Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Hvornår er det okay at genbruge melodier?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Maria Lind Heel

Se fuldt billede
Posts: 3
Højbjerg

Post #1 Posted: Sat Jul 29, 2006 20:00    Post subject: Hvornår er det okay at genbruge melodier?
  Jeg har selv en lille sangskriver gemt i mig, men jeg kan slet ikke finde ud af det med melodier, og jeg vil helst skrive en sang når melodien er der.

 Jeg har skrevet 3 sange på andre melodier, som jeg har lagt op herinde.

Egentlig har jeg ikke noget problem med at man genbruger melodierne, så længe der et eller andet sted ved sangen, står hvad orginal sangen hedder.

 Hvad mener I andre om det?

 /heel
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sat Jul 29, 2006 20:26    
  klø på, tænk ikke på hvad andre siger, for der er lige så mange for som imod at genbruge melodier. Du ricikere bare at starte enndu en diskution =)

Du må bare ikke bryde nogle love om rettigheder, eller regler på Skjaldesang. Og der er igen regler om hvorvidt man må lave nye tekster til gamle melodier.

Nå F.... det, lad os diskutere.

Der er gamle musiker ordsprog omkring dit dilemma:

"En god musiker låner fra andre, en genial musiker stjæler med hud og hår".

At du vælger at genbruge en melodi er helt nomalt, både for sange her på siden og generalt musik mæssigt. 
Nogle af os har af forskelige grune evnen til at digte, nogle til at skrive melodier. Men for at lave en ny sang kræver det at man kan begge dele, og selv når man kan begge dele kræver det en ide. AT skrive en melodi og en tekst er når det kommer til stykket ikke særlig svært.  Cdur Amol Fdur Gdur, kombineret med en lille melodi + rimene hjerte + smerte, og så har du en sang. Men at skrive/komponere noget helt nyt er en helt anden sag. 
Det er kunst =). Men det er kun kunst hvis der er noget almindeligt at sammenligne med. Og der går langt tid imellem hvirkelig kunst, og selv når det er frembragt så bliver det måske ikke anerkendt som kunst, eller der er delte meninger. Hvordan afgøre vi at det er kunst.

eksempel.
for MIG er der bla. to ting der er gældene før jeg vil kalde en sang for god musiklask kunst. Den behøver ikke at have begge dele, men det hjælper.

1. Enten er sangen musiklas eller tekst mæssig fornyende. Ny tænkende og med til at føre musikken videre i nye retninger.

2. Den bliver stadig hørt/ spillet.

Derfor mener jeg at en sang som Gøglerheksen er kunst inden for rollespilsmusik.
Den er skrevet på en gamel sang, og folk kan synge med på den overalt i dansk live-rollespil. 
Selv om Signe og mange andre er død trætte af, den så huskes den stadig = den lever. 
Så når den klasikker kan overleve så mange år på en "lånt" melodi, så må du vel også have lov til at gøre forsøget efter.

mvh Christian
ps. Efter som jeg behersker 3 af de vigtigste færdigheder for at være en genial musiker: Genialitet, erfaring og selvironi, så stjæler jeg selv med hud og hår =)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sun Jul 30, 2006 13:16    
  Jeg synes også det er helt fint at genbruge melodier.

Til gengæld synes jeg ikke det er lige meget *hvilke* melodier man bruger. Udover at nogle melodier er 'brugt op' i visse kredse, så synes jeg helt generelt ikke at det holder, at man til et fantasy-scenarie laver sange på så tydeligvis moderne melodier som "Burn, motherfucker, burn...!"
[Beklager til forfatteren, men det synes jeg altså]

Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Sun Jul 30, 2006 16:23    
  

Om det holder eller ej er en smags sag. Der er en del sange der rent stil art mæssigt jeg hellere ikke synnes passer, men alligevel bliver der skrevet sange til rollespilsbrug. eks er : huset rævepis, eller hvad den hedder, køre på dværgenes tossesang fra Snehvide.

Der er sikkert også en del middelalder "fanatiker" der mener at irsk folkemusik under ingen omstændigheder høre hjemme i midelalder fantasy. 

Personlig synns jeg hellere ikke at bloodhound gang høre hjemme, men jeg er ikke den der skal stoppe andre i at lave en tekst og brge den til live.


mhv Christian

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #5 Posted: Mon Aug 07, 2006 20:42    
  Nogle gange er det også et spørgsmål om, at traditionerne gradvist forandrer sig.

Da jeg startede med at spille musik til liverollespil for henved otte år siden, ville det nok have lydt forkert i mine ører at høre irsk/skotskinspirerede melodier til sange i live.

Det har ændret sig en del siden, bl.a. takket være diverse oversættelser fra Christian Colberg og Mads K Henningsens side.

Desuden tror jeg, at "Lord of the Rings"-filmene for  en hel generation af fantasy/rollespilsentusiaster har bundet "irsk" musik sammen med fantasy/rollespil/middelalder. Så helt fremmed er det vel ikke længere for de fleste.

Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #6 Posted: Fri Feb 02, 2007 23:02    
  Nå, nu er jeg endelig kommet på nettet og kan give mit besyv med Wink

Som nico så sødt påpegede i går,  har jeg vist alligevel nået at påvirke og igangsætte noget i mine ti år som musiker i live... -på godt og ondt...
Jeg er lidt i et dilemma omkring det med at låne melodier, f.eks bliver jeg nok aldrig glad for  kragevisen igen -og ja, det er altså originalen ;P

Jeg er også ked af folks skam-syngen og laven om på Sang til Xenia, eller bedre kendt som Du er kvinden. 
Det er ikke altid godt bare fordi det er nyt og kunst skal man lade være i fred i stedet for at efterligne, ellers ødelægges skønheden. ja undskyld, vil ikke tage gejsten fra folk, men nogen gange er selvkritik også noget man bør tage med i sine overvejelser, når man skriver...
Og så kan man selvfølgelig så igen diskutere hvad kunst er...

Jeg synes helt klart at det er skønnest og mest forfriskende med en ny spændende fortælling på en ny frisk melodi. f.eks nogen af rikkes projekter Smile

På den anden side er det jo også rart med en ny tekst til en melodi man allerede kender. Det gør det da unægteligt en del lettere at lære og må tilstå at jeg selv var glad for røvervisen, den gang jeg som oftest var den eneste barde til et scenarie. Folk kendte melodien og kunne hurtigt synge med, men nød det forfriskende i en ny tekst. Nu er jeg så vendt tilbage til originalen igen Smile

Det er også godt for folk, der ikke kan læse noder eller til folk som maria, der bare mangler en melodi at skrive til.

Jeg skal også passe på det dér med at skyde med sten og huske at feje for egen dør først, da jeg indrømmet hverken er videre stolt af Heksejagten/gøglerheksen eller pesten. Og til trods for at Erik Langekniv var helt original, blev den jo alligevel til en sang, der hænger mig ud af halsen.

Så min konklusion må vel blive, at man bør overveje om det nu også er en god idé at låne en given melodi og måske i øvrigt være opmærksom på ikke at opbruge en god sang, så det tager et årti eller to, før man kan lide den igen... Wink
Heldigvis er vores repertoire jo udvidet enormt i de sidste ti-femten år især takket være at der er så stor overlapning til middelaldermiljøet og det irske og så takket være nogle pionérer, der skabte inspirationen til det der i dag er skjaldesang Smile
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B