Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Mangler navn, melodi og tekst på en god sang! Hjælp ønskes
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Andreas Westmark Gajhede


Posts: 1


Post #1 Posted: Sun Jul 12, 2009 22:46    Post subject: Mangler navn, melodi og tekst på en god sang! Hjælp ønskes
  

Hej allesammen
Jeg er lige kommer hjem fra et veloverstået rollespil MEN der er ting der ikke er helt perfekt...!

Vi sad rundt om bålet en aften og sang sange og så var der en der sang en rigtig rigtig god sang. Men jeg kan ikke huske præcis hvad den hed og jeg vil mægtig gerne lære den.

Mit eneste clue er at den hed noget med Fladstrands-kvad/sang/vise.. og at den vist nok var lavet om fra noget med Nyhavns-kvad/sang/vise...

Jeg ved godt det er en meget krævende efterlysning, men hvis der ringer en klokke for nogen af jeg vil i så ikke være søde at skrive noget info om sangen?

Venlig hilsen Andreas Gajhede

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Mon Jul 13, 2009 13:47    
  No problem: Den ringer masser af klokker Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Mon Jul 13, 2009 13:57    
  ...nå ja, og så  lidt info:
Vi i "Tordenskjaldene" kalder den for "Fladstrands nætter," og det er ganske rigtigt en lettere modificeret udgave af "Nyhavns nætter" af Niels Clemmensen og Sigfred Pedersen fra "Bramfri viser" i 1936 (tror det er samme samling, som indeholde "Nu går våren gennem Nyhavn" men er ikke sikker).

Hvis du giver mig en mail-adresse kan jeg sende dig de oprindelige noder og den oprindelige tekst, men også melodien er blevet modificeret lidt efterhånden, som det sker, når ting overleveres fra mund til mund. Det er mest i slutningen, der lige laves en anden krølle (og også noget med punkteringerne og hvor man lige forlænger/forkorter tonerne lidt).
Jeg ved ikke af, at den modificerede melodi er nedskrevet noget sted... og teksten heller ikke, men jeg mener at vers 2+3 er fuldstændigt identiske. Første vers er ændret lidt hist og her (fx er "Nyhavn" udskiftet med "Fladstrand" og kan uden problemer udskiftes med den by, du lige er i, når du synger), og fjerde vers udelades (selvom jeg nu også godt kan lide det Smile).

Mvh.
Munchkin.
Hop til top
Send private message
Stinne Navarana Hertzum-Hendriksen

Se fuldt billede
Posts: 4
Odense

Post #4 Posted: Thu Aug 06, 2009 21:33    
  Hej Rikke.

Nu du er i gang med at sende noder rundt, vil du så ikke sende et eksemplar min vej?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Fri Aug 07, 2009 13:49    
  Done.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B