Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
jeg så en ulv en ræv en hare - Noder
Goto page 1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #1 Posted: Mon Aug 14, 2006 16:43    Post subject: jeg så en ulv en ræv en hare - Noder
  er det nogen der ligger inde med noderne til førnævnte sang, Jeg så en Ulv en Ræv en Hare (aner ikke hvad den rigtig hedder) jeg har svært med at finde dem på fløjten.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Aug 14, 2006 18:01    
  Jeg ligger desvære ikke inde med noderne, men mon ikke der skulle være en gæv sjæl med et nodeprogram på sin PC (det har jeg ikke) som lige har tid at kigge på det..?

Titlen varierer lidt afhængig af hvor du kigger. På Truppo Tottos CD "Livets lyst" fra 1999 hedder den kun: "Jeg så en ulv" , mens den på på Virelais nye "Havmandens Kys" hedder: "Jeg så en ulv en ræv en hare". Jeg har også hørt flere tyske grupper fremføre den under navnet: "Ei vis lo lop". Søren Hammerlund fra Virelai har fortalt mig at det er en gammel nordisk børnesang, så de første bud kan vel godt være variationer af en evt dansk titel...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #3 Posted: Mon Aug 14, 2006 20:03    
  jamen tak for forklaringen om hvad den hedder. Smile

men behøver ikke at have et node program for at jeg kan forstå det, bare skriv eks A bforB Fis  el lignende,hvis i ikke har node program, så finder jeg nok ud af melodien, og så har jeg da også selv muligheden for at sætte det pænt op og lægge det herind, jeg er blevet beskyldt mange gange for at læse noder som andre læser Anders and blade Wink
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Mon Aug 14, 2006 20:15    
  Mit problem er lige det modsatte. Jeg læser ikke noder -jeg staver. Til gengæld er jeg ganske stolt af mit gehør...

Nåh, men lige en kommentar omkring sangen for at det ikke skal blive alt for off-topic:

Det virker lidt som om at sangen er ved at få samme status i blandt mange i middelaldermiljøet, som flere af sangene fra Skjaldesang CD´en... Om det er godt eller skidt ved jeg ikke. Så længe Truppo Trotto, Virelai og vist nu også Cantus Firimus (+ diverse museserende rollespillere) ikke bliver trætte af at spille/synge den, så går det nok. Så må andre nøjes med at ryste lidt på hovedet og smile for sig selv imens... Jeg for mit vedkommende kan nu statid godt lide den...
Hvad mener folk?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #5 Posted: Mon Aug 14, 2006 20:43    Post subject: ....men i virkeligheden er det en transylvansk bryllupssang
  Vi - Truppo Trotto - mødte en gang nogle tyskere, der kendte sangen, og de sagde den var en midteuropæisk skæmtesang, hvor man gjorde nar af visse øvrighedspersoners grådighed. Da man kunne miste knoppen ved at tale ligeud af posen gav man det udtryk af at være en børnesang, men i virkeligheden var det "sheriffens" (ulvens), bispens (harens) og borgmesterens (rævens) grådighed man gjorde nar af.
Der var flere vers hvor man uddybede historien, men der skete selvfølgelig noget andet og så var det lissom for sent , og det er bare //(?/%"#%%¤¤#¤ for ærgeligt, for ved den søde surgrød hvor er jeg træt af at vi ikke har flere vers.
Men jeg lærte den i sin tid af Aksel fra Krauka i en bus på vej til Polen, og det er ifølge Søren fra Virelai en nordisk vuggevise, og hvad bliver det næste.
Jeg elsker al den uvished............!
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #6 Posted: Tue Aug 15, 2006 13:28    
  Under mit eget indlæg "Starthjælp" i kategorien Diverse, hvor jeg efterlyste gode sange til nybegyndere, foreslog Rikke Munckin Sørensen blandt andet;

"- Jeg så en ulv, en ræv, en hare (simpel melodi, men den ligger af en eller anden grund ikke herinde. Jeg kan dog sende noget noder/lydfil, hvis du er interesseret)."

Så prøv at kontakte Rikke
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Tue Aug 15, 2006 13:44    
  Pokkers... manden har jo ret!
Det var da li'godt utroligt, at man nu også bliver hængt op på det, man skriver herinde Wink

Men jeg skal nok se på det - dog næppe før i næste uge, da jeg har lidt rigeligt om ørerne lige nu.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Wed Aug 16, 2006 19:07    
  Nu er teksten i hvert fald lagt op på hjemmesiden.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #9 Posted: Fri Aug 18, 2006 10:50    
  jaaa, så ser jeg frem til at noderne også kommer op

selvom det er en ret så simpel sang kan man gøre utrolige ting med den, med diverse rytme instrumenter og fløjtespil, med nogle breaks og broer der er simple kunne det blive fedt.

ja jeg går rundt med nogle planer i mit lille hoved hehe
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Mon Aug 21, 2006 22:30    
  Så skulle noderne også være på plads.
Jeg håber de passer, for nu har jeg siddet og nusset med et almindeligt paint-program for at lave filen...
God fornøjelse...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Tue Aug 22, 2006 6:34    
  Tak for aflastningen, Nico Smile
Hop til top
Send private message
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #12 Posted: Tue Aug 22, 2006 18:09    
  ja også tusind tak herfra Smile
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #13 Posted: Fri Aug 25, 2006 13:05    
  Nico, 

Hvis du, og alle andre der læser dette, ønsker et simpelt program til at skrive noder i, kan Mozart notation anbefales. 

Det er muligt at downloade en evalueringsudgave som virker 1 måned eller mere (det skriver de selv på deres hjemmeside). Jeg har haft min version kørende i 135 dage

www.mozart.co.uk , vælg evaluation copy.

Hilsen
Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #14 Posted: Sat Aug 26, 2006 10:11    
  Hm... i lovlydighedens navn vil jeg nu hellere anbefale Finale Notepad: Det er gratis *uden* tidsbegrænsning. Så behøver man ikke snyde nogen for at beholde det for evigt. Programmet kan hentes på:

finalemusic.com/notepad
Alternativt er der vist også en del gratis midi-programmer derude, men dem har jeg ikke overblik over.
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #15 Posted: Sat Aug 26, 2006 11:54    
  Snyde... Moi.... Ikke tale om.

Mozart notation skriver selv, at evalueringen er 30 dage eller mere... 

Det er da kun snyd, hvis man cracker det, og det kunne jeg aldrig finde på

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Goto page 1, 2, 3, 4  Next Page 1 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B