Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Ud på heden
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #1 Posted: Sun May 21, 2006 10:13    Post subject: Ud på heden
  Hvor er det dog en smuk sang, og hvor er det dejlig at se når nogen tager balladeformerne op. Dette er ikke endnu et oplæg til diskution om CD´er og indspildninger, men hvis jeg skulle vælge, så blev det sådan noget som dette her jeg ville arbejde med... Flot arbejde Laura!

Og nej hvor bliver jeg til gengæld ked af det, når Rikke sætter sig ned og bevidst skære den i stykker fordi hun er doven. Hvad skal det til for!?
Det er ikke en sang som fortæller en historie- Det er historie som skal synges. Og ikke nok med det. Den skal synges, danses til og synges med på i omkvædene.

Jeg kan godt forstå at det nogengange kan være nødvendigt at lave en mere "brugervenlig" version, og jeg gør det skam også selv. Det er trods alt ikke nemt at skulle fremføre en ballade på over 50 vers, og det er ikke lige alle som har toldmodighed til at lytte, men tro mig. Jeg har oplevet det. Når der ikke er flere vers end som så, så skader det ofte mere end det gavner at skære væk. teksten bliver måske nemmere at huske, men den mister samtidig sin sjæl. Hvis Rikkes forkortede version skulle skrives om til et eventyr, ville det lyde nogenlynde sådan her:
"Engang levede der en mand som rejste ud, kom hjem og levede lykkeligt til sine dages ende".

Min korte og klare holdning: Lad være med at lave forkortede versioner hvis ikke reultatet ikke bliver bedre end som så....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Sun May 21, 2006 10:43    
  Sjov sammenligning med eventyret, selvom jeg ikke er helt enig i, at det er det, jeg har gjort ved sangen Wink

Det med dovenskaben var egentlig bare en formulering, jeg lavede derinde, fordi jeg ikke ville begynde på en længere udredning.
Jeg siger jo ikke, at den *skal* synges sådan - faktisk var det lidt for at forhindre, at folk begyndte at synge den korte version vi har lagt op, hvor vi bare tog de første og sidste tre vers, men det var nok lige så meget for at have en chance for hurtigt at lære den udenad - det er i mine egne øjne federe at synge 6-9 vers, jeg har styr på, end 21 vers, hvor jeg står og roder rundt, fordi jeg ikke helt kan huske, hvordan det nu lige var, det var med det næste (hvilket er mit primære problem, hvis je gprøvre at optræde med "Når bjælderne danser")...

Om man bruger den korte eller den lange version må også afhænge af situationen: Sangeren, tilhørerne og hvad der lige på det tidspunkt er formålet med sangen. Somme tider er det bedst med en relativt kort historie, men hvis man er godt i gang med en dejlig kædedans, kan en ballade *kun* være for kort - så skal der faktisk altid helst være dobbelt så mange vers som der faktisk er i en given sang Wink

Hvis Laura har et problem med det (eller hvis du, Nico, brokker dig tilpas ihærdigt), kan jeg da godt fjerne kommentarern derindefra, men umiddelbart synes jeg begge versioner har deres berettigelse, og at mit resultat er udmærket.
Jeg synes også, det er en rigtig dejlig sang... Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Sun May 21, 2006 10:59    
  "...Fordi jeg ikke helt kan huske, hvordan det nu lige var, det var med det næste"
-Så øv dig! Du fortæller vel heller ikke en joke uden at kunne pointe?

"Somme tider er det bedst med en relativt kort historie"
-Så syng end anden...

"Nico, brokker dig tilpas ihærdigt"
-Det gør han.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Sun May 21, 2006 11:49    
  Næ, men jeg fortæller en joke som jeg synes den virker bedst for mig i den situation jeg står i og med de modtagere jeg har - ikke nødvendigvis som nogen engang har skrevet den ned.

Okay, så du brokker dig ihærdigt. Men jeg vil nu stadig gerne lige høre, hvad Laura synes om det hele - det er trods alt hendes sang Smile
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #5 Posted: Sun May 21, 2006 12:49    
  Umiddelbart er jeg mest tilbøjgelig til at give Nico ret... men nu hører jeg lige de to versioner. Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Laura Sofie Holmegaard


Posts: 4
Jystrup
Elver-skjald

Post #6 Posted: Sun May 21, 2006 15:24    
    Hejsa, rart at se, at der er nogen der kan li' min sang : )
  Jeg har ærligt talt ikke noget imod, at man forkorter min sang sådan som Munchkin har gjort det, selvom jeg selv synes, at den er bedst i hel udgave. Hvis folk kan li' den korte version kan det jo være, at de så får lyst til også at lære den lange.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Sun May 21, 2006 15:36    
  Freso: Jeg vil lige præcisere, at du ikke kan høre de to versioner vi snakker om.

På hjemmesiden ligger nemlig 'kun':
a) hele sangen
b) en kortere version, hvor vi bare lige tog en rask beslutning om at indsynge de første og sidste tre vers, hvis nu der stadig fandtes rollespillere på modem Wink

For at høre det jeg har foreslået, bliver du nødt til at se min kommentar inde under sangen, tælle dig frem til hvilke vers det drejer sig om og så synge dem for dig selv Wink
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #8 Posted: Sun May 21, 2006 15:57    
  Munchkin:
Det var så heller ikke et problem. Wink Jeg vil så sige at efter at have læst hele balladen og din forkortede version, så synes jeg din forkortede version mister meget af den oprindeliges atmosfære. Så jeg er helt sikkert med Nico her. Smile
I øvrigt er den 'lange' musikfil der er vedhæftet kortet af lige efter "Sov hos mig i sorten jord" ( strofe 18 ). Jeg har prøvet af hente den ned en gang til... og endnu en gang, men den skærer af der hver gang. :/
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sun May 21, 2006 16:32    
  Hov! Det har du da ret i... tror aldrig, jeg har tjekket den helt til ende :-/
Prøver lige at se på det.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Sun May 21, 2006 16:34    
  Freso:
Jeg tror at det er filen som der er noget galt med. Jeg har haft det samme problem.

Det var ikke min mening at angribe Rikkek for at have forkortet Lauras sang, men på hele idéen bag det. Det kan godt være at man kan få historien til at hænge sammen selom man skærer halvdelen af teksten væk, men sangen mister stadig sin.. ja, jeg vælger at kalde det sjæl..

Any way... jeg går stadig og nynner melodien for mig selv efter at jeg sad og nærlyttede teksten igår, så jeg tror jeg vil prøve at sætte nogle instrumenter på den.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Søren Sommer Hansen




Guest

Post #11 Posted: Sun May 21, 2006 20:12    
  Smuk sang der fortjener at blive sunget en smuk måneaften af en endnu smukkere pige. Jeg ville personligt vælge at fremføre den i et lidt langsommere tempo og med nogle musikalske breaks, hvis man har musikerne til det selvfølgelig:-)

Mvh.

Sommer
Hop til top
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #12 Posted: Sun May 21, 2006 21:59    
  Enig med dig Søren. Altså det med musikken, sangen og stemmen. 
(Tror jeg ikke jeg har mødt endnu ...)

Når vi laver en Skjaldesang 2 (For det gør vi jo!) vil jeg helt klart stemme den ind som en af numrene på den. Det er den bedste nyskrevede ballade jeg har hørt siden "Når Bjælderne Danser. "
Vil ligesom Nicolas rigtig gerne få lov til at lægge instrumenter på.

Mener også at ballader ikke kan være lange nok... ihvertfald når den danses.

Super godt arbejde Laura!!

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #13 Posted: Mon May 29, 2006 22:35    
  To ting:

1. Siden I har så stort et problem med det (nogle af jer), har jeg fjernet den omstridte kommentar derindefra, så jeg ikke leder ungdommen i fordærv (eller noget). Men jeg forbeholder mig stadig retten til at synge den forkortede version, hvis jeg finder det passende i situationen (og den lange version, hvis jeg finder *det* passende Wink).

2. Jeg har omsider fået lov af hjemmesiden til at lægge den lange version op igen. Jeg har sat kvaliteten ned til 56, men jeg synes ikke selv, det hr gjort noget synderligt ved lyden.
Gider I lige tjekke, om den lyder som den skal og om hele slutningen også er kommet med? *krydser fingre*
Det lyder ok hos mig, men man ved jo aldrig...
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #14 Posted: Mon May 29, 2006 23:40    
  Lyder glimrende her, og slutningen er skam også med.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #15 Posted: Fri Feb 02, 2007 23:32    
  Altså mads, du har da haft to ud af tre om end du måske ofte har dunket en anelse for meget til at kunne erindre det Wink

Nu har jeg været inde og lytte til sangen.Dejlig!!! mere af det tak! Nu kan jeg også melodien og hvis du vil, så skal jeg gerne lære teksten og synge den for dig på et marked, når du alligevel er gået kold i min kappe Wink
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B