Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[SALG] Rebec (solgt)
Goto page Previous  1, 2  
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #16 Posted: Tue Mar 25, 2008 18:06    
  @Nico. Overlap og overlap.... det er måske lige at stramme den, men ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, så var udviklingen, at rebec'en endeligt gik af mode midt i 1500-tallet i takt med, at violinen blev mere og mere populær, men rebec'en overlevede i mere eller mindre grad som pochetten, som del af violinfamilien og ikke selvstændig instrumentfamilie.

Så den faglige diskussion ligger vist lidt i, om lommeviolinen bare er en klein, handy violin, eller om det er en mindre rebec, der har overlevet netop, fordi den var lille og let at håndtere. Men det ender vist bare som en strid om ord, da de to typer instrumenter jo er tæt beslægtede.

Måske lidt ligesom diskussionen om kontrabassen - er det en basviolin stemt anderledes af praktiske årsager, eller er det violonen fra gamba-familien tilpasset violinfamilien?

Men igen, jeg kender kun pochetten fra billeder og et visit til Musikhistorisk museum for mange år siden, så jeg ved ikke, hvordan den er bygget eller sat sammen.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #17 Posted: Tue Mar 25, 2008 18:10    
  For mig ok, hvis det også passer Mie.
Jeg har forstået at instrumentet blev taget med til Kbh sammen med Mie.
Lad os aftale dag og tidspunkt, evt. over PM, evt. over mobil.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #18 Posted: Wed Mar 26, 2008 9:27    
  Jeg er meget frisk på at mødes, men jeg ved ikke hvor meget fritid jeg kommer til at have i hovedstaden, desværre. (skoletur - sådan en smager af brækket arm endda før den er begyndt)

Jeg tror det er smartest hvis vi udveksler numre, og jeg giver en update her så snart jeg ved hvornår jeg evt har frihjul i KBH. Siden korresponderer jeg videre med jer om planer på sms. Hvordan virker det for jer? 

@Nico: Jeg vil meget gerne kigge på din dulcimer og snakke pris! Er det sådan at du evt kan tage den med ud, hvis nu jeg kun har et par timer til rådighed en eftermiddag?

By the way, Rebecen er ikke meget mindre end den mindste violin - sopran violin, hedder den det? Men ihvertfald. Den er ca. så lang som en hobbits underarm fra albue til fingerspids. ^_^

- Mie
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #19 Posted: Wed Mar 26, 2008 10:28    
  @Mie, du har fået mit nummer, vi kan bare snakkes ved når du ved noget mere. Kunne man ikke desertere fra den skoletur? ^_^
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #20 Posted: Wed Mar 26, 2008 13:43    
  @Simon
Jeg har svært ved at få det til at hænge sammen, da konstruktionen af de to instrumenter (rebec versus pochette) så vidt jeg har forstået er temmelig forskellig fra hinanden. Any way ... Yderligere diskution om lommevioliner og gamber for den sags skyld skal ikke tages op her, men jeg skal helt klart en tur på musikhistoriek museum og forhøre mig. 

@Mie
Det lyder fint. Med undtagelse af et par timers undervisning, kan jeg godt ryde dagene for evt. andet.

Du må gerne tage dulcimeret med dig ud for min skyld. Jeg er ikke sikker på om jeg får brug for det i forbindelse med indspilningerne af Skjaldesang II cd´en men hvis ikke, så kan du som sådan godt låne det på prøve.

Du har fået mit tlf. på PM.

Violiner klassifiserers for resten ikke efter tenor, alt, ect. men i brøker med udgangspunkt i en hel violin. Dvs.: 4/4, 3/4, 1/2, 1/4, 1/8, 1/10, 1/16 og helt ned til 1/32-dele.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #21 Posted: Wed Mar 26, 2008 16:11    
  Uaaaah! Nico, hold lige på det Dulcimer. Jeg tror måske gerne jeg vil låne dig på det Smile
rettet: Nicos dulcimer er frigjort ^^
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #22 Posted: Mon Mar 31, 2008 20:44    
  Okay folks, nu er jeg endelig kommet i besiddelse af et program for turen, og jeg har fredag eftermiddag/aften fri indtil jeg skal med toget hjemad kl. 19.00.

Jeg foreslår umiddelbart at vi (os som det blev til...) mødes på hovedbanegården under uret kl. 17.00. Så er der to timer til at bese, og den slags (jeg har ikke lyst til at tage dimsen med hjem igen Wink ), men jeg ved ikke hvordan det passer jer, så hvis i ville skrive her, pb eller sms til mig inden imorgen aften kl. senere end min sengetid, så ville det være rigtig dejligt. ^_^

Med venlig hilsen, 

Mie
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #23 Posted: Tue Apr 01, 2008 9:34    
  Det ene sted kan vel være så godt som det andet..

Jeg havde egentlig håbet på at det kunne gøres tidligere. Jeg har en halv plan som betinger at jeg tager afsted fra københavn H. kl. 17:30, men hvis andet ikke er muligt, så kan godt aflyse.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #24 Posted: Tue Apr 01, 2008 13:24    
  Andet er muligt, Nico. Hvornår skal vi mødes, Johan snakkede noget om at det skulle være hos dig..? Du skal endelig ikke aflyse. Jeg har hele eftermiddagen fri, så mon ikke det kan lade sig gøre... Wink
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #25 Posted: Sun Apr 27, 2008 20:27    
  Lige en lille update på Mies loppemarkedindkøbte hjemmebyggede skønhed/udyr:

Som det er nogen bekendt, så endte ejerskabet hos John Hart, efter nogen skepsis og overvejelse.


Nu har han så fået en aftale i stand med sin violinmager-ven, der har lovet at BUNDrenovere den, i løbet af efteråret.

....Bundrenovere den som i: Udboring af nye stemmeskruehuller, udskiftning af gammelt til nyt gribebræt der skal tilpasses instumentet (eller omvendt ), samling af diverse sprækker, og med stor sansynlighed skal der bygges/tilpasses en ny stol der rent faktsik passer til instrumentet ...
Det tilstræbes at de "originale" stemmeskruer beholdes (om end efter justering), hvis det er muligt... Ellers må der også bestilles nogle nye hjem.

... Rebbekken/pochetten eller hvad fanden det nu end er, skal med andre ord splittes (mere eller mindre) ad, for så at blive genbygget... 

Det udentvivl til at tage en hulens bunke arbejde, tid, og ikke mindst mange flere penge end den nogensinde har været værd!
Men den vil altså bliver altså puslet og nusset om! Går nye tider i møde! Og får måske sin egen lille rennæsance sammen med os i Gavn...

"Hvorfor al den besvær??" spørger I sikkert...
Tja, først og fremmest på grund af den fantastiske klang, de midletidige guitarstrenge formår at få frem i instrumentet når først broen er rejst under dem
... og så fordi John er John, og elsker den slags pudsigheder Wink


Patrik, vores trommeslager (på svensk) fredag aften:
"Haha! Ej fy faann! Den er jo så fæl at den er bra!"



/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #26 Posted: Sun Apr 27, 2008 20:38    
  Vi venter spændt på resultatet...
Jeg ved at Simon Jarløv også har fået sit rebec-sæt hjem nu.
Måske jeg også skulle købe mig en ... bare for at være med på bølgen.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #27 Posted: Sun Apr 27, 2008 20:52    
  Ja det gør jeg fandenædemig også ... men det er der desværre et stykke tid til .


Men JAAAAAA Nico!
Troede dog at du var godt igang med at skaffe dig af vejen med de gamle, så du kunne koncentrere dig bedre om nogle enkelte instrumenter og så komme lidt til penge samtidig...

Ej, gør det da!

... man kunne jo også købe en færdig en... (-Se mit sidste indlæg i den anden rebek-tråd)

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #28 Posted: Sun Apr 27, 2008 20:59    
  You said it yourself... Der var en grund til at jeg ikke bød på den.

Jeg faldt lige over det her:



Synes bare at det var sjovt at de to tråde lå lige op af hinanden, uden egentlig at være forbunder....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #29 Posted: Wed Jun 04, 2008 22:26    
  Jeg faldt lige over den her. Kunne Mies skønhed/udyr være en kopi af en sådan, og i så fald ikke holdt på armen (som en rebec), men som en spydfidel? 
Se på det og døm.
http://www.youtube.com/watch?v=7sFQpx5bvoA&feature=related

Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #30 Posted: Fri Jun 06, 2008 20:18    
  Nice! Det synes jeg lyder meget sandsynligt!

Giver John et praj om dit link. Det bliver han glad for!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B