Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
En barde taler ud (Jonas Bekendelser)
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jonas Uri


Posts: 4


Post #1 Posted: Tue Jan 26, 2010 22:13    Post subject: En barde taler ud (Jonas Bekendelser)
  Hej til alle dem der kan huske mig, fra dengang rollespil endnu ikke var gaaet af laive.
Jeg taenkte at jeg ville blande mig i debatten om hvad rollespilsmusik skal vaere endnu engang og det ved at laegge Kim Pelle og mine sange op paa skjaldesang.

Foerst og fremmest vil jeg gerne sige undskyld til alle de mennesker der har efterspurgt sangene og faaet at vide at det maa man ikke faa herinde fra.
Begrundelsen, dengang det var aktuelt, var at vi ville lave en CD, som vi ville blive rige og beroemte paa, men det er ikke hele sandheden.(nok naermere en direkte loegn)
Vi oenskede at der kom en generel tilgang til musik i live, der gik ud paa at man overleverede sange på en gammeldags maade, altsaa, laerte dem fra sig og paa den maade udbredte sangene til andre.
Det loeb som bekendt ud i sandet, gentagne gange, og endte med at blive en regulaer doedssejler.
Her det seneste stykke tid, har jeg haft en foelelse af at det er for lang tid siden at jeg sidst var ude og spille barde til et scenarie. Det gav mig tanken om, at vores sange efterhaanden var blevet glemt, og der ikke laengere var nogen grund til at goere noget nummer ud af at faa dem ud til folk. Ved et tilfaelde googlede jeg mit navn og opdagede at der var en raekke forespoergsler paa vores sange og tekster paa dette forum. Samtidig blev jeg kontaktet af en gammel kending fra livemiljoeet og blev spurgt om det ikke var noget at komme og laere dem fra mig en eller anden aften.
Dette gav mig til sidst blod paa tanden igen og jeg taenkte at jeg ville kode Tores nummer ind paa min tlf, saa jeg kunne faa fat paa ham, naar jeg havde clearet vores frigivelse af sangene af med Kim. Det blev gjort her i julen og saa var jeg jo klar til at faa fat i Tore.

Her blev jeg moedt med meget store roser og fik at vide at jeg skulle faa fat paa Christian Colberg til at lave en raekke indspilninger af sangene, og paa nuvaerende tidspunkt mangler jeg blot at laegge sidste haand paa arrangementerne af sangene og saa faa aftalt med Christian om hvornaar vi skal have dem indspillet.

pt. har jeg 14 gamle sange som der skal kigges igennem, men jeg er faerdig med de fleste og saa haaber jeg at hoere nogle nye fortolkninger af Krigeren, Vandreren og gud naade og troeste mig, hvis der er nogle der aendrer min elskede kvalmende kaerlighedssang. Selvom det vist er det, det drejer sig om naar man giver dem til en saa broget flok som Goeglerhobbitter og hvad der nu ellers bevaeger sig paa dette forum

Jeg haaber at i alle sammen har forstaaelse for de valg, der er blevet truffet, og alle de gange hvor jeg har dummet mig, og ikke givet dem til jer alle sammen for laengst.

Med venlige hilsener
Jonas Uri

ps. det er da godt nok frustrerende, at man ikke kan skrive med danske bogstaver på dette forum
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Tue Jan 26, 2010 23:27    
  

Jeg kan godt skrive æ ø å =)

Men til sagen.
Jeg er en af dem der er old school nok til at huske jeres sange, og jeg er så old school, at jeg er fra den gang hvor musik i rollespils miljøet startede op, hvilket jeg lige vil bruge nogle linjer på.
Jeg har i de sidste mange år brugt adskildelige stunder på at tænke over hvad det er vi (skjalde, barder og spillemænd) egentlig har fået tiden til at gå med, hvorfor vi har det og hvad der skal ske i fremtiden.
Jeg har også valgt at begive mig ud på en quest for at danne mig et så bredt indtryk som overhovde muligt af hvilke sange der bliver brugt rundt omkring i Dansk live og hvem der bruger den.
Grunden til dette er at jeg føler vi står med noget enormt specielt, der kan vokse sig til ...hvad ved jeg...mega stort...og måske ikke. Men under alle omstændigheder så vil jeg meget gerne efterlade noget til dem der kommer efter os.
Vi har selvfølgelig vores store bibliotek, der nu med Jona og Kims hjælp bliver endnu større (og for mit vedkommende mere helt).

Men jeg savner virkelig en dybte gående beretning om:
HVORDAN DANSK LIVE-ROLLESPILS MUSIK STARTEDE! (skal siges med masser af ekko og reveb).

Mange af os her på siden må siges at være dem der startede det hele op, og mange af jer andre har været dem der har ført det videre.
Hvad er jeres historie?

Jeg undskylder at jeg bruger Jonas topic til dette, men da jeg fik opringningen fra ham, var det første jeg tænkte: YES......så er de grene endelig samlet.
Med det skal forståes at jeg tilbage i starten af de nye årtusind, så dansk rollespils musik som værende 3 stilarter, der på det tidspunkt var krftigt opdelt.
Skjalde stilen (Tore og Ole)
Spillemands stilen (Jeg selv)
og
Barde stilen ( Jonas og Kim)
Jeg ved godt at der var andre der også på dette tidspunkt var aktive, men jeg har ikke kendskab til hvad deres historie er. Her tænker jeg især på Lise, Liselle, Rikke og Signe.

Tore og jeg mødtes for første gang i 2005 (tror jeg nok det var), hvor jeg foralvor blev en del af Skjaldesang.dk, med den stil jeg kunne tilføje til projektet, men selv der havde jeg en følelse af at vi manglede den sidste del, på trods af at flere af os havde hørt nogle af Jonas og Kim sange.

Jeg havde bl.a. fornøjelsen af at spille sammen med Jonas til Torden over Tortuga 2, Lorania og de 7 riger, hvor en af jeg stak af med en pige jeg havde med til scenariet (Off-game vel og mærket =) Hvilket bekræfter mig i denne sjove opfattelse af barder: Det gøre ikke noget de ikke kan spille, for så længe de har glimtet i øjet, og pigens trusser i hånden, s¨å har de opnået det de ville =).

Så i et halv hjertet forsøg på at afslutte dette , totalt nostaltisge og off-topic indlæg, vil jeg bare opfordre alle sammen til at kraftigt overveje at begynde på at skrive deres egen live-rollespils historie ned, med så mange anekdoter og fakta som muligt.
OG OG OG

Jonas og Kim, det tog sin tid, men det blev på jeres premisser, og nu er i endelig klar til at få lavet den CD....for det bliver ikke bare nogle hurtige indspilninger....det bliver en CD. Der er nok ikke så mange penge i det, men berømmelsen......ja den må i sku nok også kigge efter =)

med venlig hilsen, og et dybtfølt TAK.
Christian Colberg, spillemand af gudernes nåde

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Wed Jan 27, 2010 10:13    
  Velkommen tilbage, Jonas Smile

Lad mig være den første til (med et venligt smil) at sige, at jeg har bandet jer langt væk ved flere lejligheder Wink
Min grundtanke var noget i retning af: "Fint og fair, at de gerne selv vil indspille sangene til en cd, men så gør da for helvede noget ved det i stedet for at trække det ud i årevis... ELLER indse, at I aldrig får det gjort og lad nogle andre gøre det!"
Så for mit vedkommende havde det såmænd nok været bedre, hvis I havde indrømmet, at I havde en principiel tanke omkring mund-til-mund-overlevering, og at I derfor slet ikke ønskede at indspille/offentliggøre dem. Det er ikke en holdning jeg deler (især ikke, når jeg selv gerne vil lære en bestemt sang nununununuu...), men jeg kan forstå og respektere den Smile

Men jeg glæder mig til at høre indspilningerne, og der vil garanteret være en masse, jeg aldrig har hørt før - dejligt, I gør det Smile

Christian:
Hvordan definerer du forskellen på barde og skjald? Jeg har aldrig (mig bekendt) hørt Jonas og Kim optræde, så det er et ærligt og redeligt spørgsmål.
...og hvad sker der så, når en skjald (Tore) optræder med en bardesang (Vandreren)?

Hvad angår min egen medvirken, så har jeg jo i virkeligheden aldrig været så forfærdeligt aktiv i det egentlig fantasylive-miljø... jeg sang bare sangene på Hyggecon og derhjemme, fordi jeg godt kunne lide dem (nåja, og så sang jeg med på den første Skjaldesangs-cd).
Først i 2003 blev jeg for alvor aktiv med at skrive først tekster og siden også melodier til live-brug... og på det seneste er jeg så lidt begyndt at dukke op til nogle scenarier for at synge lidt engang imellem. Tæller det? Smile

(PS: Æ, Ø og Å m.m. ser mærkeligt ud, hvis du trykker på "vis prøve," men fungerer oftest, når man trykker på "gem")
Hop til top
Send private message
Jonas Uri


Posts: 4


Post #4 Posted: Wed Jan 27, 2010 19:51    
  Forskellen på en barde og en skjald er nok noget om den generelle holdning til den optræden som man giver
Skjalden har optrådt på en måde med en tendens til at det skal være fællessang hvor folk synger med på omkvædene og på den måde skaber en stemning i scenariet generelt, der gør det nemmere at leve sig ind i en "middelaldersetting". Barden ville derimod gøre det lidt mere ekstravagant. Jeg har blandt andet optrådt lidt mere rockstjerneagtigt, ved at stille mig op på borde og synge kærlighedssange meget direkte til søde hunkønsvæsner der reagerer meget positivt på den opmærksomhed der går i deres retning
Vores (Kim og min) tilgang til det, har været at give en performance som ikke var blevet set før, og vores musik var også langt ude i den mere middelalderinspirerede musik end egentlig autentisk stemning.
Jeg havde en større diskussion med nogle som kaldte sig Pølseskjaldene til Dalens Døtre, som var et fantastisk scenarie der blev afholdt af Einherjerne i 2001-2002 ca. Vi var meget uenige om hvad der var acceptabel musik til et sådant scenarie der byggede på stringent mytisk middelalder fra Europa med overtroen bestående af trolde og elverpiger i gammel forstand.
De spillede autentiske folkeviser fra Danmark og Norden, mens vi havde et nummer med som hedder "Ræven er ude med halen så lang", en meget flot sang som er skrevet af Per Wiking og daterer fra ca. 1960. Resten af det var vores eget repertoire med enkelte referencer til andre numre. "Kæmper kun for øl" som er skrevet af Nikolaj Lindberg og et par andre såsom Knokkelmanden.
Vores respons til scenariet var vidt forskellig da de spillede til samtlige adelige arrangementer, mens vi lynhurtigt fandt ud af at der ikke var penge i at spille den slags steder, hvorimod vi lavede "reklamejingler" for krofatter mod en gratis tur i høet med kropigerne
Netop piger, havde en meget stor rolle i det at være barde og netop for at være noget andet end de "andre", holdt vi fast i navnet. Det tror jeg også de fleste der har oplevet os har et par meninger om.

Mens vi er ved de gamle historier skal der dog nævnes "Døden efter livet 2nd edition" . Her fik vi faktisk vores roller til fremtiden givet. Tak Aske og Hjort.
der var tre brødre som hed henholdsvis Kalle den store, Rolf Bøgeblad den fulde, og Herman Bøgeblad, gøgleren. Jeg spillede Adrian Elmehus, der stik mod mine forældres ønske, blev barde og ville leve af det. De roller blev vi ved med at spille, også selv om andre arrangører prøvede at stoppe andre roller ned over os. (Undskyld GERF og de syv kongeriger).
Jeg tror også vi har den uofficielle rekord for højeste antal kærlighedsdrikke fabrikeret til et 3 gangs weekendscenarie, samt mest ukreative måde at få en kærlighedsdrik forsøgt i en pige. (Det var noget med et æble der blev lagt i blød i en kærlighedsdrik i 3 timer for at opsuge den, og så hoppede hun ikke engang på den.)

Jeg håber at det gav lidt lys på forskellen mellem en barde og en skjald, og ellers var det sjovt at skrive anekdoterne igen.

(ps. tak for tippet med "vis prøve".)
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Wed Jan 27, 2010 21:09    
  Rikke:
Hvis vi lige ser bort fra min definitionaf de 3 typer musiker, og bare konstatere at vi har valgt at bruge de 3 forskellige benævnelser. Tore og Ole kalder sig skjalde, Jonas og Kim kalder sig barder og jeg kalder mig spillemand.
Min grund skal nok findes i musik stilen og rollens motivation for at spille musik.
Jonas er allerede inde på noget af det, og det sjove er at på mange områder dele de 3 typer nogle karektaristika.

Noget jeg i sær ligger mærke til er tempoet i de sange de 3 typer benytter.Jeg tænker ikke kun på den metronom mæssige del, men også selve "drivet" i sangene.
Jeg mener at tempoet i de sange jeg vælger at spille er hurtigere og mere up beat end de sange jeg høre Ole og Tore spille. 
Dette holder nok ikke helt da vi efterhånden har blandet mange af sangene, men det kunne være interessant at finde ud af hvilket sange vi hver især kalder vores faste sange og så lave en analyse af disse for at finde forskelle og ligheder. (dette kan jeg snart gøre med De sange Jonas og Kim har skrevet, sammenlignet med mine)


Der ud over er jeg også meget ening i Jonas beskrivelse af hvad man ser sit arbejde som (stjerne, underholder, amatør)
Når jeg spiller en rolle til et scenarie/ kampange, så er musikken stort set altid sekundær. Jeg er altid "et -eller-andet" der i sin fritid spiller musik.
Derfor tænker jeg også spillemaanden som en der prmært spiller for sjov, mere end af nødvendighed. Hvor i mod de to andre typer ser jeg som prof. .
Denne definition har intet med den virkelige verden, men i en rollespils sammenhæng har den tjent mig meget godt =)

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #6 Posted: Thu Jan 28, 2010 2:32    
  Lise startede med at være til et scenarie i 1998 i Svanninge Bakker. Der var 2 sjællandske piger med der havde en sangbog med nogle fantastiske sange, blandt andet Knud Lille og Kongen, som de havde hørt en fyr der hed Ole synge til et sjællandsk scenarie...

Wow, tænkte Lise! Det var zajt!
Lise havde også hørt nogen synge nogen sange til nogle scenarier.

Wow, tænkte Lise. Det var zajt!

 Så samlede Lise en masse sange som bare lugtede lidt af rollespil og middelalder i en rød og sort kinabog - og så begyndte Lise at være guitarskjald Wink
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Jonas Møller


Posts: 9


Post #7 Posted: Mon Aug 09, 2010 3:34    
  Der skal naturligvis gå et halvt år før jeg ser denne post, oh well Smile

Naturligvis husker vi dig. Jeg husker især Nemefrego og noget med at snige sig væk under næsen på Hjorth - for at gå tur med 3 prinsesser - i hæle (pigerne altså) - i komplet mørke - op af en ret høj bakke - for at tale med en trold som ingen anede eksisterede.

Anyways, jeg ville bare smide lidt ros i din vej. De sange har virklig gjort et indtryk gennem min rollespilskarriere og sat nye standarder for hvad jeg forventer af få ud af liverollespil. Jeg ser frem til at se hvad i end måtte finde på i fremtiden. Held og lykke med det Smile
Hop til top
Send private message
Jonas Uri


Posts: 4


Post #8 Posted: Sun Sep 05, 2010 14:57    
  Hele projektet er jo desværre sat en lille smule på holdt, da jeg var fjollet nok til at sige ja til en lille tur på 6 måneder til Afghanistan.

Jeg kommer hjem engang i februar og håber at få færdiggjort resten af arbejdet, som Christian og jeg fik startet op.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Sun Jan 23, 2011 0:41    
  Nu sad jeg lige og læste denne tråd, i forbindelse med min søgning efter "nye " skjalde, og så vil jeg bare fortælle, at Jonas har været forbi mig og fået lavet alle grund optagelser, så nu er det bare mig der skal have tid, til at få lagt instrumenter på, redigert og mixet færdigt......hvilket tager lang tid, da det sker i min sparsomme fritid.

mvh.
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B