Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
Kurser/Læring i middelalderinstrumenter? (Sjælland)
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #1 Posted: Tue Jan 20, 2009 12:07    Post subject: Kurser/Læring i middelalderinstrumenter? (Sjælland)
  Hej alle!

Er helt ny herinde, og har fundet herind pga. interessen for historie, middelalder, folkekultur, og den dertilhørende musik.

Har aldrig gået til nogen undervisning i musikinstrumenter, udover den helt basale i skole og gymnasium.
Jeg hører dog en del middelaldermusik (hvad jeg nu kan opspore), særligt Corvus Corax, og har altid gerne villet lære et sådant tidligt instrument selv.

Der findes vel ingen egentlige begynderkurser i tidlige instrumenter i Hovedstadsregionen, om nogle af jer skulle være klar over det..?

Keltisk harpe på Vestfyn, og bodhran i Jylland, er hvad jeg lige har fundet.

Eller måske man blot skulle anskaffe sig et instrument og 'kløe på'?

De bedste hilsner - År & fred,
Mads/Mateusz.
Hop til top
Send private message
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #2 Posted: Tue Jan 20, 2009 17:05    
  Hej Mads, velkommen til!

Du kan helt sikkert finde en privatunderviser, hvis bare du ved hvad du vil. Har du gjort dig nogen tanker om hvilket instrument det skulle være?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #3 Posted: Tue Jan 20, 2009 18:00    
  Hej Jens!

Tak for velkomsten.
Ja, det er jo altid den første store forhindring, at finde sig til rette med en art instrument, og endnu kan jeg ikke sætte min finger endeligt på noget.

Klavérfingre (lange/spinkle) har jeg ikke, så alm. strengeinstrument som guitar, og andre instrumenter, hvor de enkelte fingre skal køre meget selvstændigt rundt, har jeg altid haft en forestilling om, ikke lå til mig.
- At det så bare kan være min uprøvethed, der taler, vil jeg ikke kunne afvise, set i objektivitetens ånd. Smile

Inspiration modtages i hvert fald med kyshånd.

Af instrumenter, jeg finder en særlig nydelse i, musikalsk, er så som:
- Tin-/Penny-whistle
- Uilleann og/el. Hümmelchen-sækkepiber
- Bodhran-trommer (el.lign.)
- Drejelire
- Shawm/Skalmeje
(ikke nødvendigvis efter nogen særlig rækkefølge)

Men som nybegynder, ville det være dejligt at høre nogle bud på, hvad man skulle/kunne begynde på først.

Man kan jo ærge sig over, ikke at have lært sig nogle instrumenter fra barnsben af, men hellere nu, end senere.
At engang i fremtiden at kunne blive en del af et ensemble er lidt af en drøm, jeg endnu ikke ved, om kan lykkes.

Nå, længere smøre, men jo mere i hører fra mig, des bedre ville jeg tro chancerne var for, at i kunne hjælpe mig.

I hvert fald, på forhånd tak. Smile

Mvh.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Tue Jan 20, 2009 18:57    
  jeg har hellere ikke klaver fingrer, men det har nu ikke stoppet mig i at have spillet instrumentet i over 20 år, så det skal ikke være dig en hindring =)

Ja, der er fordele ved at have startet med at spille musik i en ung alder, men der er også fordele ved at starte som voksen. Den helt store fordel er at du forhåbentlig har mere selvdiciplin, og der med sætter dig ned og øver dig. 
Lige meget hvilket instrument eller musik genre du vælger at spille, så skal du øve dig. Talent er fint, men hvis du ikke øver dig, for du aldrig udnyttet dit talent.
.....fik jeg nævnt at det er vigtigt at øve sig ? =)

hvad instrumenter angår, så er der selvfølgelig nogle der er letter at starte med end andre, men alle instrumenter kræver teknik og træning for at kunne spille godt. Jeg vil anbefalde dig, at lige gyldigt hvilket insturment du starter med, så modtag undervisning i nogle af de mere teori orienteret dicipliner inden for musikken, så du lærer, ikke kun hvordan du skal gøre, men også hvorfor og hvordan.

Økonomi spiller også ind.
Nogle instrument typer koster mere end andre eks. kan du købe en begynder tinwhistle for 50.kr, men en begynder drejelirer skal du sikkert af med 5000 kr. eller sådanne noget.

"Øve lokale"
Hvis du bor et sted med tynde væge, og skal øve der, så er eks. skalmeje et skidt instrument, med mindre du har masser af Gevalia kaffe, for en skalmeje larmer som ind i H...... og du vil nok få en del uventede gæster, når du skal øve, hvilket du i starten gerne skulle være minimum 20 min. flere gange om ugen, alt efter hvordan du indlærer best.

det var lige hurtigt hvad jeg kunne komme på...der er selvfølgelig flere ting der spille ind i valg af start instrument, men nu har du da ldt input =)

mvh
Christian Colberg  
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #5 Posted: Tue Jan 20, 2009 22:26    
  Jeg siger mange tak for rådene, Colberg. Smile

Ja, Übung macht Meister, wie man sagt... Det er når alt kommer til alt nøgleordene.

Omkring øverum, så bor jeg i et (endnu!) stille villakvarter, lige med haven op til et fællesareal og en skov, og mht. økonomien skal der bare kunne sættes noget til side hele tiden, så de to faktorer burde ikke være mit væsentligste problem dog.

Hvis der ikke rigtigt findes nogle kurser, så er eneundervisningen helt klart noget, der burde forhøres ad.

Men tilbage, til omdrejningspunktet: Begynderinstrumentet.

Hmm.. Ja, både drejelire og low pipes (korrekt betegnelse for de to?), foruden evt. hammered dulcimer  er jo nogle dyre sager.

Så tin-whistle el. shawm (med jødeharpe som afvekslingsredskab?) er der, vi indtil videre står.


Andre inputs er stadigt meget velkomne. Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Tue Jan 20, 2009 23:12    
  Jeg kan desværre ikke komme på nogle kurser af den slags du eftersøger.
Det jeg selv gjorde i sin tid, var at tournere rund på div middelaldermarkeder en sommer, og så snakke med de musikkere som jeg nu kunne finde, og så prøve, spørge til og savle over deres instrumenter.

Mht priser kan jeg ikke sige mere end der allerede er blevet skrevet rundt omkring i de væres indlæg under musik og instrumenter. Jeg kan dog kort sammenfatte det til noget i retning af: musikinstrumenter er ofte dyre, gode musikinstrumenter er ofte dyrere.

Angående tinwhistles så vil jeg ikke mene at der er så fantastisk repræsentative for middelalderen, men der findes en pokkers masse alternativer som ligner. Dem vil Hr. Kjøller dog med garanti udbrede sig om i sit næste indlæg, så det vil jeg heller ikke komme ind på



Klø på Mads, og velkommen...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #7 Posted: Wed Jan 21, 2009 11:11    
  Tak for svaret, Nicolas.

Mht. tin-whistles, så er jeg godt klar over dens ringe klassificering som middelalderinstrument, men som inkarneret tilhænger (:tilbeder? Wink ) af folke-/hedensk- og vikingemetal, er det et instrument, jeg er stødt på i den kontekst, som har en fortryllende lyd.

Hvis nogle kender forhandlere på brugbare begynderinstrumenter, som tinwhistles (el.lign.), shawm, eller en eller anden form for gammeldags, dybtklingende tromme, enten slået med hænder, eller som bodhran med en særlig stik,
- måtte de gerne sige til.

Under alle omstændigheder snuser jeg i hvert fald videre her på siden, særligt i instrumentkategorien, efter ideer og henvisninger. Smile

År & fred,
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Wed Jan 21, 2009 12:30    
  Hej Mads.
Også et varmt velkommen fra mig!

Jeg vil først sige at jeg er MEGET enig i de ting som hr. Colberg og Koch-Simms siger.
I den forbindelse har jeg ikke meget tilføje til denne debat.

Jeg ejer og spiller selv alle de instrumttyper du har nævnt indtil nu, og har gjort mig en hel del erfaringer og overvejelser omkring hver enkelt instrument og deres slægtninge - det være sig fordele, ulemper og ikke mindst deres respektive -og mindre respektive - musikalske sammenhænge.
I øjeblikket er disse overvejelser faktisk dagligt i mine tanker, idet jeg igennem det sidste halve års tid har følt et stigende personligt behov for at finde frem til et hovedinstrument.

Disse tanker vil jeg hellere end gerne dele med dig, men jeg har hverken tid, lyst eller tålmodighed til at forsøge at nedfælde dem her, på skrift... Det er simpelthen for omfattende.

Men du skal være meget velkommen til at kontakte mig telefonisk  indenfor nærmeste fremtid (se mit PM-svar).
Så tager vi en snak, der forhåbentlig kan hjælpe dig lidt videre!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Wed Jan 21, 2009 12:35    
  Lige præcis tinwhistles er et så moderne og almindeligt instrument, at det kan fås i mange alm. musikbutikker for 50-100 kr. i alle mulige tonearter (og den omtalte Hr. Kjøller ville garanteret sige, at D er det bedste sted at starte, hvis det er det du ender med).
Prøv i dine lokale butikker eller tag til København en dag (de fleste ligger vist omkring Nørreport). Jeg fandt i hvert fald et rimeligt udvalg hos Gottfried, så vidt jeg husker.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Tue Mar 31, 2009 9:55    
  Under emnet Arrangementer ligger et indlæg med reklame for et ophold på Andebølle højskole.
Det indeholder en uge på skolen på Fyn, hvor der bl.a. vil være kurser med folkene fra middelaldergruppen Virelai. Det kunne se ud til at Søren Hammerlund kommer til at afholde et kursus for drejelire.
I den anden halvdel af opholdet indgår en tur til den franske (tidligere) saint chartier instrumentbyggerfestivel.
Læs mere i tråden: Sommer og skjaldemusik (St. Chartier 2009).

Derudover fandt jeg i Lirumlarums kursusflyer forleden dag et kursus i skotsk Great Highland Bagpipe. Det rammer selvfølelig ikke helt plet i forhold til det eftersøgte, men det er da der hendad
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B