Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hjælp mig med at kickstarte min nøgleharpe
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #1 Posted: Thu Mar 11, 2010 19:30    Post subject: Hjælp mig med at kickstarte min nøgleharpe
  Hej Folkens.

Jeg har sat jagten ind på en hjælpsom sjæl der vil lære mig nogle nemme folkemusikmelodier og vil være med til lidt pædagogisk sammenspil. Jeg har nemlig en nøgleharpe liggende som ikke kommer frem så ofte, som jeg gerne ville, bl.a. fordi jeg ikke kan lære mig selv at spille melodier på den endnu. Melodier i C (og hvad der nu står overfor i kvintcirklen), D og E og så vidt jeg ved de nemmeste at spille. Det ville være meget praktisk med en københavner, eller en der ofte lægger vejen forbi det københavnske.

Indtil videre begrænser melodierne sig til Jeg har fanget mig en myg, Fætter mikkel og Malle Brok. Så det kunne være rart at lære en del mere i løbet af foråret.

En nøgleharpe er et mærkværdigt instrument, som somme tider beskrives som en blanding af en drejlire og en violin. Den spiller ihvertfald udemærket sammen med begge.

(En lignende efterlysning bliver skrevet på Dronemusik Danmarks side, når jeg får adgang til et forum). Skriv til mig her eller på mail: Haugmark [at] gmail.com
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Thu Mar 11, 2010 22:50    
  

Jeg er lidt i tvivl her Joost.
På den ene side lyder det som om du søger en til at undervise dig i nøgleharpe, og på den anden side lyder det som om du søger en til at undervise dig i, selv at kunne lære melodier (generelt)

Jeg kan sagtens hjælpe dig med det sidste,  men jeg har kun set fotos af en nøgleharpe, og mangler derfor viden om de tekniske detaljer bag instrumentet.

mvh
Christian

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #3 Posted: Thu Mar 11, 2010 23:04    
  Det lyder rigtig godt. Jeg har egentlig "kun" brug for at lære at spille melodier lige nu, gerne nogle nemme nogle, for jeg har en basal idé om hvordan jeg spiller på nøgleharpen, men jeg har brug for at kunne spille nogle melodier nogenlunde for at kunne bruge den ordentligt, øve mig og blive god nok til rigtig at få noget ud af specifik undervisning i f.eks. polskaer.

En nøgleharpe fungerer som en violin ved:
Den har fire melodiestrenge og en bue. Buen er bare 1/3 størrelse af den for violinen. Strengene er stemt anderledes, men jeg har godt styr på hvor hvilke toner ligger, og efterhånden hvordan jeg stemmer den.

Nøgleharpen minder om en drejelire ved:
At den har nøgler/taster, som man trykker ind for at spille andre toner end de åbne strenge. Nøglerne er det der gør det nemt nok for mig at spille nogenlunde rent, modsat violinen hvor man skal spille mere præcist end jeg har tålmodighed til. Nøglerne er kromatiske (hvis jeg husker navnet rigtigt), dvs. at de ligger lige som på f.eks. et klaver eller harmonikatastatur. Derfor skulle det også være rimelig nemt at flytte en melodi en tone op eller ned, desværre har jeg meget lidt viden om instrumentalmusik, og mangler viden om hvordan jeg bruger kvintcirklen, hvordan jeg kan bruge skalaer osv.
Nøglerne tillader også skidtspil, åbne akkorder mv., fordi det er overskueligt at spille på to strenge samtidig.

Derudover har nøgleharpen 12 klangstrenge som klinger med, og som er grunden til at man er nødt til at have nøgler, istedet for som på en violin at sætte fingrene på strengene.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Fri Mar 12, 2010 0:50    
  okidoki.
Så er det mig du har brug for kan jeg høre på det hele =)

Jeg er i københavn på søndag hvis du har tid til at slå hovderne sammen.
Smid mig lige en mail  eller en sms hvis du stadigvæk har mit mobil nummer

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #5 Posted: Fri Mar 12, 2010 19:14    
  @colberg: Jeg har sendt dig en mail
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Fri Mar 12, 2010 20:26    
  og jeg kom til at slette den  som junk mail ....prøv lige igen =))))))
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B