Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Kattegorisering af sangene.
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #1 Posted: Thu Aug 31, 2006 3:00    Post subject: Kattegorisering af sangene.
  
Nu har jeg jo så prøvet at ligge en sang op, men da stod der at man skule vælge en kattegori, så her kommer spørgsmålet:

Hvad er skæmte viser og hvad er smæde viser?

I samme åndedræt vil jeg spørge om:

Er der nogen forskel på ordene kvad og viser og hvilke? Er det ikke bare to forskellige ord for sang?

Beklager jeg er så uvidende på det musikalske område.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #2 Posted: Thu Aug 31, 2006 11:15    
  Jeg synes det er rigtig gode spørgsmål, for jeg tror ikke det umiddelbart er så let at give et svar på dem... Jeg kan i hvert fald ikke komme med en definition på nogen af delene sådan lige fra hoften og kaffekoppen.
Umiddelbart vil jeg mene at smædeviser gør grin med en enkelt person (og her kan jeg ikke lige komme med et middelalderligt eksempel, men skulle vi tage en live-sang der også er en smædevise har vi f.eks. Dagens gang for en vagt) mens skæmteviser omhandler en sjov eller vovet situation (Der stode tre skalke).
Er det i øvrigt ikke kun kategoriseringer der er ment til at bruges til de originale middelaldersange/ballader?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Thu Aug 31, 2006 14:36    
  Kvad, vise, sang... jeg vil ikke udelukke, at der er en eller anden forskel, men personligt bruger jeg dem i flæng.

Enig med Lise:
Skæmteviser er sjove sange, smædeviser "smæder" netop en eller flere personer og er vist i deres natur lidt ondsindede.

Jeg sad også og kiggede på kategoriseringen og spekulerede på, hvad Therkilds kiste kunne være.
Mit bedste bud er en skæmtevise, da den jo er lidt sjov, men så alligevel føles det ikke helt præcist...

Det er faktisk et generelt problem med de kategorier: Jeg synes der er utroligt mange forslag, men at de næsten aldrig passer på de sange jeg sidder og prøver at kategorisere :-/

I øvrigt er jeg ret sikker på, at kategoriseringen må bruges til alle sange, både de historiske og de andre.
Hovedpointen er vel, at man kan gå ind og sortere efter kategori og så ellers få en samlet list over alle de kærlighedssange der findes i databasen i det hele taget.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B