Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Signalhorn og blæseteknik
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #1 Posted: Mon Jul 10, 2006 15:40    Post subject: Signalhorn og blæseteknik
  Hej skjaldemennesker!

Jeg faldt over et dejligt messing-signalhorn på Ørbæk marked i weekenden og jeg ved der kan komme noget der ligner toner ud af det efterhånden, men det er hverken kønt eller let. Jeg har det som om jeg blæser mine lunger halvt i stykker når jeg forsøger mig. 

Jeg har forsøgt mig med google og wikipedia(bugle) men der er bare ikke så meget, og når jeg ved der er mange af jer herinde der stort set kan spille på alt i får fat i, ville jeg gå direkte til eksperterne. Håber i kan hjælpe mig lidt. Smile

Med Venlig Hilsen, 
Mie
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Thomas Krogager Rasmussen


Posts: 2


Post #2 Posted: Fri Jul 14, 2006 19:29    
  Hej mie.

Jeg kender en del til blæserteknikken. (det var mig der var løjtmant til FLROL uge 26) Det er dog lidt svært at lære over nettet. Det eneste jeg næsten kan sige, er at du skal støde tonerne med tungen. Ellers er det are at prøve sig frem.

Men hvis du kommer til et af vores alm. senarier (der er 24 timers i september) så giv lige lyd.

Hvis du ellers har nogle spørgsmål til trutten så bare sig til.
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #3 Posted: Sun Aug 06, 2006 23:42    Post subject: Signalhorn og blæseteknik
  Hej Mie, 

Som Thomas skriver er det ikke nemt at svarer på "in cyberspace"....

Du sætter mundstykket til læberne, således at ca 2/3 dele er på overlæben, og 1/3 er på underlæben. Nu strammer du læberne i et "stramt smil", og sætter tungen som en lille prop mellem læberne. Så længe tungen ligger der mellem læberne, kan der ikke komme luft ud Surprised) Nu laver du en T-lyd, hvor du trækker tungen baglæns og blæser en jævn luftstrøm ind i instrumentet. Det er det som Thomas beskriver som "Du skal støde tonerne med tungen". Lidt ligesom du havde røget en cecil, og vil spytte tobakstumperne ud af munden.

Det handler langt mere om teknik, en om blæsekraft !!!

Et signalhorns toner skaber du ved hjælp af "det stramme smil" et knapt så stramt smil giver dybe toner, og et meget stramt smil giver høje toner. 

Held og lykke !!!!

Hilsen
Morten

PS: Kors i hytten hvor er det svært at beskrive det som "man bare gør", og ikke længere tænker over, he he...
Hop til top
Send private message Send e-mail
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #4 Posted: Mon Aug 07, 2006 12:38    
  endelig en ting jeg kan være helt sikker på at svare rigtig på, da jeg er Trompet spiller, i et brasband.

du kender vel godt det der folk siger at det skal lyde som om at man prutter når man trutter, prøv at lyde som en humlebi, på den måde at luften bliver pustet ned af når du siger lyden, så sætter du munden til mundstykket, og laver den samme lyd, så skulle der gerne komme en lyd ud af den. noget mange tit har misforstået er at de for det første laver basunkinder når de blæser, det er spild af god luft. for det andet er det vigtigt at du bruger maven IKKE BRYSTKASSEN nar du blæser, for der kan simpelt hen ikke være luft nok i brystkassen, og du vil hurtigt føle dig svimmel i hovedet pga, ildt mangel til hjernen. alle nybegynder blæsere kommer til at være lidt svimle når de øver sig i starten, det er bare vigtigt at når du kan mærke at det snurre, hold en pause på en 15-25 sek ellers kan du risikere at besvime i et par sekunder.

en god ide med at øve sig i at støde toner er at sætte sig ned og lave tu tu lyde, du skal ikke bruge din stemmebånd i den øvelse, men bare puste luften ud, og støde med tungen, du har nok gjordt det rigtig når der kommer en tu lyd (når jeg tænker på de har jeg brugt blæse timer * uendelig på at lære at sige lydende ordenligt, så det hverken bliver to lyde eller ty lyde men tu lyde.)
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #5 Posted: Tue Aug 15, 2006 10:15    
  Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet;

"for det andet er det vigtigt at du bruger maven IKKE BRYSTKASSEN nar du blæser, for der kan simpelt hen ikke være luft nok i brystkassen"

Kan der være luft i maven? I så fald plejer lyden at komme ud et helt andet sted.

Jeg forstår udemærket hvad Sofie mener, nemlig at man skal undgå at løfte skuldrene og brystet når der trækkes luft ind. I stedet skal man lade mellemgulvet falde nedad (når man trækker maven ind, løfter mellemgulvet sig opad, og lader man maven falde ud, falder mellemgulvet nedad). Derefter bruger man bugmuskulaturen til at presse luft du med. Samme teknik som når man synger.

Se i øvrigt dette linkt. Det henvender sig godt nok til børn, men er vi ikke alle det på et eller andet plan.... http://www.yamaha.co.jp/edu/english/soho/tp/index.html

/Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B