Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Godt sted at købe træ?
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #1 Posted: Wed May 14, 2008 18:09    Post subject: Godt sted at købe træ?
  Hej allesammen

Da jeg stod i værkstedet i dag, kom jeg til at lave en mindre skade på min rebec, og jeg kom derfor til at overveje, hvor jeg skulle købe nyt træ, hvis det nu var en afgørende skade. Det var det så ikke, men det er måske meget godt at have en nødløsning.

Jeg skal bruge grantræ og ahorn, både tyndt og tykt, stort og småt. Hvor kan man anskaffe sig det?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #2 Posted: Fri Jun 20, 2008 13:50    
  linaa.dk Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #3 Posted: Sat Jun 21, 2008 10:48    
  Jeg har købt træ i Linaa, og nogle gange oplevet at træet næsten ikke var tørt. det må lige checkes først.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #4 Posted: Sat Jun 21, 2008 23:49    
  Horneman Brøndby
Sdr. Ringvej 27
2605 Brøndby

Tlf.: 43 96 11 14
Fax: 43 96 10 52
E-mail: broendby@dlhorneman.dk


- de handler kun med store stykker - men jeg er ikke gået forgæves endnu....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #5 Posted: Sun Aug 10, 2008 13:22    
  Nu har jeg været i Horneman og kigge på ahorn, og de sælger i store stykker ovntørret træ. Er det okay? Det ideelle er vel lufttørret, kunne jeg forestille mig. Nu er det kun til hobby, så det går nok med det andet. Man kan vel altid skaffe noget bedre senere.

Er det egentlig også okay at lime flere stykker sammen for at få et større? Her tænker jeg f.eks. at Linaa sælger træ, der ikke er særligt tykt eller bredt, men at det jo ikke ville gøre noget, hvis man kunne lime nogle stykker træ sammen.
Hop til top
Send private message MSN Messenger



Posts: 17


Post #6 Posted: Sun Aug 10, 2008 19:09    
  http://www.woodworks.dk er sikkert også værd, at se på hvis man skal have træ til instrumentbygning.
Hop til top
Send private message
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #7 Posted: Wed Aug 20, 2008 15:23    
  I en anden tråd bliver det frarådet at bruge krydsfiner til instrumenter. I stedet skal der bruges rigtig træ -men hvilken træsort, og hvor skaffer man stykker der er ca. 1cm tyk (eller tyndere) og ca. 20 x 70cm?

Det skal bruges til soundboard på en lyre.
Hop til top
Send private message
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #8 Posted: Thu Aug 28, 2008 11:58    
  Hej Mette,

Hemmeligheden bag gode soundboards er, at træarten skal være så let som muligt, og samtidigt så stærk som muligt. Her er gran perfekt - optimalt er spejlskåret gran, hvor årerne løber på langs i fine, lodrette linier. Dette er dog for det meste ret dyrt at skaffe (f.eks. koster et guitar soundboard ofte omkr. 500,- for to stykker træ på 4-5 mm tykkelse). Du kan også bruge træ hvor årerne går på andre måder, hvis budgettet ikke tillader så dyre stykker.

Fyr er en anden OK træsort, og her kan du være heldig at finde et passende stykke i byggemarkedet. Gå f.eks. efter den nye type bjælker, og se om du kan få et stykke uden knaster og hvor årerne er lige og fine. Sav en passende skive af, og vupti Smile Historisk set er fyr faktisk nok det mest rigtige (gran voksede/vokser ikke naturligt i DK? Ret mig hvis jeg tager fejl)

Red Cedar er også fint som soundboard, men kan være lidt tricky at få fat i i passende stykker - Dog ofte billigere end gran. Dette er ofte brugt i akustiske guitarer.

Led generelt efter guitartræ, der får du to halve som burde passe i størrelse til to lyrer.

Woodworks er vist den eneste forhandler i Danmark, men hans priser er ikke for sjov. Dick har en del træ, og Östmans Musik i Sverige er også en god kilde - ostmansmusik.se.

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #9 Posted: Thu Aug 28, 2008 13:52    
  Det kunne måske også være en ide at kigge her - http://www.tonewood.ch/guitar.html

Det ligger dog i Schweiz (vist nok), og der kan derfor måske være problemer med levering og fragtpriser, men det er da et kig værd.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #10 Posted: Mon Sep 01, 2008 11:46    
  Hmmm - hvis det skal vaere saa originalt som muligt saa er det ahorn eller eg der skal bruges. Det var det man brugte - og ahorn lyder faktisk rigtig godt. Men ahorn kom forst til Danmark i 1700 tallet og eg er der ikke saa meget lyd i..... Det eneste lyrefragment fra DK er vist den stump de fandt i Hedeby.

Men jeg ville foreslaa dig at alliere dig med en snedker og faa ham til at skaere et stykke. Det er nok den billigste maade, naar man ikke har adgang til maskineri....

Til sammenligning: Jeg faar omkring fire til seks af denne slags:

link til lyre

og nogle skaale, naalehylstre, etc. etc. af en god spejlskaaret ahornplanke til 400 kr...........
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #11 Posted: Mon Sep 01, 2008 13:49    
  Morten - du ville da ikke bruge ahorn til toppen, ville du? 
Det er jo typisk et tungt, hårdt træ med høj densitet, som man ville bruge til sider, bund og hals på f.eks. strygeinstrumenter og guitarer.

Birk er nok det mest originale danske til dette, vil jeg tro, hvis man snakker historisk.

Nøgleharper er ofte lavet så både dæk og bund er af gran (og moraharpen er helt af fyr, også hals)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #12 Posted: Mon Sep 01, 2008 14:38    
  Yep! Hvis man bruger den gode danske ahorn er den faktisk rigtig velklingende. Der er jo undtagelser, men for det meste fungerer det fint.

Ceder er nogenlunde ligesaa tungt som en ahorn i den lette ende... (ca. 500-550 kg/m3), men aldeles ukorrekt i nordisk historie.

En taetvokset gran (som er det bedste til daekket, men ikke er meget brugt foer langt senere) vejer faktisk op imod 650 kg/m3..... i nogen tilfaelde mere end ahorn. Det er selvfolgelig ikke kun vaegten der er interressant i den sammenhaeng, men alligevel.

De vidste hvad de gjorde i jernalderen, vikingetiden og den tidlige middelalder. Eller ogsaa brugte de hvad de havde - Kravik lyren fra Norge (1300-tallet) er af norsk fyr mener jeg. Og saa er det interressant at de aeldste keltiske harper er lavet i et stykke piletrae. Man kan gaette paa at pils egenskaber (lethed, smidighed) er udnyttet i forbindelse med andre konstruktionsmetoder.

Eller noget Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #13 Posted: Mon Sep 01, 2008 14:52    
  

Det der dyr du har postet billeder af, det er en kantele, ikke sandt? 

Det er klart at hvis du laver instrumentet af ét stykke træ som du udhuler, så er styrken jo vigtig, men hvis du skal lægge et soundboard ovenpå en kasse, så ville jeg klart anbefale gran eller fyr.

Det er ikke uden grund at stort set alle violiner, celloer, basser, guitaerer, mandoliner etc. benytter f.eks. ahorn i bund og sider, og gran som soundboard (bund varieret med f.eks. rosentræ, birk, ibenholt etc, og top varieret med fyr og ceder etc).

Jeg ville mene, at et instrument lavet af birk med et soundboard af fyr ville gå ganske godt igennem, både historisk og lydmæssigt set Smile

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #14 Posted: Mon Sep 01, 2008 15:17    
  HeHe
- Ja historisk tilbage til middelalderen. Alle de ovale lyrer der er fundet i jorden i Europa, er - med undtagelse af en - af ahorn. Lavet i tre stykker med et daek som er nittet paa med bronzenitter.

Hvis den historiske autencitet er ligegyldig ville jeg maaske anbefale som du - et grandaek. Men det dukker altsaa forst op langt senere end lyrerne.... foerst med den moderne violins udbredelse blev det en standard.

Om det er bedst er vel en smagssag. Cedertrae har en bloedere og mere fyldig klang og mere volume. Det ville jeg vaelge til feks en bouzouki. Den ovale Sutton Hoo-kopi-lyre jeg har lavet med ahorn daek er mere velklingende og noget hojere end min gamle violin med grandaek. Men det er jo ikke rigtig nogen reel sammenligning. Alt er relativt......

Og nok om det.

- Den paa linket er en totalt ukorrekt bastard. En krydsning mellem en kantele og en gusli, som er den oesteuropaeiske lyre. Eller bare en gusli strenget op som en tidlig kantele. Haandskaaret paa Bornholms middelaldermarked. Og den er til salg Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #15 Posted: Mon Sep 01, 2008 16:46    
  Takker for de mange svar.

Hvor katastrofal er ask som instrumenttræ?

Inden jeg går igang med min lyre nr 2, som mit første spørgsmål var til skal jeg nemlig samle den cithara Anglica jeg er igang med, og den er i ask. Resonansbordet er lavet i et med kassen (udboret med forsnerbor), og den skal samles med dyvler når jeg er færdig med slibearbejdet.

Var det meget dumt at lave den i ask?
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B