Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Tiorba på vej
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Ole Peinow

Se fuldt billede
Posts: 256
Amager
Gammel-skjald

Post #1 Posted: Fri Nov 07, 2008 15:23    Post subject: Tiorba på vej
  ... håber jeg da.

Jeg har købt en "sjælden, antik lut-guitar" - ja sådan var den annonceret på QXL. Lidt efterforskning viser, at det vel nærmest må siges at være en moderne kopi af en tiorba (italiensk - andre steder kaldes instrumentet en theorbo) - altså en lille guitar med ekstra basstrenge udenfor gribebrædtet.
Der findes billeder i andre tråde på dette forum.
Jeg har tænkt mig at bruge en almindelig guitarstemning + de seks basstrenge, som er diatoniske - dvs ehgdae-dchagf

Min model er bygget i 1911 og den øverste stemmeboks er savet af - dvs der skal laves et helt nyt gribebrædt.
Ydermere blev det eksisterende gribebrædt brækket løs under transporten (tak, PostDanmark), så der skal også laves reparation af dækket og af selve klangkassen. Alt i alt et lidt større arbejde end forventet, men hvad f... så bliver det jo lavet fra starten af.

Jeg overvejer forskellige modeller til gribebrædtet. Grundliggende er der to skoler:
1) Gribebrædt har normal bredde. De to stemmebokse placeres over hinanden på et langt (og relativt lige) gribebrædt. En variation er en kortere "svanehals" - men jeg bryder mig ikke om det udseende
2) Gribebrædtet er bredere. Stemmeboksen til de seks melodistrenge er "knækket" bagover og stemmeboksen til basstrengene fortsætter lodret op over den "bredere" del af gribebrædtet.
Og endelig er der jo mulighed for at slippe fantasien løs og lave et eget design - fx to ens, spejlvendte Fender-lignende stemmebokse (udskåret med dragehoveder, of course!)

Alt i alt et spændende projekt, som jeg glæder mig til at præsentere her på siden.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Sun Nov 09, 2008 18:47    
  ...og som vi glæder os til at se Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Mon Nov 10, 2008 19:21    
  Det er sku sejt ole. Jeg glæder mig virkelig til at se den en dag.
Er halsen lige så lang som på den normale Theorbe? for så har du virkelig fået dig noget af et instrument.

PostDanmark. Men Ole. . .hvorfor dog. Er du ikke klar over at PostDanmark hader musikkere, og gør alt for at ødelægge deres instrumenter i posten?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Ole Peinow

Se fuldt billede
Posts: 256
Amager
Gammel-skjald

Post #4 Posted: Tue Nov 11, 2008 11:13    
  Den meget lange hals (chittarone) er godt nok flot, men det er mit instrument ikke bygget til.
Jeg lander nok på noget i stil med den, du kan se her:

http://www.ellisium.cwc.net/theorbo.htm
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B