Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Erfaring med elderly instruments?
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #1 Posted: Sun Mar 02, 2008 13:25    Post subject: Erfaring med elderly instruments?
  Halløjsa folkens.

Jeg er igang med at bygge mig en lyre, og efter at havde forsøgt mig med hjemmelavede stemmeskruer har jeg erkendt, at jeg nok hellere må købe noget der virker.  Jeg har planlagt at købe zither pins, der blandt andet kan fås hos elderly instruments til en rimelig penge.

Er der nogen af jer der har erfaring med denne butik, deres fragtpriser og leveringstider? De lyder lidt store (10$ + 10 euro for levering til europa) og temmelig langsomme. (2-4 uger), og det virker temmeligt urealistisk når jeg kun skal købe for ca. 100 kr dimser.

www.elderly.com

mit projekt kan ses på www.museion.dk/viking/lyre.htm
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Sun Mar 02, 2008 13:48    
  Ingen erfaring, desværre, men... jeg ville nok heller ikke betale næsten dobbelt op i transport. Er du sikker på, at man ikke kan købe noget tilsvarende i Kbh.?

I øvrigt ville jeg gerne se projektet, men dit link gav mig umiddelbart bare en tom side... Sad
Hop til top
Send private message



Posts: 17


Post #3 Posted: Sun Mar 02, 2008 14:00    
  Jeg kender ikke siden, og jeg kunne heller ikke finde det produkt du taler om på siden, men jeg går ud fra at de er lavet i metal af en eller anden type. Som bekendt gnaver metal forfærdeligt i træ, og det er sgu irriterende. Jeg har selv haft lidt kvaler med det på min brugte mandolin. Jeg vil istedet foreslå dig at købe stemmeskruer til en violin. Dem kan du købe på www.woodworks.dk

Ud over det, flot arbejde! Lyren er blevet rigtig pæn. Jeg vil selv lave sådan en på et tidspunkt, jeg skal bare lige finde et sted hvor jeg kan købe træ til den. Hvilken træsort har du brugt? Jeg har selv tænkt mig at bruge ahorn.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Sun Mar 02, 2008 14:26    
  Jeg har ikke erfaring med butikken som sådan, men jeg ved da at det desværre er ret almindeligt at man ved køb fra USA ender med at betale mere i porto end man betaler for selve varen.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Sun Mar 02, 2008 14:53    
  Jeg tager mig den frihed at linke til et par billeder i Mettes bibliotek, som jeg går ud fra skulle ligge på den side, som hun refererer til:

      

@Mette
Flot arbejde må jeg sige. Hvordan lyder den?

Morten F. Holm har bygget harper en lyre og en gusli hvor han har brugt metal. Han kan sikkert fortælle dig et og andet hvis du kan få fat på ham. Hvis han ikke er aktiv på forummet, så kan jeg sende dig en PM med hans kontaktoplysninger.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Sun Mar 02, 2008 16:43    
  Jeg har allerede koblet Mette og Morten Smile
Hop til top
Send private message
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #7 Posted: Sun Mar 02, 2008 23:36    
  Han er fame aldrig til at få fat på ham.....

Nå - Mette, jeg har brugt de samme zither pins til mine, og de fungerer fint i et almindeligt 5mm hul. Der er også en type til harpe, som går hele vejen igennem træet, de koster lidt mere.

Jeg tror egentlig godt at du kan bruge de huller du har lavet, men dine stemmeskruer skal så gå igennem træet - den flade del på den ene side og strengen på den anden. Så ryger de ikke ud når du strammer dem op.

Fin lyre ellers -

hvis du alligevel foretrækker metal, og selv henter dem, har jeg nogle zither pins liggende du kan få. Jeg køber hos:

www.stewmac.com

eller

http://www.robinsonharp.com/

- begge i usa

www.e-m-s-com kan også levere fra england, men de er dyre.....

Morten
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #8 Posted: Mon Mar 03, 2008 0:22    
  Så har jeg fået fikset linket, hvor jeg ud over billeder også har beregninger og andet godt.

Lyren lyder rigtig rigtig dårligt lige nu, da den ikke kan stemmes.

Jeg har mailet Morten, og vi finder vist ud af noget med de pins, så der kan komme ordenlig lyd på dyret.
Hop til top
Send private message
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #9 Posted: Fri Mar 14, 2008 18:49    
  haHA!

Så har jeg fået zither pins hjem fra det store udland, og stemt lyren! http://www.windworld.com/ havde zither pins og et håndtag til en billig penge og rimelig fragt. (64 kr i fragt, ca. 14 dages leveringstid)

Lyren lyder rimeligt, selvom den stadig ikke holder tonen særligt godt. Det kommer forhåbentlig efter et par uger, -det er ihverfald hvad jeg har forstået. Den har en rimelig klar klang og ret kraftig, ihvertfald indendørs.

Jeg håber at kunne få kæresten til at optage en lydfil og tage nogle billeder af kræet engang i aften.

Under alle omstændigheder er min plan at lave en eller to lyrer mere i ordenligt træ. Den her har fået for meget platisk træ til at det er et langtidsholdbart instrument. Og så kommer den svære del selvfølgelig: At lære noder, akkorder og at spille...

Er der nogle der har gode ideer til hvad jeg kan lave med tonerne GABCDE?
Hop til top
Send private message
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #10 Posted: Sat Mar 15, 2008 16:44    
  Så har jeg fået lavet en 'lille' fil på ca 35 mb. Den liller på www.museion.dk/viking/lyre.htm
Hop til top
Send private message
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #11 Posted: Thu Mar 20, 2008 12:32    Post subject: lyre
  hej mette
du har gjort en virkelig god reserch, men lige på de håndværksmæssige områder kan du godt bruge et trick. jeg har selv bygget 3 lyrer - mest ud fra mit eget hoved, men det hjælper jo lidt når man som jeg er snedker. angående stemmeskruer, så kender jeg ikke så meget til træskruer, men har på fornemmelsen at det nok ikke er godt at give dem olie - de skal nok også have et tryk når de strammes. jeg bruger selv metalstemmeskruer og de fungerer fint. de skal sættes i et hul der er ca en halv mm mindre end skruen. Man kan banke dem lidt ned med en hammer, og så skrue dem resten af vejen med nøglen - hold nogle pauser indimellem (eller skru på de andre), så hullet ikke bliver for varmt og udvider sig.
Angående plastisk træ - det kan ikke bruges til noget! Som forskønnelse ser det lousy ud, og vil falde ud på et eller andet tidspunkt hvis instrumentet udsættes for skiftende temperaturer. Hvis du skal rette en skavank, så tag hellere et stykke træ, og pas det til skaden og lim det i.
du kan heller ikke bruge det til stemmeskruerne - det vil aldrig holde også selvom du venter et år - det skal virke med det samme.
du skal ud i byen og finde en bøge rundstok (bruges til dyvler - kan fås i stykker på en halv meter) på 8 eller 10 mm. så borer du et hul midt i dit gamle stemmeskruehul på 8 eller 10 mm (hele vejen igennem instrumentet), putter lim på dyvlen og banker den i. Når den er tørret skærer du den af på begge sider og pudser den til. Så kan du starte forfra og bore nye huller til dine stemmeskruer - og det holder.

Hilsen Jens
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Sun Aug 31, 2008 0:50    
  Nu har Mette så venligst bortadopteret den meget omtalte lyre til mig, så den kunne få et nyt og kærligt hjem med masser af omsorg.
Den er nemlig ikke nået længere i sin udvikling end dengang i marts, så nu er det op til mig at få boret nye huller etc.

Så jeg vil lige høre: Hvad er det for en slags lim jeg skal bruge, og er der limtyper, der er øv-forbudt(!)?

Desuden: SKAL det være bøgedyvler, eller er andre typer træ også ok (og igen: Er der nogle, jeg endelig skal holde mig langt fra)?
Hop til top
Send private message
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #13 Posted: Sun Aug 31, 2008 10:41    
  jeg bruger altid hvid trælim - det plejer at virke.

du skal holde dig fra blødt træ - fyr, gran etc. (den skulle jo gerne sidde fast)
Jeg har nævnt bøg, fordi det er det materiale man oftest bruger til dyvler. jeg tror heller ikke man kan få det i andre sorter, så det gør det vel nemmere.

Held og lykke
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Ole Peinow

Se fuldt billede
Posts: 256
Amager
Gammel-skjald

Post #14 Posted: Sun Aug 31, 2008 11:05    
  Et andet plus ved de færdiglavede dyvler er, at de er HELT tørrede og også let komprimerede, så når de får lim (vandbaseret), udvider de sig let og så sidder de fast.
Og så er de helt præcist lavet  = passer 100% i et cirkulært hul.

Har du en borestander, Rikke?
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #15 Posted: Sun Aug 31, 2008 21:32    
  Tak for svarene.

@Ole: En hvafforén? [Det må du nok godt betragte som et nej, men jeg kan jo blive overrasket Wink]
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B