Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Akustisk basinstrument
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #16 Posted: Thu Feb 01, 2007 10:23    
  Tromba Marinaen var først og fremst et borduninstrument, så det er ikke noget decideret basinstrument... Men stadig, den lægger en god bund med sin (efter min mening) fantastiske mærkelige lyd.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #17 Posted: Mon Dec 24, 2007 14:31    
  For lige at sende en gammel tråd til toppen - en lut kan sagtens spille noget god bas. Selvfølgelig ikke lige så godt som en kontrabas eller lignende men i barokken kunne man sagtens bruge en almindelige lut til basso continuo.

Der ligger også en livevideo med Hedningarna på Youtube, hvor Totte først spiller melodien og i anden halvdel spiller basgangen. Man kunne mistænke ham for at bruge lidt effekt for mere bund, da hans lut ikke er så stor, men den oud, jeg har, kan godt bruges som decideret basinstrument, hvis den stemmes til det.
Hop til top
Send private message MSN Messenger



Posts: 17


Post #18 Posted: Wed Dec 26, 2007 12:55    
  En jødeharpe der er stemt dybt kan vel også bruges som basinstrument. De er oven i købet relativt billige.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #19 Posted: Wed Dec 26, 2007 13:59    
  

It´s alive...

@Tine
Jeg vil nu mene borduntoner (som netop ofte ligger under melodien) havde præcis den samme funktion som det vi idag går og kalder bas...

Totte er Cool på sin lut.
Jeg skal dog hilse og sige at han ikke blot mistænkt for - , men også allerede sigtet og  dømt for ved en mængde lejligheder at forstærke og forvrænge sine instrumenter.


Jødeharpen har en fed bund. 
Jeg har engang prøvet en som skulle have ligge i omkring 40 Hz.
Man kunne mærke vibrationerne i hovedet, mere end man kunne høre dem...

Hop til top
Send private message Visit poster's website



Posts: 17


Post #20 Posted: Wed Dec 26, 2007 17:06    
  <span style="font-weight: bold;">Nicolas Koch-Simms skrev:
Totte er Cool på sin lut.
Jeg skal dog hilse og sige at han ikke blot mistænkt for - , men også allerede sigtet og dømt for ved en mængde lejligheder at forstærke og forvrænge sine instrumenter.

Det er vel fair nok, når man tænker at Hedningarna er et eksperimenterende band. Så længe det ikke er et autentisk middelalderband er det fair nok med mig.

<span style="font-weight: bold;">Nicholas Koch-Simms skrev:
Jødeharpen har en fed bund.
Jeg har engang prøvet en som skulle have ligge i omkring 40 Hz.
Man kunne mærke vibrationerne i hovedet, mere end man kunne høre dem...

Så skal du prøve at kigge på et digital ur imens du spiller på den... wow, man. Det ser virkelig syret ud.
<span style="font-weight: bold;">
Hop til top
Send private message
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #21 Posted: Wed Dec 26, 2007 21:50    
  @ Nicholas

Jeg kunne næsten heller ikke forestille mig andet. Dog har han jo også en basmandora, den må da i hvert kunne spille noget ordentlig bund uden effekter.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #22 Posted: Thu Jan 03, 2008 13:32    
  /Nicolas
Umiddelbart er borduntonen for primitiv til decideret at kunne kunn e kaldes "basinstrument". 1 dyb tone er ikke helt nok til at gøre instrumentet til et basinstrument men er derimod bare et borduninstrument. Ellers havde man jo ikke titlen... Men det kan sikkert diskuteres meget videre end jeg har lyst til...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #23 Posted: Fri Feb 15, 2008 3:13    
  Lige en sjov hjemmeside jeg fandt tilfældigt - http://crab.rutgers.edu/~pbutler/viol/viol.html - en musiker, der også bygger instrumenter, som i dette tilfælde har studeret gamle skulpturer og malerier fra middelalderen for at lave en rekonstruktion af en middelalder 'gambe'. Nu skriver jeg gambe, selvom det måske er forkert, men viol lyder bare mærkeligt på dansk i mine ører. Anyhow, der er tale om store strygerinstrumenter i cellostørrelse spillet mellem benene, og det skulle undre mig, hvis ikke disse gamber ville kunne spille noget ordentlig bas. Jeg skal i hvert fald lave én en dag.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #24 Posted: Sun Jun 22, 2008 9:34    
  Så er den første vikingebaslyre opfundet - jeg tror den skal hedde guilliotinen - pas på fingrene!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #25 Posted: Sun Jun 22, 2008 13:46    
  NICE!

Kan vi ikke få en lydprøve?

Og nogle tekniske detaljer?

Jeg har også seriøst overvejet at købe en baslire, for at opnå samme effekt, men ikke fået gjort det endnu.

Ang. hvorvidt man kan bruge almindelige drejelirer som basinstrumenter ved udskiftning af strengene, har jeg ved egen eksperimentering samt rådgivning fra strengemageren Bernd Kurschner konstateret at det kræver en noget længere mensur end 40cm, at lave bastoner på en lire. Tunge strenge vil ikke samarbejde med hjul og drejelireløv...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #26 Posted: Mon Jun 23, 2008 23:03    
  Den lyder hen ad en akustisk basguitar. Kroppen er en massiv klods lindetre (det var det jeg havde). Ud af det har jeg skåret det hele med stiksav og så klistret et par plader 3 mm østenfiner på begge sider. strengene er akustiske basstrenge med samme mensur som en bas. den er stemt i d i oktaver. Jeg har lagt en slags cabo under strengene, som kan flyttes til andre tonearter. Ideen er at spille på strengene med en trommestik - det giver god kraftig lyd. Men hvordan den kommer til at fungere og lyde ved jeg ikke endnu - det er det store eksperiment.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #27 Posted: Mon Mar 23, 2009 1:05    
  

En arabisk oud bruges som basinstrument i ensembler af arabiske musikere. Den har både bas og diskant, men jeg ved ikke om det er særlig middelalderagtigt......

Hop til top
Send private message Send e-mail
Hanne Skogberg


Posts: 1


Post #28 Posted: Sun Apr 26, 2009 10:38    
  En dulcian er også en fint basinstrument..og så vidt jeg ved, er det brugt i den sene middelalder.
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #29 Posted: Sun Sep 05, 2010 13:36    
  Apropos oud, den blev faktisk i den arabiske verden brugt som middel til 
bedøvelse under operationer bl.a., før man havde bedøvelsesmidler. Der var  således en oudspiller tilstede ved alle operationer. Eller det skulle der vistnok være.
I Ankara findes der på universitetet studiet i medicinsk musk eller musisk medicin - det kan vel komme ud på ét. 
Hvad ville jeg så med alt det her, ehmmmm...... det var i tråd med oudens baslyd ihvertfald.
Det var bare lidt nørderi fra min side. 

Hep
/Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B