Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Valg af første drejelire
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #1 Posted: Wed Feb 11, 2009 11:03    Post subject: Valg af første drejelire
  Hej allesammen Smile

Jeg spiller i forvejen på en del instrumenter, og vil gerne rigtigt igang med det middelalderlige. Jeg har været ret skudt i tanken om at anskaffe mig en drejelire, siden jeg så Instinkt live, og er nu gået på jagt på ebay (men den risiko det nu indebærer). Har også fulgt en del med i trådene herinde, og det virker som om, at der er nogle erfarne folk, der gerne hjælper sådan nogle newbies som mig selv. Wink Har ikke uanede mængder penge, men har fundet to flotte brugte lirer, til en rigtig god pris, og ifølge sælger fungerer de perfekt. Sælges hhv. pga. manglende interesse og for at få råd til en anden type lire.

Har kig på henholdsvis:

Tekero Ungarsk drejelire, Magoci modellen, bygget af Bela Szerenyi (http://www.szerenyi.hu/aktualis_eng.htm)
4 år gammel, 5 strenge, to mulige tonearter

Guitarkrop-drejelire bygget af Chris Allen (www.hurdygurdy.org)
6 år gammel, der er ikke angivet antal strenge, men der er 6 stemmeskruer på billedet, spiller i C/G

Bør nok lige nævnes at sidstnævnte pt koster det halve af den første, men det kan selvfølgelig ændre sig som folk byder. Smile Har I nogen meninger om de forskellige lirebyggere og hvilken lire, det ville være godt at starte på? 

Mange hilsner Amanda 

Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Wed Feb 11, 2009 19:30    
  Hej Amanda.
Hvilket herligt indlæg at komme hjem til, efter en lang dag på arbejdet.

Som udgangspunkt vil jeg starte med at sige, at der er meget stor forskel på de to slags instrumenter du her nævner, både hvad angår selve instrumentet, spilleteknik og den musik de oprindeligt er fremstillet til et skulle - / kan spille.

Jeg kender ikke noget til Bela Szerenyi som bygger, men jeg har da en smule erfaring med de ungarske instrumente. Desværre har jeg ikke lige kunne finde det du nævner.
  Generelt om den ungarske lira kan man sige, at den er meget grov i både lyd og spillemåde og desude meget kraftige i tonen.

Jeg har fundet frem til denne her af Chris Allen som jeg går ud fra er den du hentyder til.
  Til forskel fra de østeuropæiske  - er de centraleuropæiske instrumenterofte meget forfinede. Specielt denne her, som er en fransk barok lire.
  Prisen er meget fornuftig for sådan et instrument, men auktionen slutter først om næsten 4 døgn, og meget kan nå at ændre sig på den tid. Dertil skal også lige regnes forsendelse og evt forsikring under fragt.
Det virker som om, at sælgeren ved hvad han snakker om, så jeg tror ikke at man skal være bange for at blive snydt.
  Jeg har selv mødt C.A og prøvet et par af hans instrumenter for nogle år siden, og de var helt okay. Dertil skal siges at han så vidt jeg ved har et ganske godt ry.

For at svare direkte på dit spørgsmål, så vil jeg klart mene at C.A.´eren er den bedste at starte på.
Det er for det første et mere "normalt" instrument, og det vil derfor være nemmere at finde noget i samme stil at spille sammen med. Desuden er klart det meste af det materiale du kan finde f.eks. på nettet - både på skrift, lyd og billede mest præget af denne type instrumenter.

Jeg vil dog også sige at smag og behag har meget at skulle have sagt, samt ikke mindst den type musik du måske allerede har tænkt på at ville beskæftige dig med.

Jeg håber det vet nogen lunde svar på det du har spugt om. Ellers må du endelig prøve igen.
Jeg synes det er super fedt det du har gang i det, så du skal også være velkommen til evt. at kontakte mig personligt hvis du føler for det. Jeg sender dig en PM med mine personlige kontakt info..
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #3 Posted: Wed Feb 11, 2009 20:00    
  Mange tak for det gode og fyldestgørende svar! Smile 

Var lige det, jeg havde brug for at vide, igen er det svært at vide hvordan instrumentet varierer fra land til land, så det er meget nyttig information. Er jo unægteligt svært at se, hvordan de lyder forskelligt..!
Og jep, jeg er klar over at det nok bliver en stor tung pakke, så jeg kan regne med en del transportomkostninger..! Dog er jeg klar til at smide de penge efter den, bare den overlever turen. Og hey, nu er det den (endnu) billigste lire, der virker mest attraktiv, så jeg har jo ligefrem råd til det.

Og tusind tak for tilbuddet, det vil jeg da benytte mig af. Har kun fået chancen for at pille lidt ved en drejelire (Martin Seebergs) den ene gang efter omtalte koncert, og der gik det mest ud på at finde ud af , hvad det overhovedet var for et sejt instrument. Very Happy
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Wed Feb 11, 2009 22:08    
  Jeg har sendt dig en PM.

Så vidt jeg lige kan se, så tilhører instrumentet Scott Marshall, som er en af bagmændene til det engelske lireforum som jeg følger med på.

Jeg har fundet denne her lille filmsnas hvor han spiller til Youlgreave Hurdy Gurdy gathering 2008. Prøv at se nærmere på instrumentet. Det må næsten være det samme.

For resten...!  Meget apropos så spiller Cecilia Patkó netop på en ungarsk (eller noget der ligner meget) lire sammen med ham
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #5 Posted: Thu Feb 12, 2009 19:36    
  Tak for det. Smile

Wauw, du er godt nok gået på jagt, godt fundet!
Argh, jeg ægrer mig gul og blå over at være en fattig gymnasieelev, allerede nu er prisen steget betydeligt, og der er stadig et par dage tilbage. Folk overbyder hinanden som gale allerede (ja, jeg er ny i netauktioner), og jeg begynder så småt at miste håbet for at jeg kan være med... Men ak, ellers må jeg jo bare spare op, og håbe på at en lignende chance byder sig, når jeg har lidt mere at gøre godt med. Men kunne da være fantastisk lækkert at få fat i et godt instrument og komme igang. Wink
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #6 Posted: Thu Feb 12, 2009 20:17    
  hsdtheh
Hop til top
Send private message
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #7 Posted: Thu Feb 12, 2009 21:34    
  Ja jeg er, det er jo dig med den seje hat! Very Happy Vidste ikke du var herinde, omend din hovedbeklædning giver rare renæssance-associationer. Wink
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Thu Feb 12, 2009 21:40    
  Sådan går det ofte med den slags netauktioner. Jeg har fulgt med i en del, og er selv blevet et instrument  rigere på den bekostning. Desværre har det en ærgelig tendens til hurtigt at blive meget dyrt. Specielt i de sidste timer af auktionen.

Hvis du virkelig er interesseret, så kan jeg anbefale dig at vente med at købe, og i stedet bruge nogle af pengene på dette her arrangement.

Det er et højskoleophold på 14 dage, med en indlagt tur til en musik og instrumentbygger festival i Frankrig. Jeg kan ikke gøre nok reklame for det, og du finder ikke noget sted i verden, hvor der er bedre at mulighedder for slippe sin nysgerrighed løs, når det kommer til drejelirer.

Der er blevet skrevet lidt omkring det her på forummet i tråden: "Sommer og skjaldemusik (St. Chartier 2009)".
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #9 Posted: Thu Feb 12, 2009 23:12    
  Jep, igen... det er mange penge, især når man ikke har holdt instrumentet i hænderne osv. og ikke har erfaring med rent faktisk at spille på det. Jeg må ud i virkeligheden og få pillet ved nogle drejelirer!

Og for pokker det arrangement lyder fedt! Det ligger godt nok oveni Roskilde Festival, men et federe musikalsk alternativ finder man næppe. Very Happy Jeg må vist i gang med at spare op til sommer. Wink Min nysgerrighed er i hvert fald vakt, og da jeg hverken har prøvet at være på højskoleophold eller i udlandet på egen hånd, kunne det blive en stor oplevelse...! At en masse skjaldefolk herfra siden er med lyder også forfærdeligt hyggeligt, og så er tanken om, at jeg ikke kan et ord fransk, ikke så skræmmende endda. XD
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #10 Posted: Fri Feb 13, 2009 10:08    Post subject: ers
  dgergerg
Hop til top
Send private message
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #11 Posted: Fri Feb 13, 2009 18:27    
  Jamen dog, Erik, så må jeg da alliere mig med dig i jagten. Wink Igen, hvis jeg sparer rigtigt sammen nogle måneder er det nok også muligt at få råd til en... Har bare ikke pengene lige nu og her, og jeg er slet ikke sikker på hvilken type, jeg skal have fat i. Men yea, hvis jeg får en, skal jeg nok siger til - og du må da gøre det samme, hvis du har heldet med dig. Smile Jeg har desværre aldrig prøvet at spille på en, har kun oplevet andre på nært hold, men det håber jeg da at få lavet om på. Var det ellers til at finde ud af, når du ikke havde prøvet det før?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Fri Feb 13, 2009 18:33    
  @Erik
Hvis du er interesseret, så skal du ligesom Amanda være velkommen til at kontakte mig. Jeg har efterhånden en del erfaring med det pokkers instrumenter, og jeg deler gerne ud. 

John Hart bor i Roskilde, og det skulle undre mig meget, om ikke det er hans svenske Groddalira du har prøvet Erik. Han vil sikkert være behjælpelig hvis i kontakter ham.

Hvis nogen af jer skulle komme forbi københavn en dag, så skal i også være velkommen til at kigge forbi.

Mht. byggere, så har jeg lagt en hurtig liste ud med de fleste af dem jeg kender til, samt nogle links til relaterede hjemmesider. Det hele kan findes på:

http://lireleg.dk/filer/bookmarks.html
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #13 Posted: Fri Feb 13, 2009 21:47    
  Nu var beskeden til Erik, men mange tak for tilbuddet og den gode linksamling, Nicolas.
Bare vent - før du ved af det, vrimler dit hjem med lireglade gymnasieelever. Wink
Og det lyder da fedt, at der også er en drejelirespiller i Roskilde, ham kan vi jo også forsøge at komme i kontakt med, jo flere hjælpsomme folk, jo bedre.
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #14 Posted: Sat Feb 14, 2009 19:01    
  Hey i to! Jeg kan ikke vente, så jeg er allerede i gang med at bygge en selv, ud af en gammel yamaha-guitar som min gudmor engang fandt i en container.. Det sværeste er hjulet i midten,, men ellers skal det nok gå... Jeg har før bygget instrumenter... det kunne være fedt, om vi kunne komme til at spille noget, måske undervisning...

Forresten et fedt link du sendte, det med alle siderne. Meget brugbart xD
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Mon Feb 16, 2009 22:05    
  Tråden er blevet delt og det resterende er fortsat under titlen: $20 hurdy gurdy.
----

Amanda og Erik.
Jeg er for resten ved at arrangere et lille privat hyggetræf i Roskilde, hvor vi forhåbentlig bliver en håndfuld drejelirespillere. Det bliver formegentlig d. 2.-3. april.
Hvis i har lyst og mulighed for det, kan i evt. kigge forbi der og snakke, lytte, spørge og prøve osv.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B