Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
[Show-off] Vis os din instrumentsamling!
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #1 Posted: Sun Mar 30, 2008 2:16    Post subject: [Show-off] Vis os din instrumentsamling!
  Hej. Efter en lang øver idag (eller teknisk set igår), fik jeg endelig taget mig sammen og taget lidt billeder for at kunne starte denne tråd.
Det er en idé jeg har haft længe, men af flere grunde ikke har fået sat iværk før nu.
Here it goes:

Dette er simpelthen tråden hvor vi alle sammen kan få lov til at vise vores elskede instrumenter frem!

Der er frit slag! Dette er ikke et spørgsmål om blær, og om at overgå hinanden i mærkelighed, sejhed og kostbarhed, men en mulighed for at udbrede kendskabet til de instrumentressourser der faktisk findes inden for vores lille nørdede forum - miljø.
Tråden kan danne grundlag for en masse viden, og frem for alt blive uhyre sjovt for alle os instrumentnørder!

Så om end du har en tinwhistle, en lut, en banjo eller en drejelire... VIS DET FREM!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Sun Mar 30, 2008 2:33    
  ... Og jeg lægger så ud...

Overskriften for dette instrumentudvalg er nok "middelalderinstrumenter", da jeg også har en hel del andre instrumenter liggende, men som er af nyere folkemusikagtig dato og tradition.
Tilbage på mit værelse ligger der således bunker af tinwhistles, tre bodhrans, et par guitarer, en violin, to darbukkaer,  en cajon ect...
Men i dette forum synes jeg det var sjovere at vise netop denne del af min samling frem.

Dog skal det siges at ingen af disse instrumenter er direkte rekonstruerede ud fra middelalderkilder, og i de fleste tilfælde slet ikke bygget med henblik på historisk musik... 
Det er egentlig mere en sammenskrabning af instrumenter med store ligheder til dem man har haft i middelalderen.
En bedre overskrift ville måske være "middelalderagtige akkustiske traditionelle/national/folke-instrumenter" så...

BLABLABLA... her er de!:




1. Engelsk-fransk middelaldersækkepibe
Bygget af Sean Jones (UK)
http://www.jonesinstruments.co.uk/  

2. Nordeuropæisk drejelire (”Groddalira”)
Bygget af Leif Eriksson (SE)
http://www.tongang.se/leif/welcome.html  

3. Skalmeje
Bygget af Klaus Stecker (DE)
http://www.klaus-stecker.de/

4. Offerdalspipa (alt G)
5. Offerdalspipa (tenor D)
Bygget af Gunnar Stenmark (SE)
http://www.harjedalspipan.se/  

6. Trehulsfløjte
Bygget af ”Auralis” (HU)
Købt igennem: http://www.fredmansmusik.com/  

7. Træ-whistles
Venstre: Ukendt bygger. Skalastemt af mig.
Højre: Ukendt bygger. "Genbygget" af mig ( = Den har været over dobbelt så lang...)

8. Stor traditionel italiensk Tamburin
Bygget af Paolo Simonazzi (IT)
tlf.: 0522 513587

9. Kegletromme
Ukendt bygger / <span style="font-style: italic;">kraftigt modificeret af mig.

10. Jødeharper
Tjekkiske. Bygger ukendt.

...Bjældebånd og dyreklove
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #3 Posted: Mon Apr 28, 2008 19:16    
  Jeg kan ikke finde ud af at gøre det på den smarte måde, men kun sætte dette link ind, hvor mine instrumenter kan ses, sammen med links til byggerne

http://terramagica.dk/instrumenter.htm
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #4 Posted: Wed May 07, 2008 15:32    
  Jamen så vil jeg da også lige vise hvad jeg ligger inde med af instrumenter.. Smile




På dette billede ses de fleste af mine instrumenter.. Der er nogen jeg ikke har taget med, primært fordi jeg har flere af samme type..

A1: Barok C-bas blokfløjte (Storbas/Grossbass)

A2: Renæssance C-bas blokfløjte


Nærbillede 1:


B1: Tysk Hümmelschen sækkepibe bygget af Michael Hofmann (www.bagpipe.de) Chanteren er stemt i C-dur/D-mol, men er delvist
chromatisk. Dronerne er stemt i hhv. C og F/D.

B2: Drejelire model Phoenix da Vinci bygget af Helmut Gotschy i Sydtyskland (www.gotschy.com)

B3: Jødeharpe, kopi efter arkæologisk fund.

B4: Auralis 3-huls fløjte (Tabor-pipe) stemt i C

B5: Bjælder (billigt gejl)


Nærbillede2:


C1: Aulos Garklein blokfløjte stemt i c'

C2: Yamaha Sopranino blokfløjte stemt i f'

C3: Sopranblokfløjte semt i c

C4: Roessler Altblokfløjte stemt i f

C5: Yamaha Tenorblokfløjte stemt i C

C6: Auralis Telinko (overtonefløjte) stemt i G

C7: Auralis Telinko (overtonefløjte) stemt i D

C8: Auralis Ungarsk dobbeltfløjte

C9: Gemshorn stemt i C (Chromatisk) Michael Hofmann (www.bagpipe.de)

Det var så mine ting..

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #5 Posted: Thu May 08, 2008 14:35    
  

Her kommer de så:




Store tromme: Irsk Bodhran, ukendt bygger. 
Lille rammetromme, vist nok svensk, købt på Chriatianias julemarked for en hel masse år siden. 
Foran - Esraj, staves også Israj. Nordindisk klassisk strygeinstrument, holdes vertikalt, mens det stryges med en bue. Relativ ung historie, vist nok kun 150 år gammelt. Ukendt bygger. 




Så kommer den anden afdeling:

Fra venstre - tyrkisk kemenche, ukendt bygger. Købt af Yasar Tas.
Persisk ney, mærket Hassan Âsma'ili i G
Persisk Ney, mærket "Baluchi" i D
Fløjter i D, D, A, D, 
Sortehavskemenche. Ukendt bygger. 






Persisk Daf, vistnok bygget af Majid Javadi. Påskrevet er et digt af 1800-talspoeten Ali Akbâr Sheydâ.

Sidste billede


Nordindiske tabla, klassiske håndtrommer, vel nok nogen af de sværeste at spille. Ukendt bygger, men købt af den nepalesiske tablaspiller Achyut Ram Bhandhari omkring 1997
Indisk Shehnai, ukendt bygger
Til højre - en sitar, formentlig bare en bazarsitar. Men en god en.
Bagved sitaren til højre - indisk fløjte i D. 

Det var alt fra mig. 

Johan

Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Thu May 15, 2008 10:04    
  For lige at samle alle tingene et sted, så er her lige et sammenklip fra Hr. Musicus hjemmeside:



1: Mandocello
Minder meget om en 10 strengs-bouzuki.
Bygget af Freshwater fra England
www.frettedfolkinstruments.com

2: Fedel
Maries fedel, der virkelig kan sparke fra sig.
The early music shop

3: Hakkebræt
Også kaldet hammered dulcimer eller santur;
Sprødt og klangfuldt med hamre der anslår dobbeltstrengene.
Bygget af Roger Frood fra England
Tlf.: 0044 1458 850682

4: Det løse
Ud over de vigtigste instrumenter er der en del der er flyttet ind i mit liv og lejlighedsvist bliver brugt.

5: Schäferpfeife
Sækkepibe til indendørs brug; G-dur / A-mol
Bygget af Bodo Schulz fra Tyskland
www.dudelsackbau.net

6: Flamsk sækkepibe
Til udendørs brug
G-dur / A-mol
Bygget af Klaus Stecker fra Tyskland
Tlf.: 0049-3 999 136 742
www.klaus-stecker.de

7: Én-håndsfløjter
I hhv. G-dur/A-mol, C-dur/D-mol og D-dur/E-mol.
Bygget af Mark Binns fra Australien ( udviklet i samarbejde med danske Poul Høxbro)
Mark Binns;
15 Malcolm Street;
Freemantle WA 6160
Australien
Tlf.: (+61) 8 9335 5159

8: Skalmeje
Meget kraftig nasal lyd.
G-dur / A-mol
Bygget af Klaus Stecker fra Tyskland
Tlf.: 0049-3 999 136 742
www.klaus-stecker.de

9: Davul
Kraftigt lydende dobbelt-rammetromme
Bygget af Norbert Eckermann fra Østrig
www.eckermanndrums.com
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #7 Posted: Thu May 15, 2008 22:00    
  TAAAAAAAAAAAK
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Tue May 20, 2008 0:50    
  Jeg mangler stadig lige at finde de sidste ting frem fra flyttekasserne hos Mamaskjald (aka Liselle), men indtil da kommer her lige lidt øjekræs:


Fra venstre:

Phønix Abraxas
Byggert af Helmut Gotschy (DE)

Allegro II
Bygget af Wolfgang Weichselbaumer (A)

Kleine Gotische Leier
Bygger: Karl M. Riedel (DE)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Josef Berger

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #9 Posted: Fri Jul 25, 2008 1:36    
  Här kommer mina harpor:
En tjeckisk folkharpa, ett instrument som var vanligt i Böhmen från 1700- till början av 1900-talet. Byggd av Václav Svoboda i Prag (Tjeckien). Än så länge har jag inga halvtonklaffar på den för att ändra halvtoner, harpan är alltså fullständigt diatonisk.


Här kommer min första harpa, som jag fortfarande spelar på: En så-kallad "keltisk" harpa (egentligen skulle den kallas neo-irländsk, eftersom det finns flera olika harptyper i de keltiska länderna). Den är byggd av Albrecht Nüchter i Tyskland och har halvtonsklaffar för att kunna byta tonarter.


En annan neo-irländsk harpa, som är betydligt mindre och har färre strängar (några strängar fattades när jag köpte den, men det fixade jag). På den här harpan ser man små hakar under strängarna, det är alltså tekniskt sett en "hakharpa"...



Och här håller jag en så kallad gotisk harpa, byggd av Franz Reschenhofer i Österrike. Den här medeltidna harptypen spelades ungefär från 1100- till 1500-talet, innan bredare harpor blev moderna. Den använder jag när jag spelar tidig musik.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #10 Posted: Mon Feb 23, 2009 0:15    
  Jeg vil da også være med, nu jeg har fået min lut (eller hvad det helt korrekt er?) ind ad døren. Smile Der er for få dage siden blevet føjet en fin gammel blokfløjte til samlingen, men den er nok ikke uundværlig. 



Her ses:
En russisk balalajka (den er mere dekorativ end vellydende, da den mangler et bånd, og jeg ikke kan spille på den) 
Min nyerhvervede lut(?) Hvad der er den helt korrekte betegnelse, er jeg i tvivl om, da den har seks strenge som en guitar, men har lutryg og diverse udskæringer. Den stammer fra et dødsbo, så oprindelse og alder er ukendt - ved du noget om dette instrument, så sig endelig til! XD
Mini bodhrán (havde desværre ikke plads til en rigtig stor en i kufferten hjem fra Irland..!)
Tamburin
Bjældetingest 
Bjældearmbånd
Yamaha blokfløjte
Clarke celtic pennywhistle D (kan desværre ikke finde den anden med træmundstykke)
Kohorn 
Okarina (købt på Horsens Middelalderfestival)

Det var vist alt jeg kunne støve frem denne gang, forhåbentlig vil der en dag ligge en drejelire midt i hele herligheden, men så sej er jeg ikke endnu. Wink

Hop til top
Send private message
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #11 Posted: Mon Feb 23, 2009 11:54    
  Hej Amanda. Din 'lut's tekniske betegnelse er, at det er en såkaldt lutguitar og blev mig bekendt skabt i starten af 1900-tallet i de tyske områder med det formål at give de guitarspillende folkemusikere et instrument, der virkede mere historisk 'autentisk'. Den har som sådan ikke noget med den egentlige lut at gøre og blev brugt som guitar i sin tid, men nu er der gået så lang tid, hvor den har eksisteret som instrument ved siden af guitaren og luten, at den har fået sit eget liv og historie.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #12 Posted: Mon Feb 23, 2009 13:03    
  Tak for svaret, jeg regnede også med at det var noget i den dur. Smile Fandt dog ikke rigtig noget da jeg googlede lutguitar, så var i tvivl om den rette betegnelse. Den er nu også mere som en dekorativ guitar, men det generer mig på ingen måde, da min baggrund er som guitarist. Wink Seks strenge er rigeligt at holde styr på for min koordinationsevne, ser det ud til... XD
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #13 Posted: Thu Jun 18, 2009 21:18    
  

*tekst mangler*

Hop til top
Send private message
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #14 Posted: Sun Aug 29, 2010 14:25    Post subject: Nu med ekstra jødeharper og bjælder
  Selvom det er længe siden der er sket noget i den her tråd synes jeg det er hyggeligt at uploade nogle billeder, for det lykkedes mig at få fat i lidt ekstra jødeharper og bjælder i Delhi i en lille butik lige ved main bazar. Harperne skulle godt nok pudses en del, men det lykkedes ham at gøre dem pæne. Så her er min samling som den ser ud nu.

Da jeg ikke helt ved hvordan man uploader billeder her linker jeg til picasa: http://picasaweb.google.com/104428047932208103077/Musikinstrumenter?authkey=Gv1sRgCI6x9-2u6fn8Lg#

Og så har jeg en nøgleharpe til som er til udlån i Odense.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B