Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Middelaldermarkeder, hvad er ok?
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #16 Posted: Thu Apr 24, 2008 15:49    
  @Lise:
Hæ! - Ikke forkringlet - Sejt - Jeg undlod så også noget.
Jeg menes at huske at, der er andre end dig, der bruger forummet her. Wink


Ved godt at de fleste middelalder folk herinde, ikke er forbi så ofte.
Men der er dog nogle.

Der er bare ikke særlig meget ved, at diskutere med sig selv.
(Heller ikke selv om, jeg altid kan finde utallige vinkler på alt.)
Hop til top
Send private message Send e-mail
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #17 Posted: Sat Apr 26, 2008 11:56    
  Så kom der endelig en af de berygtede middelalderfolk forbi. Smile

Med hensyn til musik til markeder og festivaler, så vil jeg give Lise ret. Det handler om hvad arrangørerne vil med arrangementet. Er det en byfest med historisk tema, hvor der skal være gang i den om aftenen, og hvor de primært handler om at få nogle folk til at komme så der kan komme nogle penge i kassen, eller er man et museum som forsøger at lave et seriøst formidlingsprojekt, der gerne skulle give folk noget mere viden om, eller ændre ved deres misopfattelse af middelalderen.

Derfor har jeg i princippet ikke noget imod at der er bands der, skal vi sige; laver meget frie fortolkninger af middelaldermusik til arrangementer som Horsens middelalderfestival. Det jeg og andre middelaldermusikere forargedes over i forbindelse med sidste Horsens festival var nærmere at de bands man havde hyret fra Tyskland i år var så frygteligt elendige til det de gjorde. Det band jeg særligt hentyder til er Obskuratis (hvordan trykfordelingen på dette ord er, ved vi endnu ikke). Det bestod i al sin enkelhed af 3 store sækkepiber og et trummesæt, som spillede den samme bobti-bobti rytme hele tiden. Med denne besætning maltrakterede de samtlige af de ellers så vidunderlige middelaldermelodier de havde på deres repertoire. Jeg har ikke noget imod de tyske feudalrockbands til Horsens, når bare de kan finde ud af at spille musik. Nok om det..

Noget helt andet er det når man som Esrum er et statsanerkendt museum, som arrangerer et middelaldermarked, med historisk formidling for øje.
I et sådant tilfælde synes jeg ikke det er i orden at hyre bands der ikke har en hvis form for kildemessig fundering. Jeg skal ikke her være dogmatisk og sætte en masse regler op for, hvornår noget er historisk korrekt nok til historiske middelaldermarkeder, men jeg vil dog i denne sammenhæng erklære mig enig med Jens. Det er meget svært at lave "historisk korrekt" middelaldermusik, idet vi af gode grunde ikke ved hvordan det har lydt i middelalderen. Derfor må et vist element af fortolkning kunne accepteres.
Jeg synes derimod ikke det er i orden at hyre et band som Valravn til et historisk marked. For det første er det ikke sikkert at folk fatter, at det ikke er middelaldermusik, også selvom man gør opmærksom på det, så ud fra et formidlingsmæssigt synspunkt er det en dårlig idé. For det andet vil jeg erklære mig enig med Beate når hun siger at det ødelægger stemningen af middelalder, at der kommer et band og spiller elektronisk musik, også selvom det er middelalderinspireret.
På den anden side kan jeg godt se deres grunde til at gøre det. For det første vil det trække flere folk til; folk som kommer for at høre Valravn vil så samtidig opleve markedet, og måske endda lære noget nyt, hvilket de ellers ikke ville have gjort, hvis ikke Valravn havde været der. Dertil kommer det økonomiske. Flere folk på markedet giver flere penge i kassen både for museet og for markedets handlende. Men jeg synes dog stadig det er at sælge ud, når man som offentligt museum, der får tilskud fra staten gør dette. Selvom det er noget der får den kære Brian M til at klappe i sine små hænder..

Og det er hvad jeg mener om den sag..

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #18 Posted: Sat Apr 26, 2008 17:01    
  Smile Smile Jaaahhh. -Troels -dagens mand i skysovs Smile Smile

Godt, med en museumnørd, havde faktisk ikke tænkt på Esrum som et museum (og jeg har endda været på "selve" museet, en gang eller to)
De har jo deres faste og løbende udstillinger, samt undervisningtilbud i div fag.
De går faktisk meget op i at udnytte deres "naturskønne omgivelser og autentiske kulisser," som de selv kalder det.
At en stor del at deres "autentiske kulisser", ligger under Esrum by, snakker vi ikke højt om.

Kommer dermed i tanke om, deres krav til markedet lyder:
"Mhr. tøj og telte etc. lægger vi meget vægt på at det er så tæt på middelalderen, som muligt."
For at ordkløve, så må alt det, som kan gøres bedre, vel ikke være tilstede, Da det så er muligt at være tættere på.

Så vi behøver ikke sætte regler op i dette tilfælde, det har de selv gjort: Det behøver ikke være historisk korrekt, det må bare ikke kunne gøres bedre end det der finder sted.

Jeg er enig i både Jens og Troels omkring korrekt middelaldermusik, det er nok ikke muligt, og det vil jeg heller ikke forlange det skal være, jeg vil bare gerne kunne tro(have fantasien om), at sådan lød det. Hvilket jeg har forbandet svært ved, når det kommer til elektronisk musik, og indpakkede trommesæt.

Nu nævner Troels byfest.
Tidligere har jeg skrevet at man måske, godt kan tillade forstærket/elektronisk musik til en festival, hvilket ligger i, at til f.eks. Renæssancefestivalen i Hillerød(jeg tror den er blevet aflivet) som brugte det, syntes jeg var fint nok, da jeg betragtede det som en mininature kræmmermarked pakket ind i renæssancestil.
Jeg har heller ikke noget mod at Midvinterfestivalen gør det, for det er alligevel så anderledes i forvejen.
Men en festival hvor det for mig ville være forkert, vil være til Kbh. middealderfestival, der var på Amager i 06 (det er ikke Kbh. middelaldermarked i Valby). Da der her var markedsidyllen.
Jeg fandt frem til sidst, at for mig spiller illiosionen meget ind.
Så hvorvidt jeg synes man kan tillade forstærket/elektronisk musik, må til en vis grad bunde i omgivelserne.
Så umiddelbart vil jeg heller ikke have noget imod det til Horsens, (dukker mig for de tæv jeg får nu;-)).
Der hvor jeg trækker i land, er at, de skal stå ved det, man skal vide hvad man går ind til som aktører såvel som publikum.
-Her taler Nicolas halve indlæg det(og meget andet af det, som også har væres oppe i denne debat) flot:

// I programmet som udleveres til aktørerne står der ganske rigtig som Tine skriver:

• "alle medvirkende er iklædt middelaldertøj under hele festivalen"

• "at der kun anvendes rekvisitter, materialer, møbler og inventar, som fandtes i middelalderen Nutidige hjælpemidler, som er absolut nødvendige for produktionen og salget i boderne, skal afdækkes så de absolut ikke er synlige"

• "at alle medvirkende har en opførsel og fremtræden, som var sandsynlig i middelalderen - men med sans for situationen og nutidens takt og tone (i Danmak)"

Jeg har altid betragtet Horsens middelalderfestival som en byfest, og derfor har jeg jeg også kunne se igennem fingre den "lavere standart" indtil nu. Jeg synes at et arrangement med en historisk vinkel har et vist ansvar for at formidle historien korrekt.

Når festivallan selv har nedsat retningslinier som disse, så er det også deres ansvar at overholde dem, hvilket vi vist godt kan blive enige om at de ikke har gjort ved at invitere førnævnte bands.

Desværre er det oftest de store og larmene (læs tyske) grupper som trækker publikum til. Deres musik er oftest simplere og nemmere at forstå og relatere til (læs moderne).

Ud fra et kommercielt synspunkt kan jeg derfor godt se hvorfor de inviterer dem, men det er at gå på kompromis med kvaliteten på en måde som jeg synes er både tarvelig og skadelig overfor den tilbageværende musikscene! //
Hop til top
Send private message Send e-mail
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #19 Posted: Sat Apr 26, 2008 23:04    
  Ja.. Nu giver jeg ikke ret meget for de fine retningslinier Horsens har lavet.. Det er og bliver en byfest med middelaldertema, og ikke et historisk marked, og hvis de prøver at fremstille sig som sådan, lyver de både for sig selv og deres publikum..

Og så synes jeg forøvrigt det er hamrende dobbeltmoralsk at sætte strenge retningslinier op for aktørerne, om autenticitet, når de så selv hyrer dårlig musik, som er lige så autentisk som en hestevogn med nummerplader.

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #20 Posted: Sun Apr 27, 2008 1:06    
  Jeg synes du har ret, Troels.
(copypaste!)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #21 Posted: Sun May 04, 2008 17:28    
  Det tror jeg vi alle kan blive enige om.
__________________
Ud fra hvad jeg har forhørt mig om, rundt omkring.
Så tyder det på at det kun gøres, fordi det trækker besøgende til.
Så må tiden vise om det slår igennem.
__________________
Har fået læst mit andet indlæg igennem, og det var nok ikke lige den bedste formulering jeg kom med der.
Jeg var pænt træt, kort for hovedet, og måske også lidt nærtagende. Og skulle alt i alt, have ventet til næste dag med at svare.

@Lotte, Så undskyld, hvis du kom til at føle dig angrebet.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B