Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Overordnet debat om Skjaldesang 3 ->
Debat om de foreslåede sange - hvilke skal i Top 12?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Thu Apr 07, 2011 17:42    Post subject: Debat om de foreslåede sange - hvilke skal i Top 12?
  Nu har jeg lavet en alfabetisk liste over alle de sange, som er blevet nævnt i den anden tråd (http://skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=1034) - hvis jeg har overset nogen, så sig til, og så tilføjer jeg dem.

A Token for the Elven Queen
Alle mand skal ud at ride
”Betal så din regning!”
Daniel Sølvertone
De to brødre
De to søstre (live-versionen)
Den døde mand/Hedebykvadet i Dorthes version
Dengang havet blev salt
Elverne
En ulykke kommer sjældent alene
Filigutten
Finntrollvisen
For pesten er kommet på ny
Heltene drager til Pangea
Herremanden
I Kejserriget blev jeg født
Kroens velkomstsang
Kroens afskedssang
Kropigen
Kæreste Donna
Kærlighedstræet
Lad fløjten tale
Manden og konen
Minesangen
Morgankvadet
Nattens væsener
Når regnen trommer på taget
Onanita
Ramund hin unge
Ridder Svanes dyst
Serconsk sømandssang
Sacha Nemains krigssang
Sidsel Viddelvand
Sigurdskvadet
Silvia, Havets Frue
Skipper Clements morgensang
Smedesangen
Sortvads skeletter
Stormen
Stærkodders vise om Bråvalslaget
Svend i Rosengård
Sørøvere elsker øl
Troldens brudemarch
Udover bølgen
Vagterne sidder i varmen
Vi kæmper kun or øl
Visen om Hedegård
Vuggevise
Åmanden
Årstidernes gang

Herfra foreslår jeg, at man nævner hvilke af ovenstående man vil anbefale at tage med (og gerne hvorfor) samt hvis der er nogle, man aktivt har en grund til at synes er mindre relevante at indspille (men tal pænt og konstruktivt - der er rare mennesker bag hver eneste sang Smile).
Der er 50 på listen ovenfor, så vi skal have ryddet en del ud i dem for at komme ned på de 12, der skal indspilles.

Debatten kører halvanden uge til og med søndag den 17. april [edit: Fristen er forlænget til 25. april]. Derefter vil der enten blive taget en beslutning eller igangsat en afstemning alt efter, hvordan det ser ud.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Fri Apr 08, 2011 18:39    
  PS: Selv om I skulle have givet udtryk for noget i den anden tråd, må I meget gerne også skrive det herinde, så vi har det samlet og kan danne os et overblik.

Personligt holder jeg mig lige lidt i baggrunden med mine holdninger, indtil I andre har været på banen.
Hop til top
Send private message
Nickie Kühnel

Se fuldt billede
Posts: 50


Post #3 Posted: Fri Apr 08, 2011 21:43    
  Her er mine bud blandt de omtalte, og kort hvorfor:

”Betal så din regning!”
- En sang der står mig nær, og som virker fantastisk på kroen hvor hele krofamilien synger mod en herre der nægter at betale. - altså en sang med meget stemning, og også er humoristisk set fra den rigtige synsvinkel (den som ikke skal betale Wink )

Elverne
- Fordi den en fin tekst, og melodien er fangende.

En ulykke kommer sjældent alene
- En moralesang som er velskrevet.

Kæreste Donna
- Denne er der bare noget over, og den er lidt skælmsk, men på den gode måde.

Kroens velkomstsang
- Fordi jeg altid har elsket melodien, og krosange er en opløfter til stemningen alle steder.

Nattens væsener
- Teksten giver de helt rigtige billeder som en historie gør, og den måde den er blevet fremført af Laura og Rikke er skøn og fortjener at blive indspillet med musik.

Troldens brudemarch
- Efter at have hørt Rikke synge den en sen aften på nørrebro, har jeg længe ønsket at høre den blive indspillet. Et rigtigt nordisk eventyr.

Åmanden
- En sang der virker til alle vil kunne synge med og nyde den.
Hop til top
Send private message
Ole Peinow

Se fuldt billede
Posts: 256
Amager
Gammel-skjald

Post #4 Posted: Sat Apr 09, 2011 14:22    
  Av - der er mange, jeg ikke kender (og det betyder egentlig ikke så meget for mig, hvad der bliver valgt), men mine anbefalinger:

Åmanden - fordi Lauras sange bare er dejlige - og hun har selv en fantastisk stemme

De To Søstre - fordi det er en pragtfuld traditionel melodi

Kropigen - fordi jeg selv har lavet den og den er munter

På den anden side vil jeg IKKE anbefale:

Sortvads Skeletter - fordi den er "for mærkelig" (jeg har selv lavet den, så det kan jeg godt tillade mig at sige)


De bedste hilsner
Ole Peinow
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Tue Apr 12, 2011 9:26    
  Jeg tænker udelukkende i forhold til et abalanceret tempo i den samlede produktion, derfor vil jeg anbefale disse, da deres tempo kan sættes i vejret:

I Kejserriget blev jeg født
Vi kæmper kun or øl
Sørøvere elsker øl
Vagterne sidder i varmen
Morgankvadet 

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
SvarreJuhl


Posts: 85
Århus
Lummer-skjald

Post #6 Posted: Tue Apr 12, 2011 19:58    
  Min liste. Der er sange på listen som jeg ville ha' forsvoret nogensinde at skulle synge, men årstiderne skifter, det er ikke 2006 mere, men 2010 (øh??) og derfor syntes jeg at de gamle travere vi engang slog ihjel, muligvis skal ha' lov til at komme op af skuffen, blive støvet af, og blive givet et nyt liv i for af et spændende arrangement.



Alle mand skal ud at ride
(Kan den spilles i mol? )

”Betal så din regning!”
(Dejlig sang)

De to brødre
(Ja, jeg ved godt at demo udgaven der ligger lige nu er dårlig, jeg prøver at lægge en ny op så hurtigt som muligt. )

En ulykke kommer sjældent alene
(Med Rikke bag roret)

Filigutten
(Dejlig historie)

Lad fløjten tale
(Den skal næsten hives op igen, hva?)

Manden og konen
(Ligesom den.)

Ramund hin unge
(Og den.... Men nyt spændende arrengement, tak Smile! )

Skipper Clements morgensang
( -//- )

Sortvads skeletter
(Har jeg været forelsket i siden jeg startede her på hjemmesiden)

Sørøvere elsker øl
(gogo Colberg!)

Vagterne sidder i varmen
(Dejlig melodi, dejlig tekst. )
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Wed Apr 13, 2011 12:19    
  I erkendelse af, at ikke alle tjekker forummet helt så konstant som jeg selv gør, har jeg valgt at give folket en uge mere til at argumentere for/imod sangene.

I er således velkomne til at snakke løs til og med søndag den 24. april nu Smile
Hop til top
Send private message
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #8 Posted: Thu Apr 14, 2011 18:09    
  Hvis Åmanden kommer på synes jeg vi skal fjerne Silvia, Havets Frue da de to lyder meget ens.
Vi må begge have haft samme melodi i hovedet da vi skrev hver vores.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #9 Posted: Sat Apr 16, 2011 14:30    
  Alle mand skal ud at ride
De to søstre (live-versionen)
Filigutten
Heltene drager til Pangea
Kroens velkomstsang
Kroens afskedssang
Lad fløjten tale
Manden og konen
Smedesangen
Sortvads skeletter
Svend i Rosengård
Troldens brudemarch
Vi kæmper kun or øl

- mine forslag - med fokus på:
- gang i den
- at jeg stadig totalt egoistisk gerne vil høre Lad Fløjten Tale indspillet Wink
- krosange - den nye niche!
- de gamle klassikere som jeg selv synes er fe'e!
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #10 Posted: Sat Apr 16, 2011 18:57    
  ...og så gik det op for mig, at søndag den 24. april er midt i påsken. Der er jeg selv bortrejst (uden internet), så vi kan lige så godt tage mandagen med.

Altså er fristen nu mandag den 25. april (inkl.) - beklager forvirringen Smile
Hop til top
Send private message
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #11 Posted: Mon Apr 18, 2011 22:36    
  jeg er ikke bekendt blandt ret mange af sangene, men jeg vil da give et lille pib Smile
jeg kunne godt tænke mig ramund hin unge og ellers nogle af de nævnte sange med gang (og øl) i Smile
Jeg ville ønske at jeg kunne skrive trollvisan/finntrollvisen på, men jeg har ikke fået noget svar fra finntroll, så der er copyrightproblemer der (:
- ellers er jeg frisk på det, folket mener Very Happy
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Mon Apr 18, 2011 22:51    
  Der er lydfiler/noder på rigtig mange af sangene, så du (og andre) kan få en fornemmelse for dem, Christian - og ellers hjælper vi gerne Smile

Nu er det så også ved at være tid til, at jeg lufter mine holdninger, inden jeg stikker af til påskeland (og jeg må advare om, at det bliver langt Wink)... men det er godt nok svært! Der er jo så mange gode sange, som jeg gerne så indspillet :-7

Så lad mig starte med dem, jeg fandt ud at frasortere af forskellige grunde:
- A Token for the Elven Queen (fordi den er på engelsk)
- Onanita (fordi der allerede findes en professionel indspilning)
- Ramund + Sigurdskvadet (de er gennemtærskede af alle mulige andre middelaldermusikgrupper. Jeg synes heller, vi skal bidrage med noget helt nyt)
- Skipper Clements morgensang (jeg har virkelig svært ved at se den i live-sammenhænge, fordi jeg uvægerligt associerer til mange spejderaftener rundt om bålet. Desuden er den såmænd nok også indspillet andre steder Smile)
- Heltene drager til Pangea (det er en smuk, smuk sang, men der ligger jo faktisk allerede en udmærket indspilning på Skjaldesang)
- Smedesangen (synes også, indspilningen på Skjaldesang er ok - og vil som sagt hellere have nye numre indspillet end at genindspille gamle, når vi "kun" har 12 at give af Smile)


Til gengæld vil jeg meget gerne bakke op om:
- De to brødre (fed og almengyldig historie på en lækker melodi med gang i den)
- En ulykke kommer sjældent alene (meget ditto - men nu også med humor Smile)
- Finntrollvisen (nok fordi den er ny for mig, og der er god rytme/gang i den. Kræver dog, at der ikke er problemer med rettighederne, og at jeg/vi lige får lavet en ordentlig oversættelse... stemmer stadig for dansk Smile)
- Kroens velkomstsang + Kroens afskedssang (frisk, frejdig og praktisk anvendelig. Det virker meget oplagt at slå det sammen til én sang, da der kun er et vers i hver på samme melodi. Evt. med et instrumentalt mellemspil til at symbolisere, at dagen går)
- Manden og konen (en klassiker med en skøn morale og godt tempo. Oplagt til vekselsang, hvilket altid er festligt)
- Serconsk Sømandssang (den er så smuk, så smuk...)
- Visen om Hedegård (rigtig meget gang i den! Festlig og fængende!)
- Troldens brudemarch (jeg synes selv det er en af de mest vellykkede tekster jeg har lavet med stor billedrigdom til en dejlig melodi, som undersstøtter hele historien. Jeg ville elske at høre den indspillet, men kan ikke selv synge den, da den spænder for vidt til min stemme...)


...og så en lille bunke, som jeg ikke helt kunne slippe, men heller ikke helt kunne putte op i topprioriteterne:
”Betal så din regning!”
Herremanden
Kæreste Donna
Nattens væsener
Når regnen trommer på taget
Stormen
Sørøvere elsker øl

Nu bliver der i øvrigt snakket rigtig meget om tempo, fordi de allerførste sangforslag var ret gennemgående stille... men husk, at der også skal være et par stille numre med, så de ikke bliver helt glemt, fordi vi fokuserer så meget på at få tempoet op Smile
Hop til top
Send private message
Nickie Kühnel

Se fuldt billede
Posts: 50


Post #13 Posted: Wed Apr 20, 2011 16:58    
  Jeg tænker lidt at Troldens brudemarch ville lyde fantastisk med noget mandekor på det dybe i omkvædet, og noget kvindekor på de høje lyse deri. Tror der vil være så mange muligheder at udforske sangen, både vokalt, men også instrumentalt.

Af interesse, da intet er besluttet endnu. Rikke er det muligt at finde flere stemmer til instrumenterne fra Nøkkens galocher?
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #14 Posted: Sun Apr 24, 2011 21:52    
  Jeg er enig med stort set alt hvad alle andre har sagt Very Happy
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #15 Posted: Tue Apr 26, 2011 22:42    
  Jeg vil bare lige sige, at jeg er klar over, at dagen er oprunden, men jeg skal lige have lidt mere tid, før jeg kan kommentere fornuftigt på den videre  færd... hav tålmodighed Smile

Ang. Brudemarchen har vi umiddelbart kun spillet den enstemmigt, men der findes akkorder.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Overordnet debat om Skjaldesang 3 Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B