Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Teksten til "kong Knud" og den originale..
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Maja Albrekt

Se fuldt billede
Posts: 9
Silkeborg

Post #1 Posted: Mon Jul 21, 2008 17:58    Post subject: Teksten til "kong Knud" og den originale..
  Jeg har søgt rundt herinde, og synes ikke rigtig jeg kan finde "kong Knud" hvis det da er det den hedder.... (men med mine søgeevner kan jeg jo nemt have overset den....)

Sangen jeg leder efter har en tekst der lyder noget lignende Hil vor konge knud.. et eller andet, et eller andet... hil vor konge knud hans et eller andet et eller andet... siger det nogen noget?? ved den er blevet sunget til Einherjernes sommerscenarie for et par år siden, fik bare aldrig fat i hele teksten.. Jeg kunne godt tænke mig både Kong Knud teksten, og den originale, som jeg hørte på middelaldermarked i århus i fredags.. fik selvfølgelig ikke snakket med bandet der spillede nummeret, for ellers ville det her indlæg jo ikke være nødvenidigt.. Ved der findes en flerstemmig udgave af den originale, men har ingen anelse om hvad nummeret hedder.. nogen der ved noget??

På forhånd tak..


Maja Albrekt
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Jul 21, 2008 18:57    
  Jeg kan ikke huske at være stødt på noget med det navn på siden, men jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Jeg går ud fra at du har prøvet at søge på div. kong-knud-agtige ord på siden.

Jeg er selv lige kommet hjem fra Århus og jeg sidder og tænker på om jeg mon har hørt den original du nævner.

Hvilken gruppe var der der sang den?   kan du beskrive den (gruppen altså), så kan vi måske finde frem til den af den vej.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Mon Jul 21, 2008 20:17    
  Det lyder svagt bekendt...

Faktisk troede jeg, at jeg bare lige kunne finde den med et snuptag ved at søge på "Knud" nede i blækhuset, men ingen af de 14 sange der poppede op virkede som den rigtige...

Hov!
Medmindre... er det Ejlsvadskvadet, du tænker på?
http://skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=92

Melodien er Tourdion/Fyld pokalen, som mange herinde vist er ret fortrolige med Wink
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Mon Jul 21, 2008 22:50    
  Vi har Tourdion på vore repertuar i Cantus Firimus og optrådte bl.a. med den på Århus, så det er da en mulighed.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #5 Posted: Tue Jul 22, 2008 2:22    
  Ja, det er den. Og "hil vor Konge Knud" er Ejlsvadkvadet.
"Hil vor konge Knud, hans mod er kendt i mangt et fremmed land
Hil vor konge Knud, han red mod Ejlsvad ud."
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Maja Albrekt

Se fuldt billede
Posts: 9
Silkeborg

Post #6 Posted: Tue Jul 22, 2008 10:45    
  Ho ho!! Jamen hvor godt!! Det var så vidt jeg lige kan huske bandet Götterfunken der spillede, inde i teltet omkring kl. 13.30

Hil vor konge knud, det var det den hed... Nå men nu har jeg da fået teksten, tænk den er jo slet ikke så svær, utroligt jeg ikke kunne huske det.. Nå men, mon ikke man kunne være heldig at finde den 4 stemmige udgave af Tourdion på biblioteket?

Tusind tak for hjælpen alle sammen Smile

Maja Albrekt
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Tue Jul 22, 2008 11:42    
  Nej, den hedder ikke "Hil vor konge Knud." Den hedder "Ejlsvadskvadet"...

Du kan høre den firestemmige Tourdion, hvis du bruger det link, der ligger under en af kommentarerne.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Tue Jul 22, 2008 13:11    
  Bandet Blackmore's Night har også brugt melodien til sangen "Play, Minstrel, Play."
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B