Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Lut fra Thomann?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Ronny Gade Sterlø

Se fuldt billede
Posts: 2
Aalborg

Post #1 Posted: Mon Jul 25, 2011 11:07    Post subject: Lut fra Thomann?
  Hej alle I kloge mennesker. Nu er jeg endelig blevet medlem herinde, efter med glæde at have læst jeres indlæg igennem længere tid.

Nu til spørgsmålet!
Jeg har tænkt mig at kaste mig ud i, at spille lut, når jeg nu alligevel er på middelaldermarkeder det meste af sommeren. Jeg har kig på en lut fra Thomann i tyskland. Jeg ved at en normal lut koster 10.000,- plus - men denne ligger på ca. 2.100,-. En udemærket begynderpris... så kan jeg jo altid investere det helt store når jeg har fået fingrene til at makke ret.
Er der nogen, der har erfaringer med denne lut? Er det noget lort - eller er den fin nok at begynde på?

Og så lige et link til den pågældende lut:
Thomann Renaissance Lute 7/13
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Mon Jul 25, 2011 12:49    
  Jeg har ikke nogen erfaring med lige dette instrument, men jegvhar købt andre af deres produkter, og de er fine til den pris.

Så giv det et forsøg

Mvh.
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #3 Posted: Mon Jul 25, 2011 14:48    
  Med pris følger også kvalitet, tænker jeg umiddelbart men der findes masser af gode instrumenter, der ikk er dyre, så hvor ikke også denne. Dog er det ikke en ærkelut, som de skriver i annoncen men en almindelig lut.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Mon Jul 25, 2011 19:54    
  Superfedt, at du vil kaste dig ud i at spille lut, Ronny Smile

Som djævelens advokat må jeg dog lige opfordre dig til at undersøge/overveje, om middelaldermarkederne er så historisk korrekte, at der vil blive set skævt til et renaissanceinstrument, eller om de er ligeglade med sådan et par århundreder fra eller til.

Til rollespil er  vi i hvert fald ligeglade med den slags petitesser og synes bare, det er fedt med fede instrumenter, men jeg har ikke så stor erfaring med middelaldermarkeder, så der må du lige bruge din egen viden og erfaring Smile
Hop til top
Send private message
Ronny Gade Sterlø

Se fuldt billede
Posts: 2
Aalborg

Post #5 Posted: Tue Jul 26, 2011 15:30    
  @Rikke - Jeg har lige tilbragt en uge på Voergaard middelaldermarked, hvor de lagde stor vægt på musikken i år, grundet deres 10 års jubilæum. Derfor var der masser af musikgrupper fra ind- og udland. Hvad jeg så af violiner, guitarer og andet godt kan ikke tælles på de hænder jeg er i besiddelse af - så det lader ikke til at der bliver set helt skævt til det.
Jeg selv prøver, så vidt muligt, at bevæge mig mod nogenlunde autencitet - men med parolen - hvad publikum ikke ved, har de ikke ondt af... Wink

Synes under alle omstændigheder, at en lut er mere "middelalderlig" end en tolvstrenget western-guitar.
Derudover spiller jeg også blokfløjte (med barokgreb... hmm..) og tinfløjte (med et "Clarke"-mærke på). Desuden skal jeg til at kaste mig ud i at lave en "String Drum" - den er ihvertfald middelalderlig korrekt... om ikke andet!

Men tak for svarene - tror jeg kaster mig ud i den noget "sene" hmpf...hmm... middelalderlut! Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Wed Jul 27, 2011 8:48    
  Det lyder godt - god fornøjelse med lutteriet Smile
Hop til top
Send private message
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #7 Posted: Mon Aug 08, 2011 7:51    
  Ja, Poeta Magica er sgu noget for sig...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Sat Apr 28, 2012 22:59    
  "Hvad jeg så af violiner, guitarer og andet godt kan ikke tælles på de hænder jeg er i besiddelse af - så det lader ikke til at der bliver set helt skævt til det.
Jeg selv prøver, så vidt muligt, at bevæge mig mod nogenlunde autencitet - men med parolen - hvad publikum ikke ved, har de ikke ondt af..."

Ja, og sådan er der jo så meget i middelaldermarkeds-verdenen, men ovenstående indstilling ville MIN middelalderforening da være MEGET ked af at høre fra min mund i hvert fald! Wink...

Når det så er sagt så synes jeg sgu det er cool nok at du kaster dig over lutten Ronny! - Det er faktisk et instrument jeg savner at se i det danske middelaldermiljø, og selvom det så strengt taget er et renaissanceinstrument eller ej...

@Jens: "Snap!" Very Happy
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B