Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Så når man spiller skjald/spillemand/barde for første gang..
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #1 Posted: Sun Feb 14, 2010 12:58    Post subject: Så når man spiller skjald/spillemand/barde for første gang..
  

Jeg har valgt at tage springet. Jeg har i et stykke tid skrevet herinde, lavet sange her til og generelt blandet mig godt og grundigt MEN! Jeg har aldrig nogensinde rent faktisk spillet en skjald/barde/spillemand/underholder før.

Så er der nogen herinde der kan give nogle pointers så jeg ikke dummer mig totalt?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sun Feb 14, 2010 21:58    
  Tore har skrevet 2 artikler om det at spille skjald. De lå bl.a. på det tidligere liveforum.dk, men jeg mener også det ligger her på forummet (et eller andet sted).

Men hvad der lige er af guldkorn fra min side er nok:
Øve, øve ,øve på dit materiale. Rollespillere er ofte et venligt publikum der er glade for der bare er nogle der gider at underholde, men for din egen selvrespekts skyld, så er det nok bedere at de klapper og roser dig fordi du faktisk har præsteret noget der er værd at bruge tid på at lytte til.

Der næst vil jeg sige at man som prof. underholder, altså en der lever af at underholde, skal huske på at tage betaling for sin forstilling.
En skjald der ikke tager penge for at sin musik, er som en tømmer der bygger et hus gratis.
Det giver altså ikke mad i maven, ly for natten eller tøj på kroppen.
( Men er du dygtig nok, så bliver penge og anden betaling ikke et problem)

I forhold til dit valg af sange, så kan det godt være at vi her inde på siden (eller noglæe af os her på siden) er godt trætte af de gamle slager fra den første CD, og der er da også publikummer der råber på nyt materiale. 
MEN MEN MEN. 
Rigtig mange kan (kun) teksten og melodien på de gamle sange, og selv om det er givdigt at høre på en dygtig kunstner, så er der noget socialt over det at deltage i en fældessang.
Jeg siger ikke at det ene eller andet er bedst eller mest korekt, men blot at du skal være bevidst om hvilke sange du vælger og i hvilken form du fremføre dem, i forhold til det mål du vil opnå med din fremførelse.

Det var lige kort hvad jeg kunne give af små råd.

mvh
Christian

ps. fik jeg nævnt at du skal øve øve øve
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #3 Posted: Mon Feb 15, 2010 13:59    
  Det Colberg sagde.

Og: Sørg for at have et bredt repetoire, hvor du både har et par kærlighedsviser (Valentins dag, remember?), kro/druk/fællessange, helteviser og måske en tragedie eller to (a la Svend i Rosengård) og måske et par overnaturlige og smukke sange som "Ud på heden" eller "Når bjælderne danser" (selvom sidstnævnte ER lang, indrømmet - og publikum gider sjældent hører så lang en sang til ende med mindre de specifikt har ønsket det eller der er en hel særlig stemning til stede).

Øve, øve, øve.... og så øve noget mere. Så du kan dit stuff udenad og ikke skal fumle med tekster, noder eller noter skrevet med kuglepen i hånden.

Om du så springer et par linjer over eller bytter om på et par vers er ikke afgørende - det er sjældent folk lægger mærke til den slags, med mindre der er tale om en anden skjald / lejer / spillemand / barde / troubadur Smile

Har du spørgsmål eller vil du gerne have en sparringspartner på dit projekt, for eksempel når du har været afsted en gang eller to, så kontakt mig gerne , så finder vi nok ud af noget.

(jeg har spillet skjald siden 1998 så lidt har jeg nok samlet op undervejs).

Held og lykke med projektet!

Tore
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #4 Posted: Mon Feb 15, 2010 14:02    
  Lige en kommentar til mit eget indlæg:

Hvis du laver en fed "in-game sangbog" kan du sansynligvis godt slippe afsted med at synge fra den, indtil du lærer sangene udenad. Se Liselles tråd her på forummet om at lave sin egen sangbog som inspiration.
Hop til top
Send private message
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #5 Posted: Mon Feb 22, 2010 13:16    
  Jeg har erfart at folk gjerne vi ha de gamle sangene og være med i alsangen. Så hvis jeg er på laiv hvor jeg tidligere har spilt bard eller trubadur, vil folk gjerne høre Knokkelmannen, Baby orch, Conrad hvor er dine bukser og Lyktemannen.

Min datter og jeg var trubadurer sammen, og hadde et mål, tjene mye penger (laivpenger), og det var gøy å se at det faktisk gikk å tjene mye penger som trubadur.

Når det gjelder balladene forkorter jeg alltid ned på antall vers.  Den eneste balladen jeg kunne tenkt meg enda flere vers på er Lyktemannen fordi omkvedet er så utrolig syngbart for publikum som aldri har hørt sangen før.

Ellers er mitt råd når det gjelder innøving av lange sanger,begynn med noen få vers, kanskje bare strofer, og lær disse utenatt.  Så legger du på mer tekst etterhvert som du kan noe av sangen.

Jeg har  alltid med meg en sangbok med sanger og blanke ark.  Da kan jeg bruke dødtid i laiven til å trene, jeg kan dikte sanger, og jeg kan bruke boka som støtte dersom lyset er godt.

Det er så utrolig flott at Skjaldesang.dk legger ut sanger med noter, lydfiler og besifring. Dette er en utrolig hjelp til begynnende trubadurer.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B