Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Principiel sprogdiskussion (tidligere: Therians ulve - del 2
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lisbeth Bolin


Posts: 5
Albertslund

Post #16 Posted: Fri Jun 23, 2006 10:57    
  Egt havde jeg ikke tænkt mig at svare mere i denne tråd, men jeg ville bot lige sige TAK til Lise for at sige at hun i hvert fald ikke går op i den slags småting... Ja, det virkede en smule perfektionistisk at slå ned på det, Rikke (ikke ment ondt)

Men godt, emnet må vel så være uddebateret nu? Og når vi Bornholmere engang er blevet bedre sangskrivere, skal vi nok undgå de grammatiske fejl Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #17 Posted: Fri Jun 23, 2006 13:22    
  Det her blev temmelig langt. Jeg beklager - men trøst jer med, at I ikke behøver læse det, hvis I ikke gider Wink

Lisbeth:
1. Jo, det om sangen er uddebatteret, og det var det sådan set allerede inden Lise kom med sin kommentar.
2. Det er helt ok, at du kalder mig perfektionistisk. Jeg ved godt, jeg går mere op i korrekt sprogbrug end gennemsnittet. Men jeg vil da godt lige præcisere, at det her altså ikke har noget som helst at gøre med, om man er en god sangskriver eller ej (så det er faktisk slet ikke sangen, jeg kritiserer). Det har at gøre med almindeligt sprogbrug, hvor der desværre er mange, der har problemer med hans/hendes/sin.
Bare for lige at påpege, at det altså kan være vigtigt, så kig lige på følgende sætning ang. to fiktive kvinder (A og B).

"Så gav hun(A) hende(B) hendes kniv."

Okay, A gav B en kniv, men hvis kniv var det egentlig? Var det A's eller B's?
Hvis man ikke skelner mellem sin/hendes, så har man faktisk ikke en chance for at vide det! Hvorimod hvis sætningen følger reglerne for korrekt sprogbrug, så ved man, at det var B's kniv. Ellers skulle der have stået: "Så gav hun hende sin kniv."
Ligesom "han tog hans hat" kan være rimelig ubehøvlet opførsel, mens "han tog sin hat" sådan set er ganske i orden.
Jeg ved godt, jeg nu sikkert bare kommer til at fremstå endnu mere pedantisk og perfektionistisk ved at fremture, men det hænger sammen med, at jeg altså ikke synes, at grammatik er helt lige meget.

Jeg er ofte selv meget perfektionistisk, når jeg skriver sangtekster og kan prøve mange forskellige ting af, før jeg er tilfreds. Men jeg er også meget bevidst om det faktum og derfor meget omhyggelig med ikke bare at overføre mine standarder til andres sange - for andre har en anden tilgang til sangskrivning end jeg har, og det skal de have lov til.
Det med sin/hendes er en objektiv fejl. Det har altså ikke noget at gøre med min personlige smag, at jeg påpegede det. Perfektionistisk på andres vegne synes jeg først det havde været, hvis jeg havde sagt: "Joo... den sætning passer da ok, men ville det ikke lyde en lillebitte smule bedre, hvis nu I lige skiftede de tre ord dér ud med disse her...?"
Det skal også siges, at hvis jeg havde syntes sangen var helt forfærdelig og spækket med fejl, så havde jeg aldrig sagt noget, men bare rystet opgivende på hovedet og ignoreret den.
Men jeg syntes jo netop, at resten af teksten hang fint sammen, og så var det da en skam at have sådan en fejl stående midt i det hele til at skæmme resten, når nu man nemt kunne rette op på det. Så på sin vis kan man godt tage det som en slags skjult, moderat ros fra min side, hvis jeg begynder at påpege den slags småting Wink


Men nu til Lise:
Sangen får lov til at stå, som den står, som jeg allerede sagde for et par dage siden. Det hænger sammen med, at jeg generelt respekterer forfatteres ret til at bestemme over deres tekster og dermed også retten til stædigt at fastholde fejl, selvom de er blevet gjort opmærksom på dem (omend jeg ikke helt forstår det valg og er meget uenig). Ellers kunne jeg jo også bare være gået ind på hjemmesiden og have rettet det selv uden at gøre nogen opmærksom på det, men sådan er jeg altså ikke...

Så ja: Sangen som sådan er uddebatteret (medmindre forfatterne en dag skulle ændre mening - så skal de selvfølgelig bare sige til Wink).

Nu går jeg over til en rent principiel diskussion af grammatiske fejl og den slags for dem, som det måtte interessere (så bliver det spændende at se, om jeg er den eneste Wink). Så når jeg nok kommer til at gå lidt i selvsving nu, så er det altså ikke fordi jeg går SÅ meget op i netop "Therians ulve del 2" (det gør jeg nemlig ikke), men fordi jeg forsvarer mine generelle principper hvad angår korrekt sprogbrug, og det har jeg en hel masse meninger om. Hvis I ikke gider høre om dem, så er I velkomne til at springe resten af mit indlæg over.
Tror i øvrigt lige, jeg tilpasser emnet for denne tråd, når jeg har lavet indlægget.

Så lad mig indlede med: Lise, jeg er meget uenig med dig på det område. For om ting er grammatisk korrekt eller ej er i mine øjne alt muligt andet end ligegyldigt!

I den konkrete sang virker det nok for mange ligegyldigt, fordi det er så lille og så udbredt en fejl, at mange måske ikke engang er klar over, at der er noget galt - og hvis man alligevel ikke kan se forskel, så kan det selvfølgelig være lige meget.
Men hvad nu, hvis nogen havde ment, at flertaller af "barn" skulle være "barner," fordi det passede bedre med versefødderne end "børn"? Det kan enhver jo se er forkert, selvom det i teorien følger de regelmæssige danske regler for flertalsdannelse.

Grammatik er vigtigt.
Grammtik betyder, at man kan se forskel på ental og flertal og på nutid og datid og på utroligt meget mere. Somme tider behøver man ikke bruge grammatikken 100% korrekt for at blive forstået (bare se på mange udlændinges kommunikation), men det skurrer i ørerne (i hvert fald mine) og kan skabe forvirring.

Vi bringer et grelt og meget tænkt eksempel:
"Mig for de stort skurker fæl ikke bange har."
Man kan jo godt forstå, hvad det betyder, så hvad er problemet...?
[...og hvis I ikke kan se noget problem i det, så kan vi lige så godt lade være med at diskutere yderligere, for så tænker vi simpelt hen for forskelligt]

Det kan da godt være, at sin/hendes bruges i flæng af dem, der ikke ved bedre (undskyld, hvis det kom til at lyde bedrevidende/nedladende) ligesom ligge/lægge, men det ændrer altså ikke på, at der er regler for det endnu, og at der er forskelle i betydningerne, som det fremgår af eksemplet i starten af indlægget.

Det kan også godt være, at flere og flere begynder at bruge det forkert og fejlen derfor bliver så udbredt, at Dansk Sprognævn til sidst må bøje sig for masserne og godkende det.
Men det har de ikke gjort endnu!

Jeg ved godt, at sprog ændrer sig med tiden, men det behøver jo ikke betyde, at jeg har det godt med det eller fremskynder ændringen.
Tværtimod prøver jeg at fortælle folk, hvordan man bruger sproget korrekt, hvis der er regler/udtryk, de ikke kender (og lader mig naturligvis også gerne selv rette, hvis jeg tager fejl på det område).
Det er jo i kraft af, at vi har fælles regler for sproget, at det overhovedet kan lade sig gøre for os at kommunikere, hvilket er en ret fiks ting at kunne!
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #18 Posted: Tue Jun 27, 2006 21:33    
  ...og af det kan vi så udlede at Rikke har for meget fritid!
Jeg må dog for en gangs skyld konstatere at jeg er enig med hende (og det er ikke bare for at undgå selv at få en svada i ansigtet). Regler er til for at få tingene til at fungere bedre. Skal jeg følge Lises holdning, svarer det til at  jeg begynder at slå gamle damer ned og løbe med deres tasker fordi  alle andre gør det. Og så burde man for resten ændre loven så det var ok, da alle andre
Quote:
nu om dage
gør det...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #19 Posted: Wed Jun 28, 2006 13:43    
  @ Nico: Det synes jeg er at overfortolke Lises kommentar (min holdning).

@ Rikke: Jeg er 110% enig med dig i det principielle med, at det skal være tilladt at påpege fejl / forslag til forbedringer, og at åbenlyse grammatiske fejl ikke bliver bedre eller mere rigtige af at blive stående, med mindre der er en helt særlig grund til at de er der. Jeg kunne godt lide dit seneste tænkte eksempel, og har som journalist set en hel del indsendte artikler m.m. der kommer skræmmende tæt på.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #20 Posted: Wed Jun 28, 2006 18:40    
  Ovderdrivelse frermmer forståelsen....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #21 Posted: Thu Jun 29, 2006 11:51    
  Nu synes jeg nok LIIIIIIGE jeg bliver misforstået her!
Min kommentar gjaldt specifikt "sin/hendes" problematikken. Så mange mennesker bruger ordet forkert at jeg som sproguddannet må betragte det som en nyudvikling i det danske sprog snarere end en fejl, skønt jeg udmærket er klar over det er det.Jeg har sgutte tænkt mig at vi skal lade alle stavefejl stå i Skjaldesangs tekster! Kan I så lige...
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B