Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Diskussion om nodekundskaber
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #16 Posted: Fri Apr 25, 2008 18:06    
  Jeg forstår ikke helt følgende:
Alt det der så har betydning for gruppen eller den samlet mængde af kapital hedder: Symbolsk kapital

Det som har betydning for gruppen, er det ikke bare kapital?
Er det ikke det, som har mest anerkendt kapital indenfor en gruppe, som også vil besidde mest symbolsk kapital. Da de ejer den største genkendelse og anerkendelse.

Det jeg fik sagt med, at det skulle være økonomisk kapital, for at være et symbolsk kapital, er måske ikke rigtigt, i så fald det ikke er. Så er banjoen symbolsk kapital, og harmonikaen kun kulturel kapital. Hvis jeg altså gå ud fra det Colberg siger. Da banjoen er den der besidder mest anerkendt kapital inden for det felt.

Men kan det ikke også være socialt kapital?

I henhold til værdig og stilart, så hænger det måske også sammen med, at klassisk musik, sættes sammen disciplin og strenghed om nøjagtighed. Hvor folkemusik forbindes med traditionen: at man lærde af de, man mødte på sin færd.
Jeg ved ikke om det har noget at skulle sige, det må nogle andre svare på.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #17 Posted: Fri Apr 25, 2008 19:56    
  Hurtig indføring i Bourdieu´s kapitaler:
Kapital er det der har værdi. Der er flere former for kapital
Kulturel, økonomisk og social kapital.
En person besidder en blande mængde af disse kapitaler. Tager man mængden af kapitaler der har betydning for en bestemt gruppe, befolknings gruppe, samfunds lag mm kalder man det Symbolsk kapital.
Dette er måske et sidespor men alligevel kan det være en hjælp til at analysere hvorfor nogle er mere til noder og andre er til "gehør".

Selvfølgelig er noder en forudsætning for at kunne spille klassik musik, men symbolsk kapital kunne også forklare hvorfor det eks. er mere velset at spille klaver i det klassiske miljø og ikke Banjo og omvendt.
Som Beate siger så har folkemusik været overleveret fra mund til mund og derfor har det at kunne læse og spille efter noder ikke lige så stor symbolsk kapital som det at kunne lytte et nummer af

I dag er det nok svære at trække sådanne en linje, da mange folkemusikere foruden at kunne spille efter noder, også bevæger sig inde for musik teori og klassisk musik. Dette hænger igen sammen med uddandelse er blevet alle mands eje og stilmulering af den Logiske-matematiske inteligens er mere velset i skolen end stimulans af den musikalske inteligens.

Forklaret dette lidt mere eller er det bare mig der nørder rundt i sociologi og pædagogik??

mvh

Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #18 Posted: Sat Apr 26, 2008 15:05    
  Det er ikke kun et spørgsmål om oral/ikke oral tradition.

Klassisk musik er ofte spilteknisk sværere, og derfor mere velegnet til noder, desuden er det vigtigt for genren f.eks. i symfonisk sammenhæng, at alle spiller præcis det komponisten/arrangøren har bestemt, hvilket er langt nemmere at opnå med noder.
Der er selvfølgelig også små ensembler indenfor klassisk musik, og disse fortolker også mere frit, men fortolkning er dog vigtigere i folkemusiktraditionen, hvor de faste tonale og harmoniske skeletter er så meget mindre og derfor kræver en krafitgere fortolkning af musikeren. Når harmonik og tonalt materiale er mindre komplekst lægger det i højere grad op til mundtlig overlevering og gehørsindlæring.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #19 Posted: Sat Apr 26, 2008 15:19    
  Man kunne jo også vende den om og sige, at fordi de en vis gruppe mennesker har haft adgang ti viden om nodeskrivning har deres musik fået mulighed for at blive mere kompliceret. Jeg kan huske min far fortalte mig om hvordan de katolske munke  vider bragte salmes melodi ud fra et system hvor deres hånd indgik. Det var altså ikke skrevt ned på papir i node form.

Så man kan vel sige at det ikke kun har noget med kompleksiteten i musikken med også adgang til viden om hvordan man arbejde med noder, og så er vi igen igang med noget samfundfunds udvikling

mvh

Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #20 Posted: Sat Apr 26, 2008 17:20    
  Det jeg prøvede at fiske efter er, om det udover, at det klassiske har haft gode muligheder for at udøve en sværere spille teknik, og dermed har gjort det.
Også har noget at gøre med at vi mentalt ser det som svært, på grund af diciplinen i musikundervisningen, og det at, det der er på nodepapiret, er rigtigt, og alt andet er forkert?

@Colberg:
Om det forklare noget? Jeg har forstået hans teori anderledes, så skal lige vænne min hjerne til noget andet. Jeg læsser på det en dag(jeg er stædig, og vil have det til at give mening(siger jeg og tænker på de mange bunker med notater og links, som kun bliver større og større)). men nok om det på forummet, fra min side af, det forvirrer bare alle andre.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #21 Posted: Sat Apr 26, 2008 21:59    
  "Også har noget at gøre med at vi mentalt ser det som svært, på grund af diciplinen i musikundervisningen, og det at, det der er på nodepapiret, er rigtigt, og alt andet er forkert? "

Du kan jo spørge Anne Cecillie om det var svært at sætte sig ned med 4 musikere der alle har spillet Irsk folkmusik i minst 5 år ( en havde i + 20 år), og spille med på et irsk instrumental nummer ud fra noder.

At blive en dygtig musiker kræver diciplin mere end det kræver talent. At have gehør og are kunne fange melodien ud af den blå luft er lige så mystisk og svært som det at kunne spille en sang direkte fra nodebladet.

Det er min men ing og jeg bygger den på mine egen erfaringer med mange forskellige musikere på mange niveauer og fra mange forskellige "skoler" af musik.

mvh

Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B