Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
En ny, gammel sækkepibe skal bruge hjælp
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jesper Westergaard Hansen

Se fuldt billede
Posts: 3
Allerød

Post #1 Posted: Wed Dec 23, 2009 0:22    Post subject: En ny, gammel sækkepibe skal bruge hjælp
  Hej

Har kigget lidt rundt på de tråde der var før min mht sækkepiber, men selvom der var nogle gode ideer, så hjalp de mig ikke i en grad så jeg var tilfreds.

For et par uger siden købte min kære svigermor en sækkepipe på et loppe-market uden for Århus, til min kæreste og mig. Nok fordi jeg weekenden forinden havde kommet til at pege på den ved et uheld og utrykt interesse. Har verdens dejligste svigermor.
Har altid fundet det et dejligt instrument, hvilket min far har skubbet på, med div. cd'ere og film gennem min tid.

Jeg har skrevet lidt med en gut der har en onlineshop, Beggbagpipes, i Skotland men problemet er at mine spørgmål og hans besvarelser er begyndt at blive ret tekniske. Og mit skrevne engelske er lige så godt som mine sækkepibe gloser, SÅ, jeg står og skal bruge noget hjælp til et par ting.

1. Jeg skal finde ud af hvor man kan skaffe stumper, og ikke mindst snakke med nogen der ved hvad jeg har brug for. Ikke mindst fordi jeg til min forfærdelse så at der ingen Reeds var i sækkepipen da jeg endelig fik den skilt ad. Og der er en bestemt toneart som jeg syntes utrolig godt om.

2. Jeg er kommet frem til at coveret til sækken er fra Stewart klanen, eller rettere den har deres mønster, men jeg har ingen ide om hvor vidt sækkepiben er "original". Det ser ud som om fittings osv er ben og håndbanket sølv/metal. Men der er også nogen ting som jeg syntes ikke passer, så en kyndig kender der kunne kigge den igennem og finder ud af hvad og hvordan ville være en utrolig stor hjælp.

3. Sækken er tør som bare pokker.... James, ham der har den webshop, siger at jeg skal lave en blanding af opvarmet honning og olie (evt lavendel olie, men bare en hvilken som helst glyserin vil gøre det), som så skal hældes forsigtigt ned i sækken for at den kan trække det til sig og blive smidig igen. Der er ingen revner eller noget i sækken, og det virker som meget god kvalitets læder den er lavet af. Dog har den trukket sig akurart så meget at 2 af de 3 drones kan roteres, dog uden at det på nogen måde er muligt at hive den ud. Min første tanke var at få fat i noget læder olie evt med nogle blødgørende evner, og så væde den godt igennem, men James's ide lyder også god. Og honningen vil jo virke som en slags lekagespray og fylde evt huller. Men ved som sagt ikke om jeg lige skal have fugtigheden og blødheden tilbage i læderet først.

Har læst mig lidt frem til at men bruger vokset hørtråd og evt bivoks til at sørge for at drones og chant samt blæserøret er tæt. Har en vis erfaring med læder efter jeg i nogle år har lavet læderrustninger og andet sjovt.

Kommer nok på flere spørgsmål som tiden, og mit projekt, skrider frem.

Håber nogen har tiden og viljen til at hjælpe mig. Nogle ideer til bøger jeg MÅ eje ville også være rart, men hold i mente at jeg læser som bagsiden af en ladeport, så det skal være til at gå til, rent billedmæssigt og uden lange romaner om at sådan ser det ud og sådan var det engang... skal bruge en manual mere eller mindre til vedligeholdese og reperation.

De bedste julehilsner,

DW
Hop til top
Send private message
Jesper Westergaard Hansen

Se fuldt billede
Posts: 3
Allerød

Post #2 Posted: Thu Dec 24, 2009 0:01    
  Som man kan se så er sækken rimelig tør. Faldt dog over noget skrevet/risset på chanten, R.G' Hardie, E! Asgow, mener jeg at kunne tyde.
 
 
 
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Thu Jan 07, 2010 2:42    
  Hvis du er på Facebook, så prøv Dronemusik Danmarks facebook-gruppe:
http://www.facebook.com/group.php?gid=121299610882

Der er flere medlemmer der som spiller skotsk pipe
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jesper Westergaard Hansen

Se fuldt billede
Posts: 3
Allerød

Post #4 Posted: Thu Jan 07, 2010 20:50    
  Mange tak. Har skrevet på deres væg om nogen kan give råd osv.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B