Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Offerdalspibe
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Ragnhild Clod Pedersen


Posts: 4
Hillerød

Post #1 Posted: Sun Jun 20, 2010 20:04    Post subject: Offerdalspibe
  

Hej Allesammen


Jeg er ny her, så jeg vil lige starte med at rose dette forum - superflot og overskueligt Smile


Jeg har gået og overvejet at lære at spille på offerdalspibe. Så jeg ville spørge, om der er nogen der ved noget om hvilke greb man bruger og hvor mange toner den kan spille. Er det lidt ligesom en blokfløjte? Og hvor kunne det evt. være godt at købe en offerdalspibe?

Hilsen Ragnhild

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Sun Jun 20, 2010 22:26    
  Hej Ragnhild


Velkommen til og tak for rosen Smile

Der er indenfor de mest almindelige fløjter grundlæggende to slags greb: Blokfløjtegreb og tinwihstlegreb.

Offerdalspiben har tinwhistlegreb, hvilket betyder, at den spiller tonerne indenfor en klassisk skala. På den ene side begrænser det, hvor mange tonearter man kan spille i, på den anden side er det (i mine øjne) meget lettere at have med at gøre - men man skal så bruge forskellige fløjter alt efter, hvilken toneart man skal spille i (eller overtale de andre til at spille i den toneart, man kan Wink).

Jeg spiller selv en del tinwhistle og går også og overvejer at anskaffe mig en offerdalspibe, så jeg kan selvfølgelig kun anbefale det Smile
Men hvis det er fordi du har erfaring med blokfløjte og godt kunne tænke dig at bruge det du kan, så findes der andre middelalderlige træfløjter, som bruger blokfløjtegreb.
 
Der står en hel masse om forskellige forhandlere og fløjter i denne tråd:
http://skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=527

Men hvis det kun er offerdalspiben, der har din interesse, tror jeg godt jeg tør anbefale dig at gå direkte til Gunnar Stenmarks hjemmeside (http://www.harjedalspipan.se/kontakt.html).

God fornøjelse med det - og hold os endelig opdateret med, hvad du finder ud af og hvordan det går med det Smile

Mvh.
Rikke.
Hop til top
Send private message
Ragnhild Clod Pedersen


Posts: 4
Hillerød

Post #3 Posted: Mon Jun 21, 2010 15:29    
  Tak for det hurtige svar Smile

En klassisk skala, er det en skala med kun hele toner, eller hvordan? Og kan offerdalspiben spille i flere oktaver? Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Mon Jun 21, 2010 19:13    
  Hvis det er en C-dur-skala, er det kun hele toner. Hvis det er en A-dur, er der kryds for tre af tonerne, hvilket vil sige, at man spiller skalaen: A H Cis D E Fis Gis A.
Der er et par kunstgreb til at lokke et par andre toner ud af den, og ved at dække hullerne halvt, vil jeg tro, at man kan få alle de toner, man har lyst til. Men designet er sådan, at det umiddelbart er nemmere at anskaffe sig en fløjte i den rette toneart end at spille med halve huller over det hele Smile
Til gengæld kan jeg (som ikke har alverdens musikalske talent) stå og improvisere helt frit, uden at det kommer til at lyde forfærdeligt - for enhver tone jeg spiller passer ind i sammenhængen med de andre toner, jeg spiller!

Jeg skulle mene, at en pibe/whistle typisk dækker over to oktaver: En hvor man blæser "normalt" og en højere, hvor man blæser kraftigere.

Men hvilken sammenhæng har du tænkt dig at bruge piben/fløjten i? Det kan jo være, at det påvirker, hvad der er smartest.
Hop til top
Send private message
Ragnhild Clod Pedersen


Posts: 4
Hillerød

Post #5 Posted: Tue Jun 22, 2010 15:34    
  

I øjeblikket tænker jeg mest på bare at spille hjemme. Det kan dog godt være at jeg senere ville bruge den til sammenspil med andre.
Den vil sandsynligvis også blive brugt til en del irsk musik, min erfaring med det er, at det ret ofte er d- eller g-dur der spilles i. 
Så mon ikke det ville være godt med en i G?

Jeg tror jeg vil starte med at købe en tinwhistle, da det også er noget jeg gerne vil kunne spille på. Så kan jeg øve mig på den, til der er penge nok til en offerdalspibe Smile

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Tue Jun 22, 2010 21:24    
  Tin whistle er bestemt heller ikke tosset, og man kan få en ok en til omkring 100 kr. (skal de være rigtig gode, ligger de over 1.000 kr. Smile).
Du vil også kunne overføre meget af det du lærer til Offerdalspiben (den primære udfordring bliver nok at dække de noget større huller, som der også er længere imellem).

Jeg vil umiddelbart anbefale at investere i en tin whistle i D nu og så spare op til en Offerdalspibe i G (inspireret af Mads Kjøller Henningsens tidligere råd - jeg er ikke helt så klog, som jeg måske lyder Wink).

Prøv at ringe rundt til dine lokale musikforretninger og høre, om de har et par whistles stående. Det er ikke altid, det fremgår af deres hjemmesider, og ikke alle butikker har dem, så man kan hurtigt køre forgæves. Men de findes derude (og i allerværste fald på nettet).

Pøj-pøj med det.
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #7 Posted: Wed Jun 23, 2010 9:23    
  Dixon har nogen ret gode tinwhistles. Du kan også prøve Susato, som du kan finde på fredmansmusik.com. Selvsamme Mads taler godt om dem.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Ragnhild Clod Pedersen


Posts: 4
Hillerød

Post #8 Posted: Thu Jun 24, 2010 13:29    
  

Nu er der bestilt og købt en tin whistle i D
Så skal der bare øves Wink

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sun Jun 27, 2010 21:01    
  God fornøjelse Smile
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B