Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Kan i hjælpe??
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Line Thomsen


Posts: 2


Post #1 Posted: Tue Mar 25, 2008 16:55    Post subject: Kan i hjælpe??
  

Dette indlæg blev oprindeligt skrevet i underforummet ”Historier”, som nu er blevet nedlagt pga. manglende aktivitet.

Vh.
Nicolas
/Redaktør
_______________________________________________________


Jeg spiller en der vandre fra by til by og lever af at fortælle histoirer og synge sange(når min allergi tillader det), problemet er bare, at jeg har skrevet så mange historier til hende, at jeg ikke kan finde på flere.. og de fleste er ved at gå igen for trejde gang..

jeg har en bog mere som jeg gerne vil ha udfyldt..

Historierne må handle om alt, men skal helst ikke være længere end 1- 1,5 a4 side..

håber de dejlige skjalde, vil, kan og gider hjælpe mig (føler jeg står på bar bund)

Hvis det er, så bare send mig en mail.. sweetymy4@hotmail.com

Forhåbenligt mange tak for hjælpen..

De kærligste skjalde hilserner Line..

Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #2 Posted: Tue Mar 25, 2008 16:59    
  Umiddelbart vil jeg råde dig til at kigge i bøger med folkeeventyr og lignende, eller søge i samlinger på nettet.
Spørg din bibliotekar. Der findes allerede en masse materiale, så det ville være lidt dobbelt bogholderi hvis vi herinde gav os til at skrive en masse ned der allerede findes Smile
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Line Thomsen


Posts: 2


Post #3 Posted: Tue Mar 25, 2008 17:01    
  det skulle jo helst ikke være nogle forlk kender.. smiler.. sidder skam osse med bøger fra bibloteket,..
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Tue Mar 25, 2008 17:04    
  Du kan relativt let finde nogle folk ikke umiddelbart kender. Der findes en gigantisk skat af danske folkeeventyr/historier. Ellers så søg ind i andre landes materiale. Fra Ungarn til Australien til eskimoiske eventyr. Jeg kan godt love og garantere at det ikke tager mange minutter at finde noget som ingen har hørt før!
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Wed Mar 26, 2008 13:18    
  

Du du læst tråden lige under denne (Den lange Løgn)? Det er netop en sød historie på en lille sides penge.

Jeg mener ikke at en god historie tager skade af at blive fortalt en gang mere ... eller to for den sags skyld, specielt hvis de blever fremført på en god måde...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #6 Posted: Thu Mar 27, 2008 13:16    
  Det er faktisk de færreste der kender selv de traditionelle eventyr. Mit yndlingseventyr Snehvid og Rosenrød er relativt traditionelt og går igen i mange bøger. Alligevel er det faktisk de færreste der kender det. Så selv hvis det skal være ukendt så tag noget du ikke selv kender og noget dine venner måske heller ikke kender. Så er det næsten kun nørden der kan sidde og nikke genkendende til det Desuden ellers så tag to ellers ret ukendte eventyr og leg mix&match...Wupti: Nyt eventyr. Eller tag alternative versioner af allerede kendte. Der er masser af muligheder hvis man ikke har flere ideer selv. Ellers så findes der også skabeloner for: design dit eget eventyr
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #7 Posted: Thu Mar 27, 2008 16:03    
  Hvis du vil finde noget genkendeligt og middelalderagtigt, så søg i den keltiske eventyrverden. Det var den der gav inspiration til middelalderfortællingerne om bl.a. Kong Arthur.
Den walisiske eventyrsamling Mabinogion kan være et sted at starte her. Jeg ved ikke om fortællingerne er for lange; det var bare en tanke jeg husker fra min specialeskrivning Smile

I samme åndedrag:
Historien om Orfeus i underverdenen blev i engelsk middelalder lavet om til historien om King Orfeo, hvis dronning Heurodis bliver kidnappet af Fe-kongen. Det er en fed historie og ret kort og let at huske.
Den oprindelige version er et digt (et Breton Lay for at være helt præcis - en kort vers romance.)

I prosaoversættelse på relativt letlæseligt engelsk:
http://english.boisestate.edu/lzaerr/Sir%20Orfeo.pdf

Her i en gendigtet PDF udgave med fin illustration:
http://ia340941.us.archive.org/1/items/sirorfeo00huntuoft/sirorfeo00huntuoft.pdf

Og her på middelengelsk fordi jeg er nørd x3
http://www.lib.rochester.edu/camelot/teams/orfeo.htm

(Ja, jeg kan den næsten udenad på middelengelsk. Jeg har heller ikke noget liv. Razz)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #8 Posted: Wed Apr 23, 2008 21:52    
  Og Lise gennemgik lige sin kildeliste fra kandidatopgaven. Hvem der bare brugte tiden på at få SU for at læse eventyr.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #9 Posted: Wed Apr 23, 2008 23:00    
  En mulighed er også at finde eventyr fra andre kulturkredse.

En af mine gode venner har en bog, "Myter og sagn fra Grønland", hvis historier han selv har optrådt med som fortæller til scenariet Khypris I en gang for længe siden.

Bogen er så vidt jeg ved en af flere i en hel serie af grøndlandske fortællinger, der er så tilpas fremedartede fra vores egen nordeuropæiske kultur, både i opbygning og morale, at de helt sikkert vil blive lyttet til, hvis du sætter dig ned og lærer et par stykker af dem.

Andre lignende værker kan du sansynligvis finde fra Afrika, mellemøsten (1001 nats eventyr?) og Kina, Indien, Rusland og det fjerne østen, evt. med en bibliotekars hjælp.

Mange illustrerede børnebøger / billedbøger på biblioteket tager også udgangspunkt i myter og sagn fra andre lande. For eksempel Bjarne Reuter: "Da solen skulle sælges". De kan også bruges.

Held og lykke med projektet.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #10 Posted: Thu Apr 24, 2008 2:07    
  Det var skam ikke min kildeliste. Det var bare noget læsning jeg lavede i forbindelse med specialet.
Men hvis I vil vide noget om engelsk middelalderlitteratur er jeg da woman to go to.


[professionel stolthed]
Og det er ikke bare "eventyr" når jeg læser dem. Det er kulturhistoriske dokumenter der foregriber en ændring i identitetsopfattelse i den vestlige kultur der først slår igennem i renæssancen.
[/professionel stolthed]
I øvrigt fik jeg ikke SU, men revalidering (10.500 e. skat /md. Wink)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B