Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
Søger drejelire
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #16 Posted: Fri Sep 08, 2006 9:40    
  Har stadig ikke fået svar fra Kaj om hvorvidt det er noget han gider. Hvis han nu beslutter sig til at lave den, er der så andre ting jeg skal bede ham om at lave? 

Altså ud over at kromatisere den ellers diatoniske model han havde tænkt sig...Han ville jo lave den oprindelige groddamodel...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #17 Posted: Fri Sep 08, 2006 13:50    
  Det bør lige nævnes (in case you don know) at min er blevet "pimpet" rimelig meget i forhold til den the one and only Groddlira, der ganske rigtigt var bygget diatonisk:


(Billede fra Leif Eriksons hjemmeside. (Ikke originalen!!)

Med min, bestilte jeg som sagt en del ekstra features:
-Ekstra dronestreng. (Du kan sammenligne antallet af stemmeskruer...)
-Hjuldække
-Tangentdække (låg)

Dronestrengen bestilte jeg for at kunne variere lydbilledet lidt, alt efter hvad jeg skulle spille.
Dækkene bestilte jeg af rent praktiske årsager, det jeg købte instrumentet med henblik på udendørs optræden. Hjulet er jo især følsomt for alt der hedder klima, dumme turister med fedtfingre, og stangstive middelalderfolk.

Tangentlåget derimod, var nok lidt overflødigt set i bakspejlet. Det lukker af for en masse muligheder og det er absolut sejest når man kan se tangenterne komme ind og røre strengene efter min mening.
Overvejer lidt at pille den af, men den har intil videre vist sig ret praktisk ud på de sene aftentimer hvor mjøden er begyndt at virke i folk.

Der er dog en ting jeg vil anbefale at du prøvede at på lavet, i tilfælde af du får lavet hjuldække:
En snøre mellem hjuldækket og resten af instrumentet.
Det er en løsdel man meget nemt glemmer, og det er utroligt upraktisk at skulle pille den løst af hvis man skal have harpiks på hjulet eller fingerere ved bombulden midrt i kampens hede. Så er det rarere at kunne flå den af, og bare lade den dingle bagefter.
Som du kan se på billedet har jeg selv sådan en løsning på min. 
Den operation har jeg selv lavet (med bormaskine og hjertet i halsen), og det er egentligt blevet meget godt, men set i bakspejlet ville jeg hellere have haft en fagmand til at gøre det. Evt. have bestilt det fra starten.

Når alt kommer til alt er det jo dig selv der bestemmer i hvor høj en grad dit instrument skal være en rekonstruktion, eller om du vil have dit helt eget unikke lire med personlige detaljer.
Jeg valgte det sidste.

Til det bør det siges at der er mange detaljer på Erikssons "traditionelle" udgave af Groddaliren, der er helt anderledes fra "the real thing", som han jo også selv påpejer på sine hjemmeside. 

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #18 Posted: Tue Sep 12, 2006 9:16    
  

Hej igen...

Nu har Kaj Kok indvilget, men der går jo nok de der 3 måneder inden han bliver færdig. I mellemtiden har Kristofer med blekingeliren skrevet tilbage til mig at den stadig er til salg - men at der ikke er microfoner i. Det er kun volumekontrollen der sidder tilbage Sad
http://www.blocket.se/vi/9171448.htm?ca=11_s
Det er også en mulighed at købe den, jeg kan bare pille volumekontrollen af, eller hvis det kan lade sig gøre, sætte et nyt microfonsystem i.

Er der nogen af jer der har en mening om hvorvidt den brugte blekingelire er 4000kr. bedre end en ny groddalire fra Kaj Kok?

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #19 Posted: Tue Sep 12, 2006 17:08    
  Det er jo svært at sige - specielt når man ikke har haft nogen af dem imellem hænderne. Jeg kan se at Blekingeliren har 2 snerrestrenge imod den andens ene. Det giver jo lidt mere at lege med. Da de begge 'svenske' instrmenter, og som sådan er de ellers er temmelig 'ens', så jeg vil mene at det er meget smag og behag.
Jeg mener at det var Hans Rasmussen fra Ranild fortalte mig at Kajs lyd vist ikke er den bedste, men du må ikke hænge mig op på det. Til gengæld kan du i hvert fald være sikker på at du får en god kvalitet fra Leif Erikkson.

Hvis det var mig så ville jeg nok se bort fra den smule prisforskel, og købe den jeg nu syntes bedst om...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #20 Posted: Tue Sep 12, 2006 17:42    
  Det Nico sagde...
Hop til top
Send private message Send e-mail
Thomas Arnt

Se fuldt billede
Posts: 1
Hillerød - Nordsjælland

Post #21 Posted: Thu Oct 12, 2006 0:23    
  Hejsa

Jeg er helt ny her på boardet og har igennem længere tid ønsket at komme igang med at lære at spille drejelire. Jeg spiller guitar og kan finde rundt på et klaver og spille enkelte ting - Giver det mig en nemmere engangsvinkel eller er det en helt anden verden at kaste sig ud i?

Jeg har læst jeres fine beskrivelser af priser og steder at lede. Meget god oversigt. Økonomien er ikke helt til det endnu og jeg tror at jeg vil prøve en først, men det er jo ikke lige sådan at komme til at prøve en. 

Som så mange andre var det med viking-metal inspirationen kom, men man vil jo ha' mere hehe.



Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #22 Posted: Thu Oct 12, 2006 10:21    
  Det er virkelig blevet sagt gang i noget her...

@Thomas
Mht. dit spørgsmål, så er svaret både ja og nej.
Ja - fordi nøglerne (tangenterne) på en drejelire ligger i princippet på samme måde som på et klaver. Hvis du har erfaring derfra er det selvføljelig en stor fordel, både fordi du så (delvist) allerede er vant til at bevæge dig rundt på klaveriaturet, og fordi du kender til teorien bag det dine finge gør. Jeg spiller selv klaver, og jeg har haft stor fordel af det.
Nej - fordi at du ud over at skulle spille med venstrehånden også skal dreje hjulet, hvilket er meget anderledes. Hvor svært det er, afhænger naturligvis af hvor avanceret du ønsker at spille - her tænker jeg på snerreteknik (læs indlæg herom).

Det er dejligt at se hvordan interessen for et så specielt instrument pludselig er blomstret så voldsomt, og jeg skal gerne fortsætte med at hjælpe den på vej, så hvis det er aktuelt, så kan vi godt finde ud at at mødes engang så du kan prøve min lire.

Jeg står og skal ud af døren, så det må blive alt fra mig for denne gang...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #23 Posted: Thu Oct 12, 2006 17:21    
  

Hej Thomas

Nu har jeg jo så selv lige købt min lire, klaver er ellers mit hovedinstrument, og jeg er kun delvist enig med Nicolas. Det er en fordel at kender til tangenter og klaverets halv og heltone trin, men også en ulempe, dels fordi det er venstre hånd der laver alt melodiløbet, dels fordi tonerækken går den modsatte vej af hvad den plejer (her er det jo så en fordel at spille guitar) og dels fordi liren er stemt i en bestemt toneart og grundtonen ikke er den første i rækken...

Men det er sjovt Smile

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website



Posts: 42


Post #24 Posted: Thu Jan 29, 2009 18:05    
  øøøøøøøøøøøøøøh...
nico dit link virker ikke...
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #25 Posted: Thu Jan 29, 2009 22:04    
  Lauge: prøv at kigge på datoen for hans indlæg....meget kan ske på 3 år =)

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #26 Posted: Thu Jan 29, 2009 22:58    
  Linket er et interne link på skjaldesang.dk, og reffererer til et andet post jeg vist engang har skrevet. Jeg går ud fra at det er blevet fejet væk under en oprydning på forummet.
Var det bare en information, eller var der noget specielt som du havde håbet at læse om?
Hop til top
Send private message Visit poster's website



Posts: 42


Post #27 Posted: Mon Feb 02, 2009 18:24    
  øøøøøøh upsi'

nico: nej bare ren nysgerrighed...
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B