Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Pral fra eget værksted...
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #16 Posted: Sun Jun 29, 2008 23:11    
  @Morten

Hvad tager du egentlig for den lille sækkepibe? Den, du havde med på Esrum, havde en meget rar klang og dens ikke alt for voldsomme volumen, gør den måske mere egnet til begynderspil.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #17 Posted: Sun Jul 20, 2008 20:38    
  Min rebec er langt om længe bleven færdig og gjort nogenlunde spilklar, og der kan ses et par billeder her - rebec1 og rebec2

Det tog godt nok lang tid, men nu er den klar, og jeg vil i gang med den næste.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #18 Posted: Tue Aug 26, 2008 15:35    
  Og så kom der en ny rebec i familien - denne gang en lille sopranrebec. Lyden er indtil videre meget fin, minder en del om kemenchen (de ligner jo også hinanden meget), men ikke vildt kraftig. Det ændrer sig nok, når der kommer en stemmestok i, men nok om det - billeder:

Billede 1
Billede 2
Og et sidste til sammenligning med tenoren
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #19 Posted: Mon Sep 01, 2008 15:30    
  
Svensk pibe i kirsebær og pink ivory
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #20 Posted: Mon Sep 01, 2008 23:10    
  @Simon - har du købt begge rebecer som samlesæt over Early Music Shop, eller har du lavet dem selv? Det ku godt se ud som det første. Ikke at noget er dårligere end noget andet....

/Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #21 Posted: Tue Sep 02, 2008 0:29    
  @Johan - jep, begge rebec's er fra EMS kits. Ganske fin kvalitet, og der følger kasse og bue med, så det er et godt køb, hvis man kan bearbejde træet ordentligt. Dog kunne man godt bruge nogle ekstra fifs til at de bliver helt i orden, men så kan man jo spørge en bygger, hvis det står slemt til.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #22 Posted: Tue Sep 02, 2008 8:37    
  @Magnus: Uuuuhhh hvor den er fin! Har du syet paa vrangen eller limet en strimmel paa syningen?

Pink Ivory - MMMMmmmmmmmmmm

- Og saa jeg ikke dig gennem taagerne, torsdag nat hos hoekeren i Toender? Jeg havde travlt med at spille saa jeg naaede ikke at hilse.....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #23 Posted: Tue Sep 02, 2008 18:13    
  Nørj, så var det dig Morten - Jeg og kæresten stod længe og beundrede din pibe og dit spil Smile

Matilda vidste ikke hvordan sådan et dyr så ud (vi havde talt om dig tidligere på dagen, hvor jeg fortalte at du spillede sådan en), og da jeg hørte lyden af en  uilleann igennem skrålene fra festen udenfor, tænkte jeg at det måske var dig. Men jeg må ærligt indrømme at jeg var lidt i tvivl om det var dig, specielt med tanke på hvor mange det KUNNE have været, netop på den festival Wink

Mht. svenskerpiben, så er det en strimmel der er limet på syningen - et trick jeg så DJ Allan gøre på sine schäferpiber, og jeg synes det ser rigtigt frækt ud at der ikke er syet igennem kanten.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #24 Posted: Fri Sep 05, 2008 13:09    
  Den pibe er godt nok øjekræs Magnus!
Fede propertioner og lækkert finish!

Et nygerrigt spørgsmål til deherre Magnus og Morten:
Jeg synes at sække på vrangen, dvs. med en evt. syning og kant gemt inde i sækken, er æstetisk fantatisk, og har set det brugt flere steder.

Men det virker som om byggere inkl. jer to, helst undgår den løsning.

Er det rigtigt opfattet og i så fald hvorfor?

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #25 Posted: Sat Sep 06, 2008 11:26    
  Absolut ikke mads, jeg har selv en svensker syet på vrangen.. Det er rent historisk tror jeg - den eneste jeg kender til der syr på vrangen er Faust, resten syr gennem kantbåndet. Men jeg vil give dig ret - det er lækkert.

Jeg er igang med en ny model, syet på vrangen og med lige hals - et design foreslået af Olle Gällmo - det bliver sjovt at prøve Smile og så i grønt skind
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #26 Posted: Sat Sep 06, 2008 11:26    
  

Og tusind tak for de pæne ord om piben forresten Smile

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #27 Posted: Sat Sep 06, 2008 17:43    
  Hvis jeg forstår jeres vrangen/kantbåndet-koncept rigtigt, gør det så ikke også en forskel for holdbarheden?
Jeg forestiller mig, at hvis man syr på vrangen, er der kun stingene (igennem to stykker skind) til at holde luften inde, og hvis tråden løsner sig/udvides eller der er syet lidt sjusket (hvad I selvfølgelig ikke gør Smile), ville den så ikke lettere blive utæt?
Mens hvis man syr gennem et kantebånd på ydersiden, så går tråden gennem fire lag skind, og jeg har sådan en idé om, at kantebåndet holder det hele lidt samlet, så det ikke så let giver sig og bliver utæt.

Selvfølgelig kunne man sy gennem et kantebånd på indersiden og dermed kombinere to gode ting...(?)
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #28 Posted: Sat Sep 06, 2008 20:26    
  Præcis Rikke... det er også det man gør
Hop til top
Send private message Send e-mail
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #29 Posted: Sun Sep 07, 2008 12:26    
  

Det er sikkert sådan det er opstået, men i virkeligheden får man en mere lækker sæk hvis man syr på vrangen - både fordi den bliver mindre stiv, men også for den den synes at kunne indholde mere luft. Jeg har aldrig haft problemer med min vrangsyede sæk, i hvert fald. 

Syningen er meget stærk i sig selv, og sækken bliver jo præpareret uanset hvad. Dog synes jeg at have lagt mærke til, at den vrangsyede sæk måske skal præpareres en lille smule oftere end en med kantbånd. Om det er konstruktionens skyld eller om jeg bare har været uheldig med skindet, det tør jeg ikke sige Smile

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #30 Posted: Mon Sep 08, 2008 13:31    
  Så fik jeg endelig strenget min elskede cythara Anglica, eller tidlige middelalderharpe om man vil.
Den er lavet i asketræ, med metalstrenge, metal zither pins, snørrehuls nitter (beregnet til læder) og en hel del optimisme. Resonanskassen er boret ud med modificerede forsnerbor, og resonansbordet er ca 7 mm på midten og bliver tyndere ud mod siderne. 
Den har 16 strenge, hvor dybeste streng er g'et lige under A440.

Hvor ville det dog være fedt at kunne spille harpe nu...
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next Page 2 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B