Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Den døde mand/ Hedebykvadet.
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #1 Posted: Sun Feb 10, 2008 15:12    Post subject: Den døde mand/ Hedebykvadet.
  Hei.
Jeg holder på å øve inn den fortreffelige sangen Den døde mand.  Men det er en setning jeg ikke forstår, sikkert på grunn av at jeg er norsk.  Setningen:

"..så vide da ganger der ord af,"

Kan noen forklare meg hva som menes med denne setningen?

På forhånd takk.

Jørn Andreassen
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #2 Posted: Sun Feb 10, 2008 17:43    
  Ja, den er svær, dén...

Betyder det ikke noget i retning af at historien (om den døde mand) kendes i både nær i fjern? Sådan noget som "Derom hører man vidt og bredt"?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sun Feb 10, 2008 18:55    
  Det ville også være mit bedste bud... noget af det fantastiske ved de gamle ballader er jo, at de kan have omkvædslinjer, som overhovedet ikke giver mening for vores nutidsører... jeg har eksempelvis stadig ikke forstået den fra Stolt Signild om "så fager falder den rin..."
Hop til top
Send private message
Lisbeth Sandvik


Posts: 9


Post #4 Posted: Sun Feb 10, 2008 21:14    
  Hmm.. Tror Liselle har ret.

Jeg var til et foredrag om folkeviser på et tidspunkt, og der fik jeg fortalt, at omkvædet kunne handle om hovedpersonens sindtilstand, men jeg kan nogle gange have svært ved at tro på, at det er sådan.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Sun Feb 10, 2008 22:21    
  Det kan da være, at omkvædet afspejler forfatterens/sangerens sindstilstand... hvis de var sindssyge i gerningsøjeblikket behøver omkvædet i så fal ikke at give mening
Hop til top
Send private message
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #6 Posted: Sun Feb 10, 2008 22:41    
  Jeg er sikker på Liselle rammer hovedet på sømmet med "så vide da ganger der ord af"
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #7 Posted: Sun Feb 10, 2008 23:59    
  Takk skal dere ha. Jeg tror og håper at Liselle har rett. Det er greit å ha en forståelse av hva jeg synger.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Mon Feb 11, 2008 3:44    
  Så fager falder den rin: Duggen falder smukt.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #9 Posted: Thu Feb 14, 2008 23:49    
  Er der egentlig nogen, der ved noget om, hvornår 'Hedebys Genganger' er fra? Er det en autentisk middelaldervise eller er den skrevet senere? Måske en omskrivning af en gammel vise? Grunden til at jeg spørger, er at selvom sproget ikke er nutidsdansk, så er der noget formmæssigt, der ikke helt passer med andre middelalderviser, og det kunne lugte lidt af, at den er af nyere dato.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #10 Posted: Fri Feb 15, 2008 1:06    
  Hvor vidt det er en middelalderballade skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, den ældste gengivelse af hedebykvadet / "den døde mand" eller Hedebyes Giengangere er i Anders Sørensens Veddel's Hundredvisebogen fra omkring 1591.
Så hvor længe den har eksisteret er såvidt jeg ved ikke til at sige med sikkerhed.
Hedeby
menes at have været en driftig handelsby omkring 800-900 tallet, men blev ifølge wikipedia ødelagt af Harald Haarderaad omkring 1050 og derefter nærmest glemt.
Så om man kan bruge det som argument for at den er fra omkring 1000 tallet og en allegori over at angrebet på hedeby skal hævnes, er min egen overfortolkning.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #11 Posted: Fri Feb 15, 2008 1:17    
  God info - vi kan altså udlede herfra, at kvadet er gammelt. Hvis ikke fra middelalderen så i hvert fra renæssancen. Min frygt var mere, at det var en komposition fra romantikken eller måske endnu nyere, men det er den altså ikke.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Sat Feb 23, 2008 19:32    
  @Simon
Hvad er det egentlig ved visen som  du mener "formmæssigt" ... "ikke helt passer med andre middelalderviser"?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #13 Posted: Sun Feb 24, 2008 2:50    
  Jeg synes Hedebykvadet formmessig godt kan være en ballade. Dette er en såkalt tostrofet ballade som inneholder nonsenstekst, dvs. tekst som synges som ikke har noe med verset å gjøre. I tillegg gjentas siste linje en gang, noe som vi også ser i Lille Karen og De to ravne. De to ravne kan dog kategoriseres som en firestrofet ballade,

Når balladene opprinnelig ble laget er vanskelig å fastsette, men jeg synes Kristians innlegg var glimrende, og det er ikke usannsynelig at han har rett.
Hop til top
Send private message
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #14 Posted: Sun Feb 24, 2008 15:48    
  @Nico

Efter nærmere gennemlæsning af teksten og ved at lægge Valravn-versionen lidt på hylden trækker jeg den udtalelse tilbage, for selvfølgelig passer den ind med andre middelalderballader rent formmæssigt. Altså versene består af korte linier, fulgt af et omkvæd. Havde ikke læst den gamle version, da jeg udtrykte min bekymring.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B