Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer til numrene ->
Hvordan man arrangerer et nummer
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Mon Jul 11, 2011 18:24    Post subject: Hvordan man arrangerer et nummer
  (Lagt ind på vegne af Christian Colberg)

At forklare andre:
At fortælle andre musikere hvad man mener og tænker om et nummer er ret vanskeligt hvis man ikke kan skrive og læse noder, eller modtageren ikke læser noder.
Derudover er det svært at finde på forslag til andre instrumenter end dem man selv spiller, da man ikke er sikker på/ kender deres muligheder og begrænsninger.
Så er der selve det at kunne opbygge et arrangement. Forskellige typer stilarter har deres særlige skrevne eller uskrevne regler samt elementer der er karteristiske for netop den stilart/ type af sang.
Det er disse elementer eller kendetegn, der bla. fortællere lytteren at nu spilles der en middelaldersang eller en ballade.
Det kan ligge i, hvilke instrumenter der er med, stemningen i sangen, sangens betydning i forhold til musikken, tempo, taktart osv.

Fortællingen:
Mange sange fortæller en historie, og derfor må der gene være sammenhæng imellem musikken og sangen. Er sangen trist, kan musikken understøtte ved at spille eks. langsom, trist og monotom.
Lige som en historie har en sang en opbygning - en spændingskurve, om man vil. Der skal ske en forandring, ellers bliver det enformigt at høre på (dette betyder ikke så meget, hvis folk danser =)
Forandringer kan være:
Op og ned i volume, ændring i tempo, ændring i typen af instrumenter, en solo osv.
Alt dette kan meget præcist nedskrives i nodeform, men for dem der ikke er så stive i noder, kan man med fordel nedskrive arrangementet med ord.
Jeg bruger tit en liste, der indeholder disse tjekpunkter:

Gennemgang:
Titel:
sangens navn

Toneart: tjek at sangere og instrumenter kan spille/ synge i den valgte toneart

Tempo: angives ved hjælp af en metronom, eks: 1/4 = 96, eller der kan skrives eks. hurtig, lystig

Taktart: er vi i 3/4 eller 2/4 evt kan der skrives vals

Instrumenter: Hvilke skal der være med. forskellige instrumenter har forskellige pladser i en sang. Eksempelvis fløjten er et melodiinstrument og enten følger sangen eller laver variation over sangtemaet. En guitar kan ligge nogle klangflader i form af akkorder. En tamborin er et rytmeinstrument og hjælper med til at holde tempoet.

Solister: hvem og hvor mange synger for. Det kan også være, at man tænker en tenor skal synge sangen for at give den rette stemning.

Kor: er der noget? hvor mange tænker man skal være med

Beskrivelse: er der noget musiker eller sanger skal have i tankerne når de spiller sangen. Skal de føle sig glade eller ked af det, er der noget særligt der skal lægges mærke til osv osv.

Det næste er en kronologisk gennem gang af selve sangen. Til dette findes der nogle udtryk for de forskellige dele af sangen.

------------------------------
Intro: den første del af nummeret, typisk uden sang eller med meget få instrumenter

Vers 1/ A. styk: siger lidt sig selv. typisk fremføreres det af få sangere og instrumenterne ligger i bagrunden for at give plads til sangen

Omkvæd 1 / B. styk: et stykke tekst og musik der gentages flere gange i gennem sangen, typisk med flere sangere for at giver mere fylde og lyd. insstrumenterne spiller typisk højere og mere igennem

C. styk: nogle gange kommer der 1 eller flere dele af i en sang der kun forkommer en eller få gange, og er andereledes end vers og omkvæd. Disse kalder jeg C stykker, D stykker osv.

Solo: et stykke uden sang der erstattes af et eller flere melodi instrumenter

Outro: nummeret afsluttes eks. ved at stoppe brat, gentage den sidste linje af omkvædet eller musikken spiller videre og fader ud.
---------------------


Jeg giver et eksempel på en gemmengang under: Tortuga er mit hjem (http://skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=413)

Håber dette kan hjælpe nogle folk i deres forsøg på at arrangere et nummer

mvh

Christian
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Wed Jul 13, 2011 23:15    
  Lidt mere info om emnet.

Der er stor forskel på om man spiller et nummer live på for et publikum eller det er en indspilning der skal høre igen.
Nogle effekter virker godt det ene sted, men ikke det andet.
Når vi skal indspille skal man især tænke på at afbalancere lydbilledet, så der ikke bliver for mange detaljer på en gang der roder rundt i hinnanden. Det nytter derfor ikke at have 3 melodi indstrumenter der alle sammen følger 1. stemmen, men istedet sprede det lidt ud.

I forhold til dette projekt er det også vigtigt at tænke på, at vi ikke har uanedet mængder af tid, til indspilning af hvert nummer, og derfor skal folk have styr på deres ting.

En måde at hjælpe dette på vej, er at man fra starten lægger sig fast på en simpelt form, der så indøves til den bare sidder der.
Sagt på en anden måde:
Til live optræden er improvisation fedt, til studieindspilning udgør de en risiko.

Det vil med sikkerhed ske, at vi i redigerings processen skal klippe forskellige stykker optagelser sammen, hvilket betyder at jo mindre forskel der er på de forskellige "takes" der er, jo lettere er at det arbejde med.
-----------------------
Til Arrangørene:

Du vil sansynligvis i processen ændring mening om dit arrangement, når du først høre det hele samlet.
Husk dog på det er lettere at fjerne noget fra en indspilning end at tilføje noget. Det kan derfor være en fordel at indspille mere end man tænker slutresultatet skal være.

f.eks. 1 vers, kan oprindeligt været tænkt indholdende: 1 guitar, fløjte og sang, og på 2. vers kommer så en tromme og en mandolin på, der afløser fløjten.

Efter at have hørt det spillet, beslutter arrangøren sig for at det lyder bedere med mandolinen på fra 1. vers, fløjten skal væk, og trommen skal allerede komme på i anden halvdel af 1. vers.

Hvis nu man har taget og indspillet både guitar, fløjte, tromme og mandolin fra starten, så er det hele bare et spørgsmål om at fjerne, hvilket som tidliger skrevet er lettere.

SÅ konstruer et forløbigt arrangement, men tag højte for alle indstrumenter, sang og kor skal indspilles fra start til slut.
---------------------------------
Til Musikerer og Sangerer:

Da det at indspille kræve koncentration og fokus, er det vigtigt, vigtigt, vigtigt at du har styr på dine ting.
Tænk på at du indgår som en del af en helhed, og det er helheden der bedømmes af lytteren IKKE DIN SOLO PRÆSTATION.

Som tidligere nævnt er tid en vigtigt faktor, og der er ikke tid og plasd til at "ØVE SIG" når optage knappen er slået til.

En udtryk jeg vokset op med i studieindspilnings regi er: Hvis ikke den sidder i kassen efter 5 takes, så skal du hjem og øve dig"
Jeg forventer ikke at dette vil være muligt, da det for de fleste af jer vil være første gang i skal prøve at indspille, HVILKET IKKE ER DET SAMME SOM LIVE OPTRÆDEN!

Men jeg forventer at i giver jer 100% og øver 100%.

Og en måde at gøre dette muligt er at i lægger jer fast på EN og KUN EN version af de forskellige dele i nummeret (Vers, omkvæd mm.)
Denne viger i så ikke fra under indspilningen.

Det spare tid, og giver overskud hele projektet igennem. Desuden er der den bonus at når i så sidder bagefter og høre jer selv synge og spille, så oplever i forhåbentlig ikke at skulle GENHØRE evt. fejl igen, igen , igen og igen.

Alt efter ens musikalske erfaring og formåen, kan man vælge at opøve en så kaldt variation, der kan kryder lidt ekstra på indspilningen.
Dette kan give et indtryk af "improvisation". MEN der er ikke tale om en improvisation, men noget der er planlagt i mindste detalje.

Det kan være Arrangøren beder dig om at indspille en anden anden stemme over et vers eller omvæd, eller stå for en solo. Igen skal der ind øves et fastlagt melodistykke, og ikke noget der skal "findes på" 5 minutter før indspilningen går igang.

Rytme og akkord instrumenter skal også tænke over hvad de skal gøre, og lægge sig fast på noget gennemgående i deres spil.
En simpel måde at strukturer sit spil kan være:
Vers = fære anslag og lavere volume (MINDRE)
Omkvæd = flere anslag og højere volume (MERE)
Dette giver forskelligt dynamik og virker meget godt i forhold til at kunne identificere vers og omkvæd.

Desuden skal man huske at der er tale om en "krig" imellem sangeren og musikken, og sangeren skal ALTID vinde. Der er ikke kun tale om at man ikke kan høre sangeren pga. for højt baggrunds musik, men sangeren kan forsvinde i FORMEGET baggrundsmusik.

Det var lige hvad jeg havde på hjertet.
Husk at komme med alle di spørgsmål i evt måtte have.

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer til numrene Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B