Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Vuggeviser
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #1 Posted: Mon Nov 26, 2007 12:20    Post subject: Vuggeviser
  

En kvinde ved navn Fie har skrevet til mig i sin søgen på middelalderlige vuggeviser hun kan synge for sin lille søn.
Jeg er blank, er der nogen der kan henvise til nogle sange, som hun kan høre? ...... det er ikke nok med en tekst og evt. noder.
Mange hilsner
Morten
 

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Mon Nov 26, 2007 17:52    
  Det kommer an på, hvor middelalderlige de skal være.

Jeg har skrevet en vuggesang (se: http://skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=351), som kører på melodien til "Drømte mig en drøm i nat," og som har så tilpas generelle udtryk, at den kan bruges hvor som helst og når som helst Smile

Kender hun ikke melodien, ligger der en indspilning af den under "Drømte mig..."

Der er også et par andre vuggesange herinde, men de fleste af dem er enten på temmelig nye melodier eller handler om at beskyttebarnet fra krigen derude...


Men bortset fra det: Vuggesange behøver vel ikke kun handle om at sove. Min knap 2-årige nevø får da i hvert fald alle mulige børnesange når han skal sove (ikke mindst er "Åh abe" utroligt populær for tiden - og den har i hvert fald ikke noget at gøre med at sove!).

Så der e rvel ikk enoget galt i,at hun vælger en hvilken som helst (stille) middelaldersang, hvi sdet er... Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Mon Nov 26, 2007 18:32    
  @Rikke
Jeg ved at det er navlepilleri, men nå du selv nævner det:
"...men de fleste af dem er enten på temmelig nye melodier..."
I "Drømte mig en Drøm"´s tilfælde er det kun 1/3 af melodien som stammer fra 1300 tallet, mens resten af melodien er af nyere dato.

Jeg kender ikke selv nogen middelalder vuggeviser. Jeg har dog en veninde som har født for ikke længe siden, og jeg tænker at hun måske har støvet noget op. Jeg prøver i hvert fald lige at høre.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Mon Nov 26, 2007 18:36    
  "Aftensang" og "Du er kvinden" ville godt kunne dysse mig i søvn som 2-årig... Stadigvæk faktisk.
De er så ikke middelaldersange, men det smager da lidt a'et
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Thu Nov 29, 2007 16:36    
  Fiskerens Smådreng er anført i Dronebogen som "traditionel"
Hvor gammel den er ved jeg ikke, men i både form og tema minder den om en folkevise/ballade. Den er utrolig smuk og stille og mindst lige så sørgelig:

"Jeg har sunget den mange gang i mange sammenhænge og ikke mindst for mine børn, som holder meget af at græde til den". Citat: Birgit Mose Hansen

Jeg vil ikke mene at man kan kalde den for en vuggevise i nyere forstand.
Det får mig til at tænke på, at traditionerne omkring børn (ikke mindst spæde - ) var meget anderledes i dengang, og om der derfor overhoved eksisterer "vuggeviser" - som vi opfatter dem, fra den tid. Mon ikke man nærmere bare har sunget hvad man nu kunne af sange.
Min veninde som jeg nævner i mit tidligere indlæg synger selv De to Ravne for sin dreng på snart 1/2 år.

Der findes en indspilning af sangen på Dronebåndet.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Fri Nov 30, 2007 23:47    
  Nico: Det er ikke så meget navlepillende, som det er fluekneppende Wink

Men generelt: Hvis det godt må være helt nyskrevne sange (bare de er "i ånden"), så er der da lige godt en anden én (Barn, barn, englesind), som også burde nævnes.

Jeg har så lige opdaget, at den aldrig er kommet op på Skjaldesang, men jeg skal se, om ikke jeg kan lokke forfattreren til at lægge den op.
Den er søød Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Fri Nov 30, 2007 23:50    
  Hvad angår det Nico siger om vuggeviser, så synes jeg også engang, jeg har hørt nogen sige, at nu til dags bruger man sange til at lulle børn i søvn med, men i "gamle dage" brugte man sangene til at holde børnene vågne med (når de skulle sidde og nørkle med diverse små-arbejde i de lange, mørke og søvndyssende vinteraftener).
Hop til top
Send private message
Niels Eggert Benzon

Se fuldt billede
Posts: 8
Hads-herred

Post #8 Posted: Wed Dec 12, 2007 3:38    
  Så er "Barn, barn englesind" oppe.

Den er skrevet til min datter, som er 7 år - så den er... Ja, 7 år gammel Surprised) Den virker nærmest hypnotisk på hende - stadig.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Wed Dec 12, 2007 18:43    
  Den er også dejlig... Wink

Velkommen til forummet, Niels.
Jeg svarer på din mail... når jeg lige får tid... :-/
Hop til top
Send private message
Lisbeth Sandvik


Posts: 9


Post #10 Posted: Sun Feb 10, 2008 0:24    
  Hmm.. Ku' være, at man skulle skrive nogle børnesange, bare for at blive populær Razz
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B