Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Vedligeholdelse/Resturering af instrumenter
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
stine duch andreasen


Posts: 7


Post #1 Posted: Wed Sep 10, 2008 16:32    Post subject: Vedligeholdelse/Resturering af instrumenter
  

Jeg har nu købt mig en gammel balalaika for en hund og en banjo for 600 kr.  I alt et godt køb syns jeg der samler på Alle instrumenter fra trumpet til jødeharpe, 

...MEN jeg har taget et sats og slebet den (næsten ødelagte) lak af balalaikaens krop og gribebrat men nu mangler jeg lige en der kan fortælle mig hvad der så er bedst at behandle den med.... olie? lak? hvilken slags? jeg vil jo helst undgå at den erhverver sig den her ucharmerende nekotingule lakfarve men bliver mere naturlig (gennemsigtig) at se på.

Håber der er en der ved lidt mere om træ end jeg.

Mvh Stine 

Hop til top
Send private message
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #2 Posted: Wed Sep 10, 2008 18:24    
  F.eks. en lak, der er gennemsigtig? Jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men den lak jeg har brugt på mine rebec'er, gav kun en varmere farve til træet, så det er måske en ide. Ellers bruger Magnus Högfeldt vist nok lindolie, og i hans seneste videoer, hvor han bruger en sækkepibe, giver han også en liste over brugbare ting.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #3 Posted: Thu Sep 18, 2008 13:12    
  Hej Stine,

Når du har et fint strengeinstrument, så er lakken ganske vigtig. Du må ikke bare bruge en gulvlak eller spraylak fra Silvan - den er for tung og blød, og kan dæmpe lyden en del.

En typisk guitarlak ville nok være at foretrække, f.eks. celluloselak - Eller violinlak. Violinlak er enten olie- eller spritbaseret, hvad man foretrækker er op til ens personlighed tror jeg. Jeg bruger selv spritlak. Spritlak er, som navnet antyder, lak der er båret og derfor opløselig af sprit. Man kan også fortynde den med sprit.

Jeg synes det er let at påføre, og det er let at rengøre værktøj bagefter (alm. husholdningssprit). Og vil man senere have lakken af instrumentet, ka dette gøres med... sprit Wink

Når du skal lakkere, så sliber du først træet så fint du kan - gerne afslutningsvis med fin ståluld. Derefter påfører du et lag fortyndet spritlak, som mætter træet. Lad dette tørre nogle dage, og påfør det næste lag lak. Når denne er tør, sliber du lakken med 1200-sandpapir og ståluld for at jævne det ud... Så giver du den to lag mere, og sliber... Til sidst giver du den et lag fortyndet lak - Når dette er tørt sliber du det med ståluld til det bliver mat, og derefter polerer du den med f.eks. slipol eller et andet lakslibemiddel på en klud. Det bliver super flot Smile

Du kan købe klar spritlak, spritlakfortynder og farve til lakken hvis du ønsker det, hos www.woodworks.dk

Man KAN også bruge shellak - Men det skal være møbelpolitur, og ikke knastlak fra Silvan - i hvert fald ikke hvis man ikke afslutter med et lag spritlak. Shellak er fantastisk fordi det kan binde oven på f.eks. olie - som en slags mellemlag mellem linolie og spritlak.

Simon - Sækkepiben i videoen er mættet med linolie, derefter er der lagt tre lag shellak på (det er derfor farven er blevet mere orange), og til slut et lag spritlak som giver en flot og skinnende overflade Smile Det var mest for sjov, normalt bruger jeg friktionsvoks som jeg smelter ned i overfladen med en klud, mens delen sidder i drejebænken. Denne voks er kanuba eller bivoks, linolie og farvepigment som er smeltet, blandet sammen og kølet af igen.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B