Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Hvilken slags melodier er ok i fantasy-live?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Mon Jul 03, 2006 10:28    Post subject: Hvilken slags melodier er ok i fantasy-live?
  [Anna Emilie Jensen skrev nedenstående i en anden tråd. Da jeg tror, det kan give grobund for en masse diskussion, har jeg givet indlægget sin egen tråd. Har doh ikke tid til at besvare det selv lige nu Smile]

"Der er dog en ting jeg ikke kan forstå... Hvorfor skal livesange absolut lyde som middealdersange / melodier? For mig at se er live, fantasy og indenfor fantasy er der vel ingen regler for musik, altså hvilken tidsalder det skal lyde af.

Derimod vil jeg mene at det netop ikke behøver at lyde af noget fra en bestemt tidsalder, da fantasy jo ofte bygger på mange tidsaldre, også angående kostumer, som er en stort forvirring af forskellige stil / mode fra forskellige perioder. Ved godt derer mange senarier der bygger på middelalder, men næsten aldrig kun middelalder.

Der er jo også mange andre sange herinde der er taget / oversat eller bygger på irske sange og melodier, så burde de vel heller ikke være tilladt?

Sidste argument er: ( Ved godt det er slvmodsigende ), hvis man har sange der nævner f.eks. vikinger, så får det mig staks revet tilbage til nutid, da det er noget der får min hjerne til at tænke på en virkelig tid, men i en anden tidsperiode, i stedet for en opdigtet verden, hvor vikinger burde have et andet navn. Det er måske så mit eget argument for ikke at have bruge Henry-sangen endnu, da den er skrevet i nutid ( ganske vidst gammel ), selvom næsten igen kender den.

Men måske er det bare mig?

Anna Emilie Jensen"
Hop til top
Send private message
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #2 Posted: Wed Jul 05, 2006 12:54    
  Jeg har indtryk af at det mere er et spørgsmål om smag og behag. Der er ingen regler, men kun meninger om at tingene godt må lugte lidt af eventyr "Engang for længe siden..." om det så er revyviser fra 80'er, skæmteviser fra 1800 tallet eller rådhusklokkernes "drømte mig en drøm" er for historiens del underordnet, hvis det giver mening for deltagerne i historien/scenariet.
Der er såvidt jeg kan se en stor overlapning mellem Liverollespil, reenactorere (middelalderfolk oll.), musikere og amatørskuespillere mf.
Så der vil være en påvirkning fra andre miljøer, hvor det om der er historisk bilag for en sang/melodi/instrument er alfa og omega eller om sangen og melodien nu passer sammen med versefødder, holder sig til en bestemt toneart eller arrangement. 
Så i kraft af påvirkningerne fra andre miljøer vil man ofte kunne finde folk der mener at sådan skal det også være i liverollespil.
Jeg tror ikke man skal tage det så tungt og bare gøre det man har lyst til, stikke en finger i jorden og lure verdenen, og intentionerne med spillet og give sine medspillere en god oplevelse.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Wed Jul 05, 2006 18:41    
  Så længe musikken er tro imod et scenaries setting, så kan man spille hvad som helst.

For mit vedkommende handler det ikke så meget om at musikken skal være korrekt middelaldermusik. Det handler mere om at folk som oftest prøver at lave noget som skal ligne, og så desværre ofte rammer så grueligt ved siden af...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #4 Posted: Thu Jul 06, 2006 0:40    
  
For mig er godt live sange nogle der fortæller en god historie på den ene eller anden måde. Men måske jeg også synes det, er fordi jeg godt kan lide sådanne sange til forskel fra mange af de moderne sange, som meget sjældent har en ordentligt historie eller budskab. 

Er også helt tosset med: "Langt oppe bag Norges kyster". Men bare rolig, DEN kunne jeg aldrig finde på at synge til et live. Men det er stadig en god historie.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Thu Jul 06, 2006 2:36    
  Hvorfor ikke???? det er bare at synge eks: "...Lang oppe bag landets kyster,,," eller finde på et land eks:"...Lang oppe bag Remans kyster,,," 

Min erfaring er at folk vil lytte til stort set alt. Det er kun andre skjalde, musker , spillemænd der vil side og diskuterer sådanne et emne.

Drejer det sig om et scenarie hvor der stilles strenge kra til, kostume, udsene, materiel osv osv, så virker det ikke så godt at fyre en gang lejerbåls sange af.

Men ellers er de andre spillere og arrangører et taknemmeligt publikum, der bare er glade for at der er nogle der kan komme med et festligt indslag.

og så er det jo også op til musikerens evner og i mit tilfælde hvor seriøs jeg er den dag. Men jo mere erfaring jo stører krav kan man stille.

Og egentlig er det meget simpelt om hvad der går an til et scenarie. Gider folk at høre på dig så har du valgt det rigtige nummer =), hvis folk går deres vej, så er du ikke interessant nok. Og løber en flok gale "lyttere" efter dig med køller--- så er det nok fordi du spiller Banjo.

'mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Thu Jul 06, 2006 13:57    
  Ja, nu er der efterhånden så mange andre, der har skrevet noget, at jeg bare kan sige: Jeg er i princippet relativt enig med K-/Christianerne (med den tilføjelse, at jeg naturligvis er en af de andre, kræsne skjalde/musikere, som foretrækker bestemte dele af, hvad der bliver spillet derude og ikke vil høre på hvad som helst Wink).

Det jeg mest bed mærke i og gerne ville kommentere var Annas (eller Anna Emilies?) udtalelse om, at:

Quote:
For mig at se er live fantasy og indenfor fantasy er der vel ingen regler for musik, altså hvilken tidsalder det skal lyde af.


Som nævnt andetsteds findes der masser af andre genrer indenfor rollespil, men i denne tråd går jeg ud fra, at vi kun diskuterer fantasy.
Fantasy er officielt baseret på middelalder hvad angår kostume og samfundsopbygning [se fodnote], ergo bør musikken vel også afspejle dette.

"Baseret på middelalder" betyder så ganske rigtigt, at man er velkommen til at inddrage vikingetiden, renaissancen og diverse fantasi-elementer, der smager bare lidt af middelalder/eventyr, så den er ikke strengt historisk korrekt (og ifølge samme logik behøver musikken heller ikke være det, så længe den bare "smager lidt af gamle dage")
Men der er ikke "ingen regler" - for mon ikke folk ville brokke sig, hvis jeg tog cowboybukser, regnjakke og rumhjelm på og cyklede rundt på min mountainbike ude i skoven og påstod, at jeg var enormt ingame og passende klædt på til at spille noget fantasy-live?
Det er nemlig alt, alt for moderne til folks nok så bredde forestillinger om, hvad man kan bøje fantasy-genren til, og på samme måde er der også musik, der er alt for moderne til at passe ind.



[fodnote: ...med alle de fejl, folk nu engang laver, fordi de tror, at de ved, hvordan middelalderen var på alle mulige områder.]
Hop til top
Send private message
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #7 Posted: Thu Aug 31, 2006 1:07    
  
Ok tak for jeres svar. Jeg blev klogere.

( Jeg foretrkker at glemme at jeg har et mellem navn, kan ikke li det! ).

Ja jeg tænkte kun på fantasy lives lige i denne sammenhæng og der hvor jeg spiller er der ingen strenge regler for at det skal være middelalder relateret, tværtimod vil jeg sige.

Jeg siger jo heller ikke at musikken heller ikke må lyde ad middelalder, men efter min mening så burde liver sange ikke kun være middelalder sange, for så kan man lige så godt tage til et middelaldermarked. Disse sange vil så også kun handle om mennesker og ikke have de ting med som findes i en fantasy verden. Her tænker jeg på de forskellige racer og alt hvad der kan lade sig gøre med magi, drager, udøde og andet prak.

Mange af de sange der bliver skrevet, bliver vel også skrevet på baggrund af hændelser eller idéer taget fra en verden/senarie.

Kunne nu heller aldrig finde på at påstå at jeg ved en masse om middelalder, faktisk er det ret begrænset.
Hop til top
Send private message
David Hindberg

Se fuldt billede
Posts: 1
Nordsjælland

Post #8 Posted: Sat Jul 28, 2007 3:30    
  Ja, der er allerede blevet daekket meget af det jeg vil sige... og der er chance for gentagelser, saa vaer paa vagt.

Lad os vaere aerlige og indroemme at Stemning har ufattelig meget at skulle sige i denne sammenhaeng, og da vi har med Fantasy/Middelalder at goere er det ikke svaert at oedelaegge stemningen.

Et eksempel: Haard rock, er vel ikke acceptabelt i et live sammenhaeng, selvom historien saa skulle omhandle en elver (og eventuelt stofmisbrug af denne). 
Ligesaavel som at en aeld gammel melodi, sunget at en viderunderlig sopran der omhandler: Pistoler, Biler osv, nok heller ikke er synderlig passende.

Det vaesentlige er at folk skal kunne relaterer til sangen, med fantasy i tankerne.

Derfor er det ikke noedvendigvis middelalder og gamle viser, som er acceptabelt, men også sange der omhandler det magiske i verdenen. Som et eksempelt er Sortvads Skeletter, Erik Langekniv, ja selv Festen er lige begyndt, Geistendorf versionen ( Med mange applauds til forfatteren, en vidunderlig vise.) Alle sange omhandler det overnaturlige, dog passende til et standard scenarie.

Og ej at forglemme, var det ikke unormalt i middelalderen, at sangende som skjaldene fyrede af, havde et "touch" af det paranormale, det unaturlige, da det vaekkede folks nysgerrighed. Dette kan endda dateres op til selv de tyske Lieder, som omhandler blandt andet Ellefolket ( Ligesom elvere, bare med huller i ryggen.... ja, huller... ikke synderligt aerodynamisk, men sikker ganske sexet. )

Argh, jeg rabler afsted. Det jeg mener er foelgende, for jer der lige er tunet ind:
Hvis din ynglingssang omhandler nutidsord, så som F*ck, yo, og alt det der slang, saa er den nok ikke synderlig middelalder venlig, men intet skal holde dig fra at aendre teksten en smule, saa den passer bedre ind i det paagaeldene scenarie. Og hvis musikken er for haard, saa slap lidt af med trommerne, spil i et langsommere tempo og der er en god chance for at det er acceptabelt. Hvis alt fejler, saa skriv en hurtig vise om hvad der sker omkring dig. Folk ELSKER hvis deres roller bliver naevnt i en sang.... forstaaeligt nok.


Ehm... ja.... hygge og alt det der.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Mon Jan 07, 2013 14:45    
  Jeg sad lige og læste gamle tråde igennem og faldt over denne her.

Der bliver nævnt det med at fjerne eller understødtte stemningen og illusionen i spillet.

Jeg nævnte selv i mit tidligere indlæg, det med musikken nødvendigvis må afhænge af udøverens niveau.
Dette kunne ligeledes tages med i andre aspekter, bl.a. i kommentaren før denne, der omhandler sprogbrug/ ord. Her er der også tale om et niveau af viden om sprogets udvikling igennem tiden.

Det berømte "F-ord" kand e fleste nok være med på er et nyere udtryk.
Men i sommeren 2012 oplevde jeg modstand i mod brugen af ordet: Lort (hvis jeg fornærmer nogle ved at skrive ordet i sin fuldhed, så beklager jeg)

Men kritikken der kom gik ikke så meget på betydningen, men at udtrykket var for moderne, og der med ikke passede ind i den middelader steeting der var i spillet.
Nu er jeg ikke etymolog, og skal derfor ikke gøre mig mega klog på "L-ordets" oprindeliges. Men som en Studerende i middelalder historie, og jeg selv gjode opmærksom på, så strækker middealderen sig over en lang årække, alt efter hvor i verdenen (i dette tilfælde Europa) man befinder sig. Et bud ville være fra ca. år 300 - 1500.

Igen er det bare med til at understrege, at brugen af middeladeren som ramme for hvad valg af tekster og melodier må indeholde er meget upræcis eller meget bred.

mvh
COlberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B