Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Danske folkeviser| trylleviser|kæmpeviser|historiske viser
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lone Marie Rasmussen


Posts: 1
Odsherred

Post #1 Posted: Thu Jan 20, 2011 12:03    Post subject: Danske folkeviser| trylleviser|kæmpeviser|historiske viser
  Har ved siden af mig en ældgammel bog, eller rettere to - hvori der er originale tekster til alle de danske viser! Jeg vil gerne dele dem med jer som IKKE ligger på hjemmesiden - har det nogen interesse??? Der er desværre ikke noder til, og det er her forum kommer ind!! har nogen af jer en idé om hvordan vi får noget musik på dem?? Har da lært lidt om middelaldersange i skolen, om deres opbygning osv. men kan ikke huske en bønne af det! Vil jo gerne være med til at udvide repetoiret så ikke vi alle synger de samme fire fem stykker!!!
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Thu Jan 20, 2011 13:40    
  Det kunne da være enormt interessant =)

I forhold til hvordan man komme musik til teksterne, så er der to måder.

1. Man opstøver en kilde, der enten i lyd eller skrift form, kan vidre give den "orginale melodi", og der efter noteres melodien i node form.

2. Der skal komponeres en melodi, efter da tidens trens, form og tradition.

Jeg kan godt udføre nr. 1, hvis jeg har en lydkilde at forholde mig til. Hvis der er tale om omkrivning efter gamle manuskifter, så kan jeg ikke gå længere tilbage, end til starten af det moderne nodebilleds oprindelse ( 1600 tallet mener jeg det er) 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Fri Jan 21, 2011 18:39    
  Gamle viser er altid interessante, men jeg vil anbefale dig først at kigge forbi http://balladeskolen.dk/ og se, om der måske ligger noget derinde, som ligner det, du har.

Jeg ved, at Balladeskolen har så mange ballader, at de kunne oversvømme Skjaldesang med det, hvis det var det, vi ville, så rent personligt ser jeg hellere, at vi helliger os de sange, der er lidt mere specifikke for rollespilsmiljøet, og henviser til Balladeskolen for de mere "oprindelige" middelalderviser og gamle sange.

Jeg ved godt, at vores officielle formål også involverer middelaldersange (og at der allerede ligger en pæn sjat), og det er som sagt rent personligt, jeg har ovenstående holdning. Jeg ser bare ikke nogen grund til, at en stor bunke sange ligger på to forskellige danske hjemmesider og fylder begge steder, hvis man kan dele det op på fornuftig vis.
Jeg kan (igen rent personligt) også meget bedre lide, at der er en melodi til fra starten, end at der ligger en masse tekster, som ingen bruger, fordi de kun måske får en melodi en dag.

Der er allerede over 600 sange på Skjaldesang, så det burde ikke være det, der forhindrede os i at synge mere end de samme 4-5 stykker Smile

Nu håber jeg ikke, jeg fremstår som initiativdræber og lyder som en bitter gammel én eller noget, men jeg vil bare nødig have 100 viser op, som måske allerede ligger på Balladeskolen (eller bare ville passe bedre ind derinde) eller ikke har nogen melodi.

Så, altså... hvis der er nogle superfede sange med nogle superfede melodier i din bog, som ville være drøngode at have med ingame, så smid dem endelig op.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B