle links til de forskellige grupper?

Hop til top
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Mon Oct 02, 2006 1:48    
  Götterfunken kommer fra Århus

Det ville det måske, så det er hermed gjort.

Hvis nogen skulle have lyst til at høre mere, så har middelalderinfo også en ganske god liste over danske og udenlandske grupper...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Tue Nov 07, 2006 19:38    
  Så sent som i går aftes, fik jeg et praj om endnu en gruppe til listen, og siden min kilde, nemlig Troels Dueholm ikke selv har villet offentliggøre bandet her på forummet, må jeg jo gøre det for ham!

Han nemlig netop blevet medlem af den Århusianske skjaldegruppe Lurpakket
(Tilykke!! )

Jeg husker tydeligt at Tore har nævnt navnet i flere sammenhænge (bla i hans Store skjaldeguide på LF).
Dog har han aldrig dokumenteret deres eksistens, og virke. 
Men de lever altså i bedste velgående, og jeg synes de - måske I - ser SEJE ud!!!

Kan godt være at I jyder har kendt dem i laaang tid... men man er vel køvenhavner...

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #7 Posted: Fri Nov 10, 2006 2:03    
  Lurpakket har nu fået en mere sigende hjemmeside adresse : www.lurpakket.dk Smile

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #8 Posted: Fri Dec 29, 2006 5:12    
  Hvad med Asynje, hvad hoerer det under?
Folke- eller vikingemusik?

Paa http://gny.dk/ som Nanna Barslev spiller med i, staar der at det er en folkemusikgruppe.

Paa www.valravn.net/ og www.virelai.dk/ hvor Soeren Hammerlund er med i, staar der: elektronisk vikinge musik.

Kalder man det saa, noget i retning af: folkemusikgruppe der spiller vikingemusik?
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #9 Posted: Fri Dec 29, 2006 18:09    
  Godt spørgsmål!

Personeligt synes jeg ikke de hører med på listen, da de udelukkende spiller forstærket og delvist elektronisk...
Desuden optræder ikke overvejene i middelaldersammenhænge. (Men det gør Valravn jo heller ikke...)

Da "elektronisk vikingemusik" højst sansyneligt er formuleret af Søren Hammerlund selv, hører de vel heller ikke med på middelalder-listen...?

Men det er bare min mening.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #10 Posted: Sat Dec 30, 2006 2:32    
  MADS-

Jeg vil give dig ret i (selv om jeg ikke har hoert bandet) at de ikke har noget med middelalder at goere, men denne debat handler ogsaa om vikingegrupper, da Nicolas skriver om baade middelalder og vikinge musikgrupper.
Saa det er en middelalder / vikingeliste.

Angaaende Valravn saa ved jeg ikke hvad man skal kalde dem, udmidbart vil jeg sige at de hoerer under folkemusik.
Suna kalder det: Nordisk musik. Jeg vil gaa ud fra at du kalder dem: Nordisk folkemusik, da de hedder det ifoelge Gavn.
Virelai skriver: Wild north poetry.
De kan vel godt, gaa med sammenhaeng til middelalder, naar det kan gaa som renaassance
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Sat Dec 30, 2006 14:43    
  Beate: Det er rigtigt, at Nicolas snakker om både vikinge- og middelaldermusikgrupper (eftersom min erfaring med middelaldermarkeder er, at de ikke altid tager det supertungt, om man rammer et par hundrede år ved siden af).

Til gengæld efterlyser han vist kun grupper, som optræder til/på middelaldermarkeder og lignende.
Det står ikke helt klart og tydeligt, men jeg tror det er det, han tænker på.
Lige så snart det bliver på nogen måde kunstigt forstærket (og i særdeleshed elektronisk), så kan man jo ikke så godt optræde ingame de steder. Sorten Muld ville for eksempel heller ikke holde en meter i de sammenhænge, skønt deres musik er kraftigt inspireret af middelalderen.
Hop til top
Send private message
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #12 Posted: Sun Dec 31, 2006 4:23    
  Ja, det er som man fortolker det Niccolas skriver.

Jo, man kan godt i nogle sammenhaange, optraade med elektonisk forstaarked lyd ( faa arrangementer goer det), alt efter hvad man ligger i arrangementet, nogle har nogle krav, andre har nogle andre. og saa kommer det jo os meget anpaa om det er: markeder, festivaler eller andet, hvad man kan tillade sig.
En festival kan bedre tillade sig at have f.eks. nogle hoejtalerer staaende, end et marked kan. Nu siger jeg ikke at alle festivaler kan, det kommer bla. anpaa hvad man vil opnaa med det, f.eks. kan det vaare stemningen der hoerer med markedt / gadelivet, og det at leve sig ind i en anden tid. Her ville elektonik oedelaegge det hele. men maaske ikke hvis det er den gode gamle musik, folkeviserne, man gaar efter, her kan musikken, nogle gange godt afvesles med en blanding af den verden vi lever i, og det gamle (folkeviserne, indstrumenterne, dansene).

Dette er min opfattelse og hvad jeg synnes, ud fra det jeg ved, og har oplevet, men jeg vil godt hoerer de mere erfarnes meninger, da jeg ikke er den mest erfarne her inde, og hvis jeg tager alt for meget fejl saa baer venligst over med mig.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Stinne Kirketerp


Posts: 13
Århus

Post #13 Posted: Wed Jan 03, 2007 9:45    
  Der er også koret Aventura her: http://aventura.dk/middelalder/middelalderkoret.php
De kommer på middelaldermarkeder, og må da om noget kaldes middelalder-musik...
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #14 Posted: Fri Jan 05, 2007 23:05    
  Nårh ja... hvorfor er det altid man glemmer dem? 

Er i øvrigt helt enig... de er sgu middelaldermusik mere end noget andet!
(Men det også meeeget tørt)

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Sat Jan 06, 2007 16:29    
  Så er både Lurpakkekt og Adventura-koret blevet tilføjet på listen.

Når jeg spørger efter "middelalder/vikinge musikgrupper" så mener jeg grupper som tager udgangspunkt i musikken og formidlingen af den - i dette tilfælde på markeder og des lige.

Jeg betragter både Valravn og Asynje som folk-musik, og jeg mener derfor ikke at de hører til i netop den gruppe.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page 1, 2, 3  Next Page 1 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B