Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
$20 hurdy-gurdy (hjemmelavet drejelire)
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #1 Posted: Sun Feb 15, 2009 0:25    Post subject: $20 hurdy-gurdy (hjemmelavet drejelire)
  Tråden her er delt ud fra emnet: Valg af første drejelire, efter at Erik drejede emnet ind på sit eget hjemmebyggeri.
----



Jeg vil meget gerne se resultatet når du engang bliver færdig Erik.

Jeg har ikke selv nogen erfaring med at bygge, men jeg ved lidt om de gængse løsninger når det kommer til hjul.
Jeg mener også at Magnus Högfeldt (der også skriver her) har lavet et hjul til Jens Jellingsøs lire.

Jeg underviser allerede på drejelire hvis det skulle have interesse.

Et sjovt alternativ til at bygge sin egen lire er for resten denne her hjemmeside: $20 hurdy gurdy.

By the way.
Er jeg den eneste som ikke kan åbne de links jeg selv lægger op?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #2 Posted: Sun Feb 15, 2009 10:31    
  @Nico
Nej, vi andre kan heller ikke Smile

@the rest
Magnus prøvede godt nok at bygge nogle hjul til mig, men det lykedes aldrig helt...tilgengæld har jeg selv, i samarbejde med min svigerfar, lavet nogle hjul...har faktisk to ekstra liggende herhjemme...det er ikke så svært, hvis bare man skrotter fineren og i øvrigt har en drejebænk, så er det bare et rundt stykke krydsfiner Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #3 Posted: Sun Feb 15, 2009 11:00    
  Fadt nok! Jeg kan sgu ikke lige åbne det der link, kan du ikke sende det igen tak? ;D
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Sun Feb 15, 2009 15:16    
  Jeg sidder for resten selv og er ved at planlægge en tur til Das Drehleier- und Dudelsack-Festival Lißberg i maj, og jeg tænker at det måske kunne være et lidt nemmere, korterevaritgt og frem for alt billigere alternativ til at tage til Saint Charther i Frankrig.

Læs mere på:
http://www.kurt-reichmann.de/node/2
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #5 Posted: Mon Feb 16, 2009 12:31    
  Så, nu er jeg i fuld gang med liren. Jeg har lavet hul i kassen til hjulet, jeg har lavet hjulet, akslen og håndsvinget. Nu er jeg ved at lime det hele fast... Det er ikke noget bedre end at save gribebrættet over på en guitar XD
Hop til top
Send private message
Jakob Skræp


Posts: 24
Viborg

Post #6 Posted: Mon Feb 16, 2009 18:14    
  Hvad med at lave en ny tråd til dit lireprojekt Erik,  - gerne med billeder . så vi andre kan følge med i processen.
Det lyder da som et spændende projekt, jeg har selv forsøgt at bygge en tilbage i 2005.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Mon Feb 16, 2009 22:13    
  Det er hermed gjort.

Jeg også rettet linket i mit eget indlæg, så nu skulle det gerne fungere.

Op med billeder hvem som kan ...Mads....!  Jakob..! Der er åbenbart en hel del som har forsøgt sig med den guide.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #8 Posted: Tue Feb 17, 2009 18:01    
  Nu virker den! Der kommer lyd!!
Hop til top
Send private message
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #9 Posted: Sun Feb 22, 2009 20:58    
  Hej Erik, hvor er det fedt, du også er faldet over den side og endda er gået igang. Very Happy Jeg går og kigger lumsk på min fars billige Netto-guitar der bare ligger på en skab og keder sig... Dog har jeg ikke rigtig nogen erfaring med instrumentbyggeri, men føler mig dog nysgerrig. Så er det jo bare fedt at du er igang, glæder mig til at se og høre resultatet.

Folkene på hurdygurdy.com har vist ret travlt med at bitche over den stakkels Dennis' projekt, fordi at den hjemmebyggede billige drejelire åbentbart misinformerer folk og undergraver drejelire-community'et (eller noget lignende forfærdeligt), men jeg er nu ikke så bekymret. XD Han virker som en ret sej gut, der bygger instrumenter fordi det er sjovt, og det har jeg al mulig respekt for.

Jeg tror ikke at nogen regner med at man får det samme resultat ud af en gammel akustisk guitar, som man får ud af en håndbygget autentisk drejelire, der er brugt 300 timer på, men det skal da ikke afholde en fra at prøve sine evner som instrumentbygger. Smile Om ikke andet giver det da nok en ide om hvordan sådan et mekanisk instrument egentlig fungerer, og det er da altid noget med den slags erfaring. Og hvis den hjmmebyggede ligefrem ender med at lyde helt godt, er det jo bare en fed bonus. Wink

En lille sjov video med et par af Dennis Havlenas frembringelser:
http://www.youtube.com/watch?v=LLhRtV1xKiM
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Sun Feb 22, 2009 21:25    
  Amanda. Har du besøgt Dennis Havlena´s egen hjemmeside (http://dennishavlena.com/)?
Der ligger bl.a. en guide med titlen: "How to make a Hurdy Gurdy from a guitar".
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #11 Posted: Wed Feb 25, 2009 11:42    
  Ja, har netop kigget ret meget på diverse byggeguides på hans hjemmeside. Smile Er dog ikke kommet igang endnu, men han har lavet en masse fede projekter, der ligger opskrifter til.
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #12 Posted: Thu May 28, 2009 21:18    
  Det er længe siden der er blevet skrevet på denne herlige tråd, men jeg vil gerne føre den videre, da jeg kan lide emnet.
Min lire er nu spilbar, den rasler lidt i lyden, men den har tangenter og kan derfor spills på. Det skal lige siges, at jeg ikke har brugt 20$ HG-projectet som grundlag for min lire, nærmere min syge fantasi. Liren er bygget af nærmest kun genbrug: håndsvinget er hjemmesvejset og delvist lavet af en gammel syl, strengene er genbrugt, harpiksen på hjulet er selvindsamlet i egen mose, julet er lavet af sammenlimede cd'er, tangenterne er lavet af spisepinde, og resterne af gribebrættet er brugt hist og her... Jeg har nyligt lagt en film ind på youtube, hvor jeg spiller den irske jig, som man også kan finde derinde...
Link: http://www.youtube.com/watch?v=hfqUd5-hpeI


Forøvrigt er dette et herligt link, som Nicolas tidligere også har nævnt: Læg mærke til lirene på siden (hold da helt op!)http://www.kurt-reichmann.de/node/2
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #13 Posted: Fri May 29, 2009 22:40    
  Det er fandeme fedt - længe leve den alternative kreativitet! Very Happy
Hop til top
Send private message
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #14 Posted: Tue Jun 09, 2009 20:18    
  Nuuuu hvor er det sejt, Erik!. 8D Fedt at læse hvad du har lavet den af - nu forestiller jeg mit dit hjem som sådan et Pedersen og Findus-værksted, hvor alverdens gamle dimser bliver forvandlet til hjemmebyggede instrumenter. xD
Sjov ide med cd'erne, men det ser da ud til at virke. Very Happy Og man finder næppe noget der er mere regelmæssigt rundt, så hvis der er nok friktion, er det jo supersmart.
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #15 Posted: Wed Jun 10, 2009 14:10    
  Tak for al den gode ros! Det jeg virkelig glad for...

Og nu hvor jeg alligevel skriver, så ville jeg bare spørge om der er nogen der ved hvordan man skriver noder til middelalderinstrumenterne. Jeg er nemlig begyndt at komponere dansestykker med min drejelire, og ejg vil gerne skrive dem ned før jeg glemmer melodierne. Er der eventuelt nogen der har nogle nodeeksempler jeg kan få (især til drejelire)?
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B