Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Starthjælp
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #1 Posted: Wed Aug 09, 2006 12:22    Post subject: Starthjælp
  Halløjsa,

Selvom jeg har mit første rollespil til gode, har jeg nydt at surfe rundt på skjaldesang.dk, og det har givet mig mod til at kaste mig ud i skjald-rollen (ok, jeg kravler nok langs skovbrynet den første gang)

Min situation er, at min knægt (ja, jeg er gaaaaaammel), er begyndt at gå til noget rollespil. Da han kun er 8 år, skal han have en af sine forældrer med. Og i stedet for at stå på sidelinien og kigge, blev jeg opfordret til at være med. 2 fluer med et smæk

Og så var det jeg lige ville spørge jer garvede skjalde om hvilket numre der ville være rigtig gode at have med som begynder. Der er jo rigtig mange gode og sjove sange, men hvilke virker derude i vikelighedens fantasi-verden? (Aldersfordelingen ligger mellem 8 og 40 år)

Og så lige et andet spørgsmål som handler om musik kontra sang. Jeg er selvt trompet spiller, men agter ikke at bruge det til rollespil, da jeg synes at det falder udenfor rammerne. Jeg har derfor tænkt mig at tage en blokfløjte med. Og nu kommer spørgsmålet... En guitar/laud/luth spiller kan samtidig med at han/hun synger akkompagnerer, men hvad gør en fløjtespiller (tro mig, det lyder ikke godt hvis man forsøger at synge mens man fløjter  )  Laver man en skøn blanding af fløjt og sang, eller holder man sig til enten det ene eller andet?

De bedste hilsner
Morten
Kommende skjald
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #2 Posted: Wed Aug 09, 2006 13:20    
  Hej Morten! 

Hvor er det dog rart at du har tænkt dig at kaste dig ud i skjalderollen, det er kun sjovt, det kan jeg forsikre dig for! Smile

Det jeg gjorde første gang jeg skulle ud som skjald og ikke kendte noget til rollespil eller de kendte sang indenfor faget overhovedet var at jeg satte mig ved min computer og valgte de sange ud inde fra skjaldesang.dk som jeg selv synes var gode. Det jeg kan anbefale dig er de sjove viser, som får folk til at smile. Her er Colbergs oversatte irske geniale: Den fromme Munk fra Børglum, Kræn Piensens Begravelse og Blåbærfred for at nævne dem jeg kan huske. 
Blåbærfred er specielt god fordi man som mellemspil kan lege lidt med en fløjte som han selv gør på indspilningen. Så her kan du synge versene og spille ind imellem. ^_^

Jeg synes personligt du skal kombinere fløjte og sang, ihvertfald noget af tiden. Eventuelt kan du anskaffe dig et bjældebånd til anklen så du kan stampe lidt med undervejs. Everything goes! 

Venlig hilsen, Mie
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Wed Aug 09, 2006 16:53    
  Der er ingen tvivl om at du skal starte med at vælge de sange ud som du selv brydder dig om. Det gør det både nemmere at lære dem og sjovere at fremføre - og høre på dem. Blandt dem er der så forhåbentlig nok til at du kan dele dem op i forskellige kategorier, og så tage lidt fra hver. På den måde har du lidt til en hver lejlighed. Når du så kan den første håndfuld sange og har prøvet at fremføre dem i din rolle, så kan du altid suplere med hvad du evt synes du mangler.

Hvis du mangler inspiration til at begynde med, så kan du jo gå ind under indeks og lytte til nogle af de sange som tidligere er blevet indsynget / spillet. Det er dem som er markeret med et:

På liveforum ligger der også en række guides som kan give en god del hjælp og inspiration. Prøv evt. at kigge lidt på dem:
Den store skjaldeguide: Første del"
Spil Skjald
Spil Skjald 2

God fornøjelse...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Thu Aug 10, 2006 23:49    
  Hej Morten

Nu er jeg ikke nær så meget til irske sange som Mie, så her kommer mit bud på, hvad jeg selv ville sørge for at lære først, hvis jeg skulle til et scenarie og ikke kunne nogen sange på forhånd.

Først og fremmest et par generelle råd:
1. Undgå scenariespecifikke sange. Det skal forstås på den måde, at det er ok, hvis der nævnes ukendte personre og/eller steder i sangen, så længe de navne/steder kunne findes i det scenarie, du spiller) - men hvis der synges om guder, der ikke hører til i jeres setting, så går den altså ikke Wink
2. Prøv at finde nogle med omkvæd, som folk kan synge med på – det gør det sjovere for dine tilhørere og nemmere for dig selv at nå at lære teksten Wink
3. Som de andre sagde: Find dem, du selv synes bedst om. Hvis du lige skriver herinde, om du er mest til fine, langsomme, smukke sange eller de mere tju-bang-gang-i-den-sange eller nogle med aftenstemning eller kærlighed eller en god historie eller... så tror jeg, vi kan komme med mere præcise bud på, hvad du kunne have glæde af Smile

Men her er en relativt prioriteret liste over, hvad jeg selv ville kaste mig ud i som det første:
- Festen er lige begyndt (dejligt frisk og festlig. Omskriv gerne omkvædet)
- Herremanden (Underholdende historie hvis du lige skifter pave/præst etc. ud med noget mere passende. Masser af omkvæd og forudsigelighed i teksten gør den nem at lære)
- De tre møer og røveren (ditto)
- En pige gik i enge (ditto)
- Ridder Philips kærlighed (En fantastisk sang om en mand og hans hest...)
- Ræven og bonden (Hyggelig melodi, nem tekst, generelt ukendt)
- En orks liv (ja... jeg synes jo altså bare, den er fantastisk sjov Wink)
- Jeg gik mig ind og jeg gik mig ud (En klassiker, som folk kan synge med på)
- Filigutten (Nok en underholdende historie, her om Filigutten, der narrer jomfruen)
- Anna og Anders (jeg har selv meget svært ved at huske teksten, men det er en glimrende lille kærlighedssang om unge mennesker og forår)

Herefter fandt jeg en lang liste med sange, jeg ville anbefale at se på senere, mne jeg tror lige jeg venter lidt med at smide mere i hovedet på dig Wink
Jeg har i øvrigt kun set på dem, der har lydfiler herinde. Hvis du også kan bruge noder, bliver der endnu mere at vælge imellem.

Til fløjtespil vil jeg anbefale:
- Drømte mig en drøm
- Jeg gik mig ud en sommerdag
- Pigen og drengen (der er et link til en lydfil i kommentarerne til sangen)
- Jeg så en ulv, en ræv, en hare (simpel melodi, men den ligger af en eller anden grund ikke herinde. Jeg kan dog sende noget noder/lydfil, hvis du er interesseret).

Jeg ville nok lade sangen og fløjtespillet være uafhængige af hinanden, så der enten kun fløjtes eller kun synges (men bestemt bruge begge dele, når nu der er mulighed for det), men prøv dig frem of se, hvad der virker for dig - og rigtig god fornøjelse med skjaldehvervet Smile:
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #5 Posted: Fri Aug 11, 2006 9:42    
  Det er jo luksus med al den hjælp !

Jeg tror at jeg er til lidt af hver (altså sange, jeg hedder jo ikke Ridder Philip) 

Det handler nok mest om at lære at bruge sangene i de rigtige sammenhænge.

Nu vil jeg kaste mig over forslagene, og forsøge at lære så mange som muligt udenad, og så læse grundigt på hvordan man spiller rollen, ikke at forglemme.





Hop til top
Send private message Send e-mail
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #6 Posted: Mon Nov 13, 2006 23:01    
  Jeg ved det her indlæg er lidt af en efternøler, og det kan være jeg gentager andre debatter, men bær over med mig:
Jeg ved fra et antal scenarier som med-skjald at hjemmelavede sangbøger er en stor hjælp (se skjaldeguiden om brug og ikke-brug af sådan nogle).
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #7 Posted: Tue Nov 14, 2006 1:54    
  

Jeg har kreeret mig en "Skjaldebog", netop for at være sikker på ikke at gå kold midt i en tekst, i hvert fald indtil de sidder 100% på rygraden. 

Men du har ret i, at der er MEGET delte meninger om brugen af sådanne sangbøger. Mærkeligt nok, for det er da meget mindre fedt at høre på en skjald der hakker i det, end på en der synger liftligt derudad, og kigger i ny og næ på teksten.

Jeg oplevede sågar, at min bog blevet taget fra mig, da jeg underholdte byvagterne i kroen..... Men jeg fik den igen, under påskud af, at min hukommelse ikke var så god, efter at jeg var blevet gokket i nøden af en ork

Det er en hård branche vi har valgt....

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B