Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
halvtoner på harpe
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Vibeke Vestergaard


Posts: 8


Post #1 Posted: Thu Oct 04, 2012 16:46    Post subject: halvtoner på harpe
  Min kæreste har bygget en helt vidunderlig 22 strengs harpe til mig i egetræ. Den har en vidunderlig lyd og holder stemningen godt.
Jeg spiller meste bretonsk, waliaisk, skotsk og irsk musik. Mangler halvtoner ved f,b og c især. De løftestænger man sætter på er hundedyre så derfor vil jeg nøjes med de vigtigste. Mit problem er hvordan beregner jeg hvor de skal sidde? Sidder de forkert bliver tonen vel falsk? Hvilke strenge skal jeg sætte dem på for at få # for f og c, og bb for h? Ku tænke mig at bb skal sidde på a strengen da det jo er en halv tone ned. Og # for f, på f strengen da det må være en halv tone op, og c ... Er der nogen der kan hjælpe mig?
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sat Oct 06, 2012 15:03    
  Fortegnet # (krys) betyder teknisk set: en ½ tone lyser.

Jeg går udfra at en løftestang gør strengen lysere. Så du skal sætte løftestangen en ½ tone Mørker end det resultat du vil opnå.

De toner du nævner vil give følgende resultat.

Løftestang på F = Fis
Løftestang på C = Cis

Når du skriver bb for H, går jeg ud fra du mener b for H = en ½ tone mørkere fra tonen H. Dette vil ud fra det danske tone system give tonen = B (på engelsk Bb eller B flat)
For at opnå dette skal du sætte løftestangen på tonen A, da dette vil kunne give tonen A#, der har samme frekvens/ lyd som tonen B (igen ud fra den danske system)

HVis du placere løftestænger på disse 3 toner vil du kunne spille i tonearterne (i Dur/Mol systemet):

C/Am (rene stamtoner)
G/Em (# for f)
F/Dm (b for h)
D/Hm (# for f og c)

håber dette besvarede dit spørgsmål

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Vibeke Vestergaard


Posts: 8


Post #3 Posted: Sun Oct 14, 2012 22:30    Post subject: løftestænger, halvtoner
  Super, det lyder helt rigtigt, tak for hjælpen !
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Sun Nov 04, 2012 4:27    
  Hvad jeg kender til harper, så er det vist temmeligt normalt at "kontakterne" (som jeg tror det hedder) ikke løfter, men forkorter strengen og derved sænker dens tone - med en halv tone.

Det vil sige at den bliver en halv tone lavere og ikke højere.

Dvs at f.eks. f strengen som udgangspunkt skal stemmes i fis, og at den så forkortes ned "ned" til f.

Det samme gælder for Bb som stemmes som H og C som stemmes som Cis.

Mht hvor de skal sidde, så tror jeg du kan placere bare ved at holde dem fast med fingrene, og så lytte dig frem til hvor langt nede af strengene de skal sidde.

Giver dette mening ?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Niss Stricker

Se fuldt billede
Posts: 13
københavn, brønshøj
Harpe-skjald

Post #5 Posted: Mon Nov 05, 2012 0:08    
  Kære Vibeke,
Godt at høre at du har gang i harpen.
Med hensyn til de der halvtoneknapper, kontakter, levers eller hvad vi nu vælger at kalde dem, så har du ganske ret i at du skal sætte dem rimelig præcist. Det kan naturligvis regnes ud rent matematisk, men jeg vil forslå dig, at du bruger øret eller måske snarere en tuner. Det kan være lidt besværligt at placere dem og så få sat dem fast uden at flytte på dem mens du gør det, men giv det et forsøg.

De sættes i princippet sådan at de forkorter (og gør derved strengen en halv tone lysere) ... når de slås til. Det vil sige, hvis de er nede og ikke rører ved strengen vil du (dersom vi tager udgangspunkt f.eks. i din f streng) få at f bliver til et f# (fis) ved at du løfter halvtoneknappen.

Der findes diverse instruktioner hist og pist på nettet også. og det kan jo være at de der hvor du købte dem har en instruktion. Der er nemlig en del forskel på de forskellige halvtoneknapper. Hvis du ikke har købt dem endnu vil jeg råde dig til at købe dem i metal, det holder længere i længden.

En fremgangsmåde er, at stemme den nabostreng, som er lysere f.eks. din g streng til et f# og så stemme din f streng til f og sætte halvtoneknappen på (i aktiveret tilstand) og derved finde det punkt, hvor de to strenge stemmer overens.

I hvert fald. Held og lykke med det.
Niss
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Mon Nov 05, 2012 0:41    
  Og så tror jeg ikke der er flere der kan besvare dit spørgsmål: en musik pædagog, en konservatorie studerrende, og en harpe spiller =)

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B