Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Liden Kirsten og Buris
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #1 Posted: Sun Mar 09, 2008 20:59    Post subject: Liden Kirsten og Buris
  I bogen "Møde med Danmarkshistorien" af Erik Kjersgaard, har han omtalt en folkvise, som har til grund i Vestervig(beliggende ved Limfjorden) hvor der uden for kirken ligger en grav, af dobbelt længde, og med en næsten ulæselig indskrift. Det siges at der i denne grav ligger "middelalderens berømte elskerpar".
Ved udgravningen fandt man to skeletter, som lå i forlængelse af hinanden, "en mand i sin bedste alder og en ung kvinde med et fint formet ansigt og høj pande."
Citat fra bogen:
//denne grav var i 1500-årene kendt som "liden Kirstens" og Kirsten var fra folkeviserne kendt som kongens søster, der måtte bøde med livet for sin elskov til Buris. Kongen - det kan ikke være andre end Valdemar den 1. - blev så rasende, da han opdagede forholdet, at han egenhændigt piskede sin søster ihjel - ifølge en anden version af visen blev hun danset ihjel, medens den formastelige elsker blev lemlæstet. Og Kirsten blev - stadig ifølge visen - begravet i Vestervig, medens Buris blev lænket til klosterporten. Lænken var lige akkurat så lang, at han kunne slæbe sig hen til Kirstens grav.// - Citat slut.

Lidt fakta:
Man ved Valdemar havde en søster der hed Kirsten, at der har eksisteret en prins ved navn Buris, og som var slægtning til Valdemar, de to havde et opgør, der i 1168 førte til at Buris blev fængslet og vistnok også lemlæstet.
Så langt passer det ind , men her efter bliver hele idyllen ødelagt.

Citat fra bogen:
//"liden Kirsten" var i 1168 en moden dame på et halvt hundrede år, hun kan næppe, som visen fortælle, være nedkommet med et barn, og hun er i hvertfald ikke identisk med den unge pige i graven.// - Citat slut

Erik Kjersgaard mente at konflikten i mellem dem, udsprang af politiske uoverensstemligheder. bla. fordi Buris nægtede at hylde den kun tre-årige Knud den 6. han sagde at riget ikke kunne have to konger, hvilket Valdemar ikke tilgav.
Og at han blev rodet ind i de norske kongeemnekampe, hvilket fik Valdemar til at lade Buris fængsle, vel og mærket på Søborg slot og ikke i Vestervig som visen fortæller.

Det man har kunne få ud af indskriften på graven er "lig af forskellige køn" og "en broder og en søster" Så det tyder på et blodskamsforhold.
Artiklen bliver sluttet af med, citat fra bogen:
//Som alle de viser, man kalder "historiske", har også denne skal vi sige "privatiseret" konflikten. Men det fortæller os noget om, at den offentlige mening samlede sympatien om den mand, der stod kongen imod, og ikke om Valdemar, hvilket i sig selv er ganske tankevækkende.// - Citat slut
Hop til top
Send private message Send e-mail
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #2 Posted: Sun Mar 09, 2008 21:00    
  Ovenstående er kun fra oplysniger fra bogen, der er måske noget andet at hente andre steder fra.

Der er et par steder, jeg har undladt at skrive "citat" men alt hvad der er taget direkte er "indrammet". Mener nogen at jeg har citeret for meget i forhold til copyright, så slet denne tråd eller hvad I nu vil.

Note: Søborg slot ligger i nordsjælland, den er nu en ruin, eller den lille del som overlevede nedrivninger, er nu en ruin.

Nogen der ligger inde med visen(/viserne)?

Er der nogen som kender baggrunden/sagnet til andre historiske viser?
Jeg tænker det kunne være interesant, og måske gøre dem mindre overfladiske, personligt kender jeg brudstykker af tekster, nogen gange hele tekster, uden rent faktisk at vide hvad de handler om, men sådan har jeg det med de fleste sange, indtil nogen starter en samtale omkring dem.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sun Mar 09, 2008 21:58    
  Jeg mener i hvert fald, at jeg har hørt visen omtalt... det var vist Morten Musicus, der fortalte mig, at han havde været med til at opføre den.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Sun Mar 09, 2008 22:26    
  Interessant....

Står der andet spændende af den slags i den bog ??

(Erik Kjersgaard er også forfatter til bogen: "Mad og Øl i Danmarks Middelalder").

Jeg har balladen liggende.
Den er bl.a. at finde i første bind af Seks Indgange til Balladen af Anelise og Thorkild Knudsen

I denne version har den 118 strofer - bestående af to enkle ("simpel kortlinie") verselinier med indkvæd og omkvæd. 
Den er nedskrevet efter Bente Pingel i 1977 efter forskellige kilder fra det 16. og 17. århundrede.

Jeg vil gerne skrive lidt om den, men jeg skal lige finde tid til at læse op på den, så det bliver ikke lige foreløbig.

Ellers er bogen at finde på Københavns Hovedbibliotek, men for de interesserede kan jeg anbefale at man køber i hvert fald 1. Det indeholder tekster og melodier til 111 ballader og kan fås for 100 kr ved henvendelse til: Folkekulturværkstedet Broby Gamle Skole.
(Det svarer til 5,7 sider pr./kr. hvilket er væsentligt billegere end man kan kopiere det for nogen steder...)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #5 Posted: Mon Mar 10, 2008 0:15    
  For dem der ikke har hørt om Erik Kjersgaard, så var han historiker, museumleder og forfatter, han skrev ugentlig i 80-erne og starten af 90-erne artikler i Weekendtavisen, nogle af disse er samlet i den førnævnte bog(nej, ikke den Nico snakker om). Det rummer en tidszone fra oldtiden, og op til Jeppe Aakjær, og ligevis en blandet landhandel af genre.
For lidt mere info, se nedenstående link, der er bla. et udvalg af hans bøger
http://www.sitecenter.dk/henrik2405sj/erikkjersgaard/

@Nico:
Ok, Jeg skal nok skrive hvis jeg støder på noget mere, Jeg er kun kommet lidt over en fjerde del i gennem bogen, og jeg får ikke læst så meget for tiden.
Hvad jeg ellers lige kan huske, at jeg er stødt på er: Dronning Dagmars Død, som kort er blevet nævnt i en arktikel om Skanderborg, omkring at det ifølge visen var på Skanderborg kong Valdemar modtog meldlingen om hendes sygdom, og derfra red til Ribe, og at det var på Skanderborg, mark Stig undsagde Erik Klipping, samt det var der han dagen efter drabet i Finderup, overbragte dronning Agnes nyheden om at hun var enke.

Men Kjersgaard skriver at epsioderne med masken var opdigtet fra ende til anden, da Stig aldrig indrømmede nogen andel i drabet.

Det sidste med dronning Agnes, ved jeg ikke om, det også skal findes i visen.
Jeg er ikke inde i hvad der hentydes til, hverken med det, eller med mark Stig der undsagde Erik Klipping.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #6 Posted: Mon Mar 10, 2008 14:33    
  Med den nuværende forstander for Vestjyllands Højskole - Else Matthiassen - opførte jeg en årrække et timelangt teaterstykke der hed "Liden Kirsten"
Hun var Liden Kirsten, jeg var alle de andre samt musiker og fortæller, og vi spillede den ca 45 gange, bl.a. i Runde Tårn og en masse kirker.
Det var den version hvor hun blev danset ihjel; hun var lovet bort til en anden men var egenrådig og forelsket i Prins Buris, med hvem hun ventede barn.
Af magtpolitiske hensyn mente kongen det var smartest at slå hende ihjel, og hun blev så danset ihjel, fik ingen pause mens hendes dansepartnere blev skiftet ud efterhånden.
Igennem forløbet sang jeg stykker af visen, men jeg ved der er mange varianter.
Min havde mellemstrofen "under de roser to"
og omkvædet "når andre jomfruer sover, jeg sover ikke om aftenen."
I bogen"6 indgange til balladen" er der flere sange om Liden Kirsten, det er vist en af de fortællingerne der er bevaret flest varianter af.
Jeg har besøgt dobbelt-graven ved Vestervig kirke, og det er iøvrigt stadig skik at en brud lægger sin buket ved graven i stedet for at kaste den bagud over hovedet.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #7 Posted: Mon Mar 10, 2008 15:20    
  Det kunne være, man snart skulle anskaffe sig "6 indgange til balladen".

Fandt en udgave, også med at hun blev danset ihjel, samt en kommentar til den.
http://kindir.dk/?sprog=&side=35bfd5da4ab020a003641c03b1030b6a

Link til kirken, hvor man kan se et billed af graven, se under Historie http://www.vestervig-kirke.dk/
Det ser ud til med skiltet, med `Liden Kirste & Prins Buris´ at det, som så mange andre steder i landet, hvor der er en myte, at myten er fremhævdet, og at man skal lede efter om det er sandt eller ej.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Tue Mar 11, 2008 2:49    
  Jeg planlægger selv at erhverve mig nogle flere af Folkekulturværkstedets udgivelser, så måske vi kan slå os sammen og spare noget porto ?

Materialer og priser kan ses HER.
Er der andre som er interesserede så send mig en PM.

... og Beate: "keep digging!"
Jeg glæder mig til at få set nærmere på den tekst..!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #9 Posted: Tue Oct 07, 2008 1:20    
  Jeg var selv forbi Vestervig kirke i sommers og lægge et buket på Liden kirstens og prins buris's gravsted, da jeg syntes teksten og historien er så gribende.
Der er forøvrigt også en meget spændene jernalderbopladsudgravning lige ved siden af kirken, men det er en anden historie.
Jeg har lagt den version af sangen ind på siden, der også er at finde i Seks indgange,
der stadig bør tå på ønskesedlen hvis den ikke allerede findes i boghylden.
Man kan hente Bind 1 og 3 af Svend Grundvigs Danmarks gamle folkeviser fra Google books, de fylder henholdsvis 17 og 34MB, så jeg har ikke lagt dem op her.
I bind 3 står der syv udgaver A-G af Liden kirsten og Prins Buris med lidt forskellige udtryk samt mange sider med beskrivelser, sammenligninger og referancer til udgaver på både islansk, færøsk, engelsk og tysk, og gisninger om udbredelsesretninger og historiske stamtræ over Valdemars slægt.
Museumsleder P.L. Hald fra thisted museum har også skrevet en spændene artikel om emnet, der kan findes på thistens museums hjemmeside.

Det virker til at P. L. Hald og Wikipedia ikke er helt enige om det er Buris Henriksen eller Burisleif Sverkerson der er den sansynligste kandidat til en historisk person fra visen.
Så der skulle være god mulighed for lidt historienøderi.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #10 Posted: Tue Oct 07, 2008 13:06    
  Og for de virkeligt interesserede og visuelt indstillede, så har jeg en dvd om emnet. Den er lavet til fjernsynet, og Else Matthiassen og jeg spiller lejlighedsvist med til en speakerstemme der fortæller.
Det er faktisk godt filmet og skruet sammen, der er en blanding af doku og pseudo-doku med andre end os som skuespillere, og den er både oplysende og spændende.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #11 Posted: Tue Oct 07, 2008 13:44    
  Er det noget der har været sendt på dr, så man evt kunne finde det på
http://www.dr.dk/Bonanza/
da jeg i hvert fald synted det kunne være spændene.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #12 Posted: Tue Oct 07, 2008 23:29    
  Lyder da vildt fedt!
Jeg vil også set det
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #13 Posted: Wed Oct 08, 2008 8:18    
  Nej, det var ikke DR, så vi er ude i at jeg sender en DVD til Kristian, der så kan sende den til Mads........ er det ikke ok sådan?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #14 Posted: Wed Oct 08, 2008 8:18    
  Det er perfekt!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #15 Posted: Wed Oct 08, 2008 19:27    
  ok, Så prøver jeg at få den rundt og tilbage til århus.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B