Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Pral fra eget værksted...
Goto page 1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #1 Posted: Mon Aug 14, 2006 10:05    Post subject: Pral fra eget værksted...
  

Hjemmegjort svensk saekkepibe i rosentrae. Efter at have ventet i 3 uger paa rorblade fra Spanien, tor jeg godt vise den frem - den lyder rigtigt Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Mon Aug 14, 2006 12:16    
  Respekt.

Det er den eneste kommentar jeg har til dit arbejde - hvor ser det dog flot ud.

Har du planer om at lave flere, og hvad vil du i så fald tage for dem? Jeg har efterhånden opgivet mine planer om at mestre de store skotske og flamske sækkepiber, men en mindre model som den du har bygget burde jeg have luft nok til at spille på.

Jeg kan se du bor i København, så jeg kunne godt tænke mig at få lov til at se nærmere på dit flotte instrument på et tidspunkt - hvis jeg må?

Hvordan har du i øvrigt lavet den og stemt den?

Men flot arbejde er det - helt sikkert.

Tore
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Mon Aug 14, 2006 18:26    
  Uuuh..... Nice!!!
Den er virkelig flot. Hvis den også spiller godt, så er det virkeligt et flot stykke arbejde - især af et første-gangs-forsøt (hvilket jeg formoder at det er?) Hvis ikke min bluetooth hadede mig, så ville jeg prøve at uploade et billede af vores til sammenligning. Udseende-mæssigt kommer den ikke op på siden af din Morten

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan du har stemt den.. Har du fået førblade eller bare rør´ne sendt fra spanien??

Er det som Tore spørger evt noget du kunne finde på at sætte i produktion engang.? Det er jo ikke fordi danmark som sådan er overrændt med sækkepibebyggere.... men nu er det der tilsyneladende en mere. Flot arbejde..
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Mon Aug 14, 2006 19:26    
  Så lykkedes det..
Den er bygget af Börs Anders Öhman fra Sverige. Piberne er drejet ud af svensk birk og sækken er lavet af kalveskind.



(Red. 15. august af Mads)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #5 Posted: Mon Aug 14, 2006 22:14    
  Tak for de pæne ord. Det er det første forsøg, men jeg har allerede nogle nye i gang, både et par svenske i takstræ og buxbom med hornfittings, en hümmelchen i dansk pæretræ og en større tysk fætter baseret på et stik af Duhrer fra 1500 tallet..... Alt sammen bygget efter de tegninger jeg nu engang har kunnet få fat i - jeg håber på at kunne opmåle en af Keld Nørgaards danske på et tidspunkt for at bygge en kopi, men det kommer nok....

Den på fotoet mangler stadig at blive tætnet ordentligt og finstemt. Jeg købte en posefuld ubearbejdede spanskrør, men har kun haft tid til at lave et par rørblade til den. Lige nu stemmer det bedste af rørene lidt for højt over hele tonerækken men jeg regner ikke med at det bliver så svært at få den til at stemme. Jeg har spillet irsk sækkepibe i årevis og det er nok den mest komplicerede pibe at lave blade til. Så dette er ren afslapning Smile

Når jeg har ryddet ud i børnesygdommene laver jeg gerne på bestilling. Og hvis nogen har brug for en lille keltisk eller middelalderharpe kan jeg sikkert også klare det - Nikolaj Busk fra TrioMio spiller for tiden på en jeg har bygget.

Og Tore: Du skal være hjertelig velkommen til at se og prøve apparatet når den er helt oppe at køre.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Mon Sep 11, 2006 20:42    
  MADS>
Hvad med noget af det du har skuet sammen, hvornår ser vi noget af det? Det er måske ikke i helt samme klasse som Mortens, men det er stadig værd at prale med...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Wed Feb 07, 2007 0:46    
  Når nu morten ikke har ville prale med at have bygget det, så kan jeg da i det mindste prale med at jeg nu ejer det...

Det handler om et Mountain Dulcimer som jeg for nylig har købt af ham:


Instrumentet er noget så specielt som en amerikansk videreudvikling af den norske langeleik, og består i sin enkelthed af en klangkasse, et gribebræt og - i dette tilfælde 4 strenge. Den stemmer i D og er derfor utroligt velegnet til at synge sammen med... Nu skal jeg helt klart ud og skjalde den til sommer...
 (skrev jeg virkelig det..?)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #8 Posted: Sat Jun 16, 2007 17:49    
  Mere pral: Efter en haard eksamen (paa moebelsnedkerforskole) er her resultatet; en gotisk 19-strenget harpe, bygget fra bunden. Jeg havde strengelaengder og tykkelser og intet andet. Nu maa vi se hvad jeg faar for den - jeg skal til mundtlig eksamen paa tirsdag.


Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sat Jun 16, 2007 20:52    
  Den er i hvert fald flot, hvis du spørger mig!

Kan man komme til at høre den, og får du også karakter for, hvordan den lyder...?

Det ser ud som om der "mangler" to strenge, hvilket giver mere mellemrummellem et par strenge i den dybe ende. Hvad er grunden til det?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Sat Jun 16, 2007 21:21    
  Du har gjort det igen morten...Hvor er den dog flot.
Hvor lang tid har du været om den?
Jeg glæder mig til at kige forbi og høre hvordan den lyder. Du skylder mig vist for resten en opringning.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #11 Posted: Sat Jun 16, 2007 22:47    
  Tak.

Vi har to uger til vores afslutningsprojekt, det skal bygges, der skal laves tegninger og en fyldig rapport om proces, stilhistorie, arbejdsmiljø etc. Det tog tre dage at bygge den - men en fejl betød at jeg egentlig har bygget to, på lidt over en uge.... De har metalstrenge og der røg bare et par stykker under opstrengningen, Det er det der ser lidt underligt ud. Men så nu har jeg tørlagt hele byen for tynde stålstrenge.

@ Nico: Jeg har mange jeg skal have ringet til når jeg er ovenpå igen Smile Men det bliver snart - jeg har snakket med Jan om øvelokaler og købt en sampler - og en doudouk

Den ene harpe bliver nok sat til salg for at lukke hullet i kassekreditten.... Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Sat Jun 16, 2007 23:52    
  Lige et praktisk spørgsmål: Hvor stor er den egentlig?
Det er jo ikke til at se på billedet, om den er 30 eller 200 cm. høj Wink
Hop til top
Send private message
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #13 Posted: Mon Jun 25, 2007 8:13    
  En lille update: Det gik godt til eksamen - Harpen gav tre gange 13 og to 11 taller. I alt otte 11 taller og tre 13 taller til min samlede eksamen. Det er jeg sku lidt stolt af Smile

Der blev i øvrigt bestilt en harpe og en lyre på markedet i Esrum - så nu må jeg jo konstruere en lyre.....

@ Rikke: Den er ca. 60 cm høj.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #14 Posted: Sat Jun 28, 2008 11:08    
  Mere pral.....


Saxerharpe fra ca 1030. Bestillingsarbejde.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #15 Posted: Sat Jun 28, 2008 17:07    
  Fy føj da hvor er den grim og ulækker!
*Tihi fnis*
Det var da et usandsynligt lækkert stykke instrument du (igen) har lavet der Morten!

Må man vove at spørge hvad sådan en sag står i, sådan ren pengemæssigt?

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2, 3, 4  Next Page 1 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B