Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
middelaldermusik for umusikalske
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Kasper Grønhøj


Posts: 3
udenfor Aalborg

Post #1 Posted: Thu Aug 03, 2006 22:23    Post subject: middelaldermusik for umusikalske
  hej og goddag

jeg er total umusikalsk, men kunne godt tænke mig at lære at spille noget middelaldermusik. Jeg kan ikke spille noget instrument (endnu), men har købt mig en meget billig guitar til at starte med, for ligesom at komme lidt ind på det med strenginstrumenter, og planen er jo så at lære at spille på den. Men er der nogle af de kloge hoveder, der har nogle ideer, hen-/anvisninger, råd osv. til at komme godt i gang med musik i det hele taget og middelaldermusik i særdeleshed?

(jeg er ret godt inde i det historiske omkring det, så det er bare musikken)

-Kasper 
Hop til top
Send private message
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #2 Posted: Fri Aug 04, 2006 10:39    
  simpelt, lær rytme, rytmen er meget vigtig! lær et par simple akkorder, spil løs! alle middelalder sange er generalt simple, og har simple akkorder.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Fri Aug 04, 2006 11:22    
  Først, hvad er det præcist du gerne vil? Er det at lære at spille middelalderlige melodier, eller at synge middelaldersange og spille til som jeg tror Sofie opfatter det?

Hvis det er det første, så vil jeg råde dig til at prøve at skaffe et mere middelalderlige instrument, da teorien de principper som den hovedsageligt spiller efter, apsolut ikke middelalderen til. Det svare lidt til at ville spille klassisk musik på en mundharmonika.

Af samme grund bliver jeg også lidt af det når du (Sofie) skriver at middelaldersange (jeg går ud fra at du mener ballader) har: "simple akkorder".
Det er da muligt at de har det, men det er noget som er kommet til langt senere, og derfor vil jeg ikke mene at det klangbillede du får ud af at spille dem med akkorder er særligt "tro" mod hvordan det kan have lydt...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kasper Grønhøj


Posts: 3
udenfor Aalborg

Post #4 Posted: Fri Aug 04, 2006 14:05    
  min tanke var at lære at spille musik på datidens instrumenter, og i datidens stil, både dagligdags musik og ''finere'' musik, melodier, dansemusik og til at synge til (altså stort set det hele). Ideen med guitaren er at lære at spille på et streng instrument (helst noget fingerspil), så jeg har bare en lille smule erfaring i det inden jeg går ud og investere i en oud eller en lut eller noget i den stil.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Fri Aug 04, 2006 14:39    
  Hej Kasper

Når det er din plan, så vil jeg sige, at jeg holder mest med Nico: Du kan lige så godt gøre det rigtigt fra starten Smile

Jeg har svært ved at forestille mig, at det er sværere at lære at spille lut/oud end guitar, hvis man alligevel starter helt fra bunden.
Til gengæld er der overhængende fare for, at man bringer teknikken fra det første instrument over i instrument nummer to, således at du vil være forfalden til at spille "guitar-agtigt" på en lut, hvis du går den vej og måske blive lidt frustreret over, at de akkorder du har lært ikke virker.
Der er jo (har jeg ladet mig fortælle) forskel på, hvordan man stemmer en guitar og en lut (noget med kvinter og kvarter. Frygtelig musikteoretisk... Wink)

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne det lidt med, at man gerne vil lære at spille saxofon, men først lige lærer sig at spille blokfløjte for lissom at komme i gang med det her med blæseinstrumenter uden at det skal koste en formue...

Jeg kan selvfølgelig godt forstå det økonomiske aspekt i det, men i en anden tråd (er der en, der kan opspore de? Jeg har ikke tid lige nu) nævnes et par forslag til, hvordan man kommer væk fra guitaren og over i mere middelalderlige instrumenter uden at det behøver koste hele formuer.

Guitaren kan du i mellemtiden bruge til at øve dig på at få rene toner ud, når du trykker ned ved båndene (det skal jo også læres i starten, og det er en teknik der kan overføres til alle strengeinstrumenter) og så enten sælge den igen billigt eller gemme den til engang, du får lyst til at spille til lejrbål eller bare i det hele taget spille noget mere moderne musik Smile

Kort sammenfatning:
Hvis du står helt på bar bund med at spille instrumenter og gerne vil ende med at kunne spille middelaldermusik på middelalderinstrumenter, så vil jeg anbefale dig at skaffe dig et (relativt) historisk korrekt instrument fra starten af og så finde en, de rkan give en hånd med de indledende øvelser.
Hop til top
Send private message
Kasper Grønhøj


Posts: 3
udenfor Aalborg

Post #6 Posted: Fri Aug 04, 2006 23:13    
  okay, så spørger jeg self. hvilket middelalderinstrument (strenge) er godt et starte med, gerne et lidt enkelt et, uden 700 strenge og dippedutter?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Sun Aug 06, 2006 13:23    
  Start med bl.a. at læse tåden " At komme igang med middelalderlige instrumenter" samt nogle af de andre emner under "Musik og instrumenter" der finder du allerede en del svar på dine spørgsmål.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B