Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
At komme igang med middelalderlige instrumenter.
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #1 Posted: Mon Jul 24, 2006 14:29    Post subject: At komme igang med middelalderlige instrumenter.
  Hey folkens!
Dette er ikke Dan, men Mads der skriver (Jeres moderator på instrumentforummet. )
Følgene tråd er resultatet af en opdeling af tråden; "køb af instrumenter (lut mm.)".
Endnu engang vil jeg opfordre alle til at holde sig bare nogenlunde til sagen i forummets emner, så vi slipper for alt for forvirrende rodede tråde, evt. nye brugere måske kun vil få 25% glæde af.
Mvh.
/Mads

Og så vil jeg give ordet videre til hr. Dan True:
__________________________________________________


Hvordan kan vi dødelige der kun har viden indefor enkelte instrumenter (fx mig selv på guitar) og et musik C-niveau i musik, lære at spille på sådanne instrumenter? (Lut, Oud, Mandola og havd der ellers hedder mærkelige middelalderagtige instrumenter. red. Mads)  
Jeg er selvlært på guitar, men kan forestille mig at de her instrumenter er en del sværere at lære at spille selv, og at der findes forfærdentligt lidt information om dem?

   Nogen der har gode råd?
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Mon Jul 24, 2006 14:40    
  Uden selv at have prøvet det for alvor, prøver jeg her at kaste mig ud i lidt tips og ideer:

Du har nok ret hvad angår mængden af materiale, men bortset fra det kan jeg ikke se, hvorfor det skal være sværere at lære sig selv at spille oud end guitar.

Den allernemmeste løsning i dit tilfælde er selvfølgelig at finde et "lutlignende instrument" og strenge det op som en guitar. Så kan du bare spille, som du plejer...

Men hvis du også gerne vil have lyden og ikke bare udseendet af middelalderinstrumenter, så er det smarteste nok at finde nogen, der spiller instrumentet, lære grund-principperne af dem og så ellers eksperimentere på livet løs (evt. inspireret af den meget middelaldermusik, der efterhånden findes på cd).

Sådanne mennesker findes i begrænsede mængder til diverse sommerlives og i store mængder på landets middelaldermarkeder, og de er i reglen meget villige til at lære fra sig. Nu ved jeg ikke lige, hvor du bor, men måske er der også nogen i din hjemby, du kan opsøge uden at behøve tage på markeder o. lign.

Har du et bestemt instrument i tankerne eller var det et rent principielt spørgsmål?
Hop til top
Send private message
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #3 Posted: Mon Jul 24, 2006 19:32    Post subject: Instrumenter og sværhedsgrad
  Jeg har købt et arabisk slagtøjsinstrument, en riqq (en kraftig udgave af en tamburin med stembart skind). Den har jeg spillet på et par måneder med min egne selvopfundne teknik, men så mødte jeg den svenske mavedanserinde som gav mig nogle trick inden for traditionel arabisk spilleteknik, som giver mig nogle gode nye muligheder. Men jeg kunne også være fortsat på min egen maner og udviklet mit eget spil.

Jeg tror det er godt at få ideer fra andre, men det er også godt at udvikle sin egen stil - jeg ved godt at det ofte kræver noget ballast at føle sig fri og turde.

Man kan lære c-dur skalaen og spille akkorder og det kan være godt, men for nogle kan det også være en hæmsko at blive skolet for meget og blive buret ind i "sådan gør man altså". Vi er alle forskellige og det gælder om at finde den metode der passer til en.

I værste fald, så kommer vi til at spille  ens,  og så er der altid en politimand, enten blandt publikum, eller oppe på skulderen af en selv som kontrolerer om man nu gør det ordentligt.

Fordelen ved at lave sit eget instrument (eller bedre flere instrumenter), er at man selv sætter dagsordenen - man bestemmer selv hvordan man skal stemme det og spille på det. Det åbner for kreativitet at sidde og lege med lyde, stemninger, m.m. og giver en muligheden for at lave sin egen originale musik.  Og så kan man jo vælge om man vil optræde med sit instrument, eller bare overføre ideer over til et instrument som man mestrer.

Jeg tror det er vigtigt og godt at lære at spille et instrument - men også hele tiden have kreativiteten og lysten til at eksperimentere som et sideløbende parameter. Altså ikke den med først at lære at spille og så lave musik - nej det skal køre sammen, uanset hvilket niveau man er på.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Mon Jul 24, 2006 22:58    
  Selvfølgelig er det godt at få find eud af tingene selv, men... nu har jeg en mistanke om, at du, Jens, har lidt mere musisk erfaring end C-niveau Wink
Vi andre dødelige kan godt lide i hvert fald at få en hjælpende hånd at starte på. Hvis jeg for et par år siden havde fået stukket en drejelire i hånden uden nogen forklaring, er jeg ikke engang sikke rpå, at jeg ville have gennemskuet, at det var et instrument - og var jeg endelig nået så langt, ville jeg nok have brugt rigtig meget ekstra tid på at finde ud af, hvordan hulen man overhovedet skulle få en lyd ud af den (og om den virkelig skulle lyde sådan, eller om jeg gjorde noget ravruskende forkert)...
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Tue Jul 25, 2006 17:26    
  Der hersker ingen tvivl om at det er nemmere at gå til hvis man har erfaring, og der er selvfølgelig heller ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken endnu engang, men mit råd til hvem som helst skal være: "Kast dig ud i det!"

Jens har ret i at det er en stor fordel at spille på et unikt instrument, men så specefikt behøver det nu ikke engang at være. Så længe det man vælger at spille på sit instrument er lige så unikt, så kan folk alligevel ikke høre forskel....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Wed Jul 26, 2006 2:32    
  Jeg er gået igang med en længere forklaring/ manual med de teknikker jeg bruger.
Det tager noget tid, for det er et meget stort emneog kræver en del sotering, da det noget jeg har opøvet igennem mange år. 
Men hav tålmodighed med mig i nogle dage og så har jeg noget de fleste burde kunne få noget ud af.


mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #7 Posted: Wed Jul 26, 2006 18:05    
  strenge instrumenter er jo ikke så svære som mange folk vil gøre det til, der er faktisk masser af bøger på biblioteket der beskriver meget nøjagtigt både hvordan man holder på det, og lære grund akkorderne/noderne.
det er virkelig ikke besværligt, man behøver faktisk ikke mere end 1- 2 måneds trænning før man kan tage et nyt, smukt middealder strenge instrument med til live, og spille et par simple sange, og så er live sange, jo også gennerelt simple rent mussisk og teknisk.
Hop til top
Send private message
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #8 Posted: Tue Aug 01, 2006 14:00    
  Det kan også anbefales at besøge musikhistorisk museum i kbh. De har en stor samling middelalderinstrumenter og et bibliotek. De har ikke så lange åbningstider, men man kan sende bibliotekaren en mail om at man gerne vil læse om et givent instrument, og så finder de bøgerne frem til én.

/Andreas
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #9 Posted: Wed Feb 07, 2007 0:37    
  Så nemt kan det være...

For små 14 dage siden viftede Morten Fredberg mig om næsen med muligheden for at købe et Mountain Dulcimer som han i sin tid har bygget, og da jeg ikke kunne lade det sidde på mig måtte jeg jo købe det.



Sammen med instrumentet har jeg fået fat på en bog med titlen: "you can teach youself Dulcimer" og nu er jeg så gået igang med at finde ud af hvordan sådan et virker...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #10 Posted: Wed Feb 07, 2007 3:42    
  Jeg vil lige komme med en note til jer der siger at det er nemt at lærer et instrum,ent/ at spille musik. Det kan godt være at i siger det for at indyde folk lidt gå på mod osv. og det er fedt. MEN. Folks måde at indlærer på er meget forskelig, og man bruger forskelige interligenser for at lærer nye ting.

dvs. Nogle kan gå ned på biblioteket og låne en bog om hvordan man spiller på eks. guitar og få en masse ud af det. Andre skal have det vist så de kan observere hvordan man gøre og andre igen skal høre sangen og instrumentet og så kan de lettere spille på det.

Så er der også hele diskutionen om hvornår man kan spille et instrument....taler vi om det samme??? stiller folæk de samme krav til deres kunnen og andres kunnen???

Tilsidst vil jeg lige komme med en advarelsel når man skal lærer sig selv et instrument uden en instruktør ved sin side.
Der er store chancer for at man indøver nogle fejl, der kan gøre mere skade end gavn. Her tænker jeg ikke kun på lyd mæssigt, teknisk , men også på krops holdning og fysiske bevæggelser. eks. kan man få ond i skuldrene og i armene hvis man sider/ holder / spiller forskert på eks. en guitar.

Når det er sagt, så skal man ogs, for at lærer at spille musik, have masser af gå på mod, diciplin, stædighed og tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.
Det kan værer svært at finde nogle underviser på nogle af de lidt mere spidsfindige instrumenter, og der for er selv indlæring det enste man har at gøre godt med. 

mvh Christian 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #11 Posted: Wed Feb 07, 2007 15:54    
  @ Nico:
Dulcimer'en er maaske mere middelalder end forst antaget:


Kalkmaleri fra Rynkeby kirke. Tre strenge, grebene tages ovenfra, det er kun faconen der er lidt anderledes....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Thu Feb 08, 2007 1:16    
  Det er sandt at man kan komme til at "tolke" en instruktoin i en bog forkert, men lad  mig fortælle at jeg også har stået i den omvendte situation. Nemlig at være blevet vist en teknik som jeg senere har måtte kassere gen-opøve efter en lærebog...

Man skal ganske rigtigt besidde diciplin, toldmodighed og jada jada jada, men det må man jo også lige gøre op med sig selv om man har inden man går ud og lægger pengene på bordet. Desuden falder instrumenter jo ikke sønderligt i værdi hvis man kan finde ud af at passe på dem.

Til sidst er mit indlæg skrevet som et svar på Dans spøgsmål (ved nogen om manden overhovedet læser det). Han er ifølge ham selvlært på guitar, så man må jo sige at han godt ved hvad det handler om...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #13 Posted: Thu Feb 08, 2007 18:47    
  Undskyld på forhånd for off-topic

@ Nico og Morten:
Kunne billedet ikke være en afart af monochorden? Det ligner den lidt mere synes jeg...

Tilbage til emnet:
Jeg kan kun være enig med Christian, man må finde ud af hvordan man selv bedst kan lære sit valgte instrument, men i den proces er man også nødt til at prøve selv og se hvad det giver.
For mit eget vedkommende kastede jeg mig over liren fuld af gåpå-mod og iver - og er kommet langt med det - men jeg har da også snakket en del med Søren Hammerlund og fået lidt undervisning af ham, for at sikre mig at jeg var på rette spor.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #14 Posted: Thu Feb 08, 2007 22:18    
  Norsk langeleik:



findes ogsaa i Danmark som en hummel, forloberen for den amerikanske dulcimer. Monochorden var naturligvis forst (var det Pythagoras der opfandt den?), mon ikke den er en art stamfader til de andre?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #15 Posted: Mon Feb 19, 2007 15:15    
  Altså jeg tror at det her hører ind under emnet men...Hvis vi nu som udgangspunkt går ud fra at en viloin er et middelalderinstrument (og det er den sikkert ikke nej) er den så svær at lære at spille på?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B