Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Dulcimer-tablatur?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #1 Posted: Fri Oct 10, 2008 21:36    Post subject: Dulcimer-tablatur?
  Hej folkens.

Jeg går og kalder mig selv hobbymusiker i flæng, og mere bliver det vist ikke rigtigt til. Det må så ende med at betyde at jeg ikke just er vanvittigt dygtig, men nu engang prøver alligevel.

Jeg er mest til strengeinstrumenter - guitar hovedsageligt, men også banjo og mandolin, og så mountain dulcimer.

Er der noget der fungerer godt, er det netop nordisk og dulcimeren - grundet mine manglende evner, er det bare ikke ret nemt at omsætte noder til brugbar tablatur.

Derfor ville jeg høre, om nogle herfra måske kendte et sted hvor sådanne kunne findes - i så fald ville jeg være intet mindre end voldsomt taknemmelig.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sat Oct 18, 2008 16:19    
  For at kunne benytte tablatur helt, skal du faktisk kunne noder, eller kende melodien på forhånd.
Jeg ser mest tablatur som en instruktion i, hvor du skal sætte fingerne og om der skal benyttes en bestemt instrument teknisk metode til at frembringe tonen på eks. skal en streng bøjes eller skal man slide (glide) ned til tonen osv.

For at du kan skrive dit eget tablatur så må du først vide hvordan strenge instrumentet er bygget op, altså hvad hedder strengene? er der bånd på intrumentet, hvor tager man tonerne osv.
Derefter må du igang med at oversætte noderne til tal på tablaturet, så fingersætningen bliver best, samt finde på de tegn eller ord, der skal skrives ved hver tone, hvis der skal give instruktion om hvordan den skal spilles (hvis ikke dette fremgår af node billedet).

min erfaring siger mig, at tablatur til sidst bliver lidt overflødigt, når man har trænet eks. skala på sit instrument samt for erfaring med hvordan det er smartes at spille. Så behøver man ikke tablaturet mere, men benytter sig af noder, gehør og erfaring.

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #3 Posted: Sat Oct 18, 2008 16:54    
  Jeg er udmærket klar over hvilket slags værktøj tablatur er, og hvordan det hænger sammen, som du skriver. Jeg har mine begrænsinger, og det har så medført at jeg hoppede på tablaturvognen, efterhånden.

Hvilket også har virket fint, da jeg hovedsageligt har spillet irsk og bluegrass. Det er som regel nemt både at finde tablatur og melodi, lige fra guitar til dulcimer. Mit problem er, at dette ikke er tilfældet med nordisk musik - derfor spørger jeg her, om nogle måtte kende en resource jeg ikke selv gør.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Sun Oct 19, 2008 21:26    
  Stik mig de noder, lydfiler osv. du har anskaffet dig, samt tonerne på strengene, samt en oversigt over hvordan bånden er placeret, så skal jeg nok nedskrive det på tablatur =)

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #5 Posted: Sun Oct 19, 2008 22:42    
  Det ville være kampsejt. Giv mig lige nogle dage, så skal jeg nok finde lidt materiale.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Sun Oct 19, 2008 22:57    
  tag den tid du har brug for.

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Tue Oct 28, 2008 1:50    
  Jeg forestiller mig ikke at der er store chancer for at finde tab´s til nordisk folkemusik for mountain / appalachian dulcimer, da instrumentet kommer ud af hen helt anden gengre.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Jeg tænker på om et alternativ måske kan være at se hvad der findes af musik for langeleg og så måske overføre det til dulcimer hvis det ikke er alt for besværligt. Jeg har ikke selv sat mig ind i det.

på: http://uk.groups.yahoo.com/ findes der en del grupper - bl.a. også for dulcimer. En mulighed kan også være at du melder dig ind i en af dem, og spørger ad.

Held og lykke.

By the way.
Jeg spiller selv en lidt dulcimer en sjælden gang imellem. Kunne man forestille sig en mulighed for at mødes engang?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #8 Posted: Thu Oct 30, 2008 5:22    
  @Christian

Jeg har tænkt lidt over det, og det med at prakke andre ting på er jo ikke ret smart.. Og det lærer man jo ikke ret meget af. Istedet, er der så måske nogle resourcer som kunne bruges til at lære noder? Det ville gøre tingene nemmere for os allesammen, tror jeg.

@Nicolas

Det kunne klart være en mulighed - dog vil jeg gerne blive lidt mere bekendt med instrumentet først - det dér med ikke at være forberedt har aldrig endt godt.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Thu Oct 30, 2008 13:48    
  Det er rigtigt at du ikke for meget ud af, hvis du ikke selv forsøger dig.
Men du lære hellere ikke særlig meget hvis du starter det forkerte sted i dit studie.

Som jeg ser det så er der 3 emner du har brug for at vide noget om:
1. Hvordan tablatur systemer fungere
2. hvordan node systemet fungere
3. Hvordan instrumentet fungere.

jeg har viden inden for nodesystemet og tablatur systemet.
Jeg har desuden viden til hvordan man skal lære instrumenter, og jeg er frisk på at hjælpe dig til at lære det selv.

Der findes masser af bøger om nodelærer, men jeg plejer at sige, så er en af fælderne ved at lære ting via bøger, at man kan indøve fejl eller misforstå det man læser.
Hvis jeg skal hjælpe dig, så har jeg brug for at vide hvormeget du kan i forvejen. Derfor kunne du jo kontakte mig via messenger, og så kan vi tage den derfra.
Min Email står i min profil.
mvh
Christian Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #10 Posted: Sat Nov 01, 2008 6:36    
  Tablatur har jeg efterhånden styr på, da jeg har brugt det til mit guitarspil igennem de sidste mange år - de to andre, er jeg dog relativ blank.

Jeg kan i hvert fald fanges på *****- både gtalk og msn, alt efter behag.

Note fra Admin.
Jeg har noteret mig din mail adresse, men sletter den lige fra forummet, så den ikke bliver misbrugt.
mvh Christian
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B