Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Skjaldesang 2 - "Over Alle Bjerge" ???
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #16 Posted: Sun May 21, 2006 18:30    
  @ RIKKE:

Selvfølgelig hverken kan eller skal jeg lege egenrådig diktator. Det, jeg mente var mere i stil med, at jeg gerne vil tage ansvaret for, at det bliver gjort, og at det opfylder nogle minimumskrav til kvalitet som forhåbentlig viser, at vi er blevet bedre og har lært noget siden Sange på Vandring.

@ NICOLAS:

Jeg ved, at vi realistisk set er nødt til at begrænse antallet af deltagere i projektet, modsat sidst, hvor Kristian og jeg mere eller mindre skovlede så mange folk ind i projektet vi nu kunne finde dengang. Men vi ved begge, at der er mange dygtige og sikkert ulige mange flere entusiaster derude, som ville gøre hvad som helst for at komme med på holdet - og vi kan sikkert ikke have dem alle sammen med på én gang, selvom det kunne være fedt (jeg kan godt lide kor på 100+ personer, og Ebed Ruach bør ifølge Ole Peinow spilles på et orgel i en kirke - hvorfor så ikke indsynge den samme sted med et passende kor??)

@ 'FRESO':

Hvis vores cd var gratis og lovlig at downloade, var der nok ikke mange butikker, der ville sælge den, og på den måde ville vi kun blive udbredt på nettet blandt folk, der er fortrolige med fildeling, og ikke nå ud til alle (som f.eks. mine forældre og andre voksne jeg kender, der har stor glæde af cd'en men ikke selv kan finde ud af at kopiere filer fra nettet i større skala).
Hvis vi vil have en salgbar, kapitalistisk og masseproduceret forbrugsvare (for nu at skære det ud i pap), så skal den sælges og ikke foræres væk. At mange, mange andre kunstnere hjælpeløst kan se til, mens deres værker kopieres over nettet er ikke det samme som at vi behøver at finde os i det.
Jeg har tidligere startet en principiel debat om emnet på Liveforum, og jagter stadig folk, der har vores tekster og filer liggende ulovligt på deres hjemmesider.
Hvis konceptet hedder fri fildeling og gratis underholdning til alle, kan jeg ikke se nogen grund til at bruge tid og kræfter på en cd-indspilning.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #17 Posted: Sun May 21, 2006 20:05    
  LISE: Jeg regner med, at jeg smider en note op på forummet om, hvornår vi (=de primære, som bor i Kbh. (ikke for at være fascistisk, men det ér lidt nemmere Wink)) mødes.
Så kan du og andre interesserede dukke op og lege med, hvis det kan passes ind i jeres kalendre.

TORE: Bare lige en note ad Ebed Ruach: En af mine venner har et udmærket forhold til præsten i Brorsonkirken (Nørrebro). Hvis det bliver aktuelt, kan jeg godt prøve at høre, om vi måske kan få lov til at låne den til en indspilning. men jeg lover ikke noget.
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #18 Posted: Sun May 21, 2006 22:58    
  Jeg skriver ikke for at blande mig i jeres planlægning, men udelukkende for at give udtryk for min henrykkelse over at nogen tænker i disse baner.

Jeg har altid synes at projektet og den første CD var cool, og med længsel set frem til en opfølger efter rygterne begyndte at svirre.

Så klø endelig på, piger og drenge! Og skal I have lokket Lise til København, assisterer jeg gerne - hun har en stående invitation hertil.

Og apropos kirker, så har min forening et samarbejde kørende med Trinitatis (nat)kirke (det er den med Rundetårn). Vi spiller nemlig in-crowd rollespil derinde to tirsdage om måneden, plus nogle weekender, så det kunne megel vel tænkes at de var samarbejdsvillige.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #19 Posted: Sun May 21, 2006 23:40    
  Selvom jeg skriver navne her, betyder det ikke at det kun angår disse personer....

Christian: 
Sjov ide og indlæg, men det ville nu også være rart med en seriøs mening fra dig. Vil taler jo så meget om at bruge dine faceliteter uden faktisk at vide om du vil stille dem til rådighed for sådan et stort projekt eller ej. 

Rikke:
Skal du være uenig i alting?... ej, spøg til side. Hvis du har læste hele mit første indlæg igennem vil du vide at bevidst ignorerer Skjaldesangs formålserklæring selvom jeg egentlig godt kender den. Desuden er jeg fuldstændig med Nicolas i at en ny CD er ideel for denne erklæring. 
Desuden ved både du og jeg, at der ikke gøres ligeså meget ud af de numre der lægges herop på siden, som de numre der evt vil blive indspillet til en CD. Sådan er det bare! Ambitionerne vil være anderledes.

Hvor meget reklame var det I lavede for den første CD. Vi møder jo små piger i Frederikshavn hvert årm der ikke spørger om de må høre Knokkelmanden, Gøglerheksen og Du Er Kvinden.
Tror satdig at den nye CD vil gå som varmt brød, uanset reklame eller ej. (Liveforum er det eneste vi behøver tror jeg.)

Nicolas:
Er fortsat enig. Untagen i det med kopiering. I princippet vil kendskabet til skjaldesang blive udbredt også ved hjælp af piratkopiering, hvilket jo er godt nok og opfylder Skjaldesangs målsætniger rigtig godt. Men samtidig fra et mere kapitalistisk synspunkt er det ret vigtigt at Skjaldesangs økonomi forstat løber rundt. Også efter en Skjaldesang 2.

Liselle:
Velkommen til forummet. Dejligt med så meget opbakning udefra. Lyder lovende det med kirken. Rigtig fedt!

/Se selv folkens. Tror ikke på at Liselle er den eneste "almindelige" liver der har det sådan!)


Alle:
Godt at se at gløderne stadig ulmer... og de blusser mindsanten også nu.

Tror ikke at der er nogen uenighed om at vi skal have en Primus Motor. Det skal der jo nu engang til alle gruppeprojekter. Hvem?... hivs der bliver talt og talt længe nok uden handling og ingen andre melder sig, tror jeg sgu godt jeg kunne finde på at tage tjansen i sidste ende. (Hæng mig ikke op på det.) 

Og vil blive diskuteret ud i det uendelige, hvis vi skal til at stemme om hvert enkelt nummer der skal med på den nye CD. Det er jeg sikker på.

Jeg vil som før sagt gerne være med til at lave en fed musikCD, med gode sange, der samtidig reprænsentere de forskelige enheder af Skjaldesang der efterhånden er.. Med dette mener jeg mest: genre.
Jeg ser en nemmere og efter min mening også federe løsning på hele det her CD-ræs, nemlig min, og til dels Tores ide:
Underenheder

Jeg mener at man meget groft kan dele skjaldesangs lange liste af numre op i følgende katogorier, rent musisk og tekst mæssigt (Dette må i være søde ikke at bruge resten af debatten, til at diskutere om jeg har ret eller ikke ret, eller det er anderledes ect.):

-1. Liverollespilssange.
Sange skrevet med formålet om at bruge dem i fantasyliverollespil. Sange der derfor også har fantasyelementer. Dette kunne man måske også forbinde med al den musik der blev spillet på den sidste CD.

-2.Historisk musik.
Primært middelader, men også vikingetid og renæsance, og så er der selvfølgelig også alle guldalderens folkeviser. Her snakker vi ballader, heltekvad og lign.

-3.Engelsk, skotsk og irsk folkemusik.
Danske oversættelser på engelske tekster. Vi snakker De Gyldne Løver, men også primært Colbergs oversættelser eller versioner.

Igen må i helst ikke bruge resten af tråden til at debatere det her. Dette er kun mit bud på en løsning, derfor med mine forslag. Det er bare et forsøg skitsere ideen for jer.

Hvis vi nu legede at vi havde 15 numre på den nye CD, og deler dem op i  førnvænte kategorier, har vi altså 5 af hver genre.
Derfor nedsætter vi tre grupper med de folk i Skjaldesangs venner, vi forbinder med de pågældende kategorier inde for Skjaldesang. Dette kunne så sådan ud:

-Gruppe nr 1.
Tore, Rikke, Peinhow mm.

-Gruppe nr 2.
Nicolas, evt. Morten Musicus mm.

-Gruppe nr 3.
Colberg, Lise, Freso, Mads, mm.

Hvert udvalg vælger sig deres egen lille Primus Motor/formand der tager ansvaret for at arbejdet bliver gjort. 
Hver gruppe står så for deres del af CD-en, både repartoir og arragementmæssigt. Dvs. at hver gruppe finder deres 5 numre ud fra Skjaldesang samlingen til CDen, arrangerer det, og indspiller det.

Derfor vil det selfølgelig ikke være udelukket at arbejde på tværs af grupperne. (Eksempelvis: Tores gruppe vil gerne have drejelire med på deres nummer, derfor kontakter de Nicolas og får ham med i deres arrangement og indspilning.)
Det vil bare betyde at ansvaret bliver fordelt ud på flere mennesker. Hver gruppe skal sørge for deres del i CD-en, med eller uden gæstesolister.

Øverste Primus motor skal bare følge med i at alt forløber som det skal, om grupperne laver noget, og at de ikke vælger de samme numre.

Fordele ved denne løsning:
1.Mindre pres på øverste Primus Motor, og derfor chance for at nogle gider at melde sig til posten 
2. Bredt lyd- og tekstbillede mellem hver enkelt nummere på CDen
3.Færre folk i studiet ad gangen.
4. Sparing af vildt meget diskussionstid om numre, arrangementer mm. (Selvom der sikkert vil være stor uenighed når numrene til CDen endeligt at samlet. Men hver gruppe har fået lige stor del af CDen 
5. Less talk, more action.

Ulemperne må i komme med!


Jeg går også ind for demokrati og i princippet også at det skal være et helt fælles projekt, men så kan vi debattere herfra og til dommedag tror jeg.

Man kunne evt. lave to-tre numre til, som man så nu først skulle blive enige om i fællesskab, og lavede nogle MEGAindspilinger hvor alle genrer var repræsenterede.

Er det helt henne i vejret det her?


Mvh.

/Mads
-Der til en start gerne vil stå for design af coveret til den nye CD. 




Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #20 Posted: Mon May 22, 2006 0:16    
  Seriøsitet fra min side:
Mads vi har jo dig til at være seriøs.
Jeg ahr givet min mening til kende flere gange, og jeg ved præcis hvornår jeg siger stop og blander mig eller lukker kassen i.
I kommer bare med alle jeres ideer og tanker, så skal jeg nok melde ud fra min side hvad der kan lade sig gøre osv.
Men grunden til at jeg skrev som jeg skrev var nok mere en lille protest imod jere seiøse diskussioner her på forumet. For mig er det totalt lige gyldigt om sangene kommer ud på en cd, dvd eller direkte på nettet. Jeg er selv tilhænger af at dele musik med andre, men det siger jeg også kun fordi jeg tjener penge som live-musiker (optrædene) musiker, og ikek som studie musiker.

En anden grund til at jeg faktisk ikke blander mig seriøst endnu er, at i ikke er kommet til det punkt i projektet hvor jeg skal blande mig.
Når i har datoer, rækkefølge og personliste på plads, samt forslag til form på sangene, så skal i ha fat i mig. Ikke før.

Og nu vil jeg spille Zydeco musik på Banjo
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #21 Posted: Mon May 22, 2006 0:57    
  Lige til det med orgeler og kirker:

Min mor er uddannet organist og kan komme og gå i en række kirker mere eller mindre som hun har lyst. Og hun er uddannet til at skrive hele stykker til orgeler (til både hænder og fødder samtidig!) og har lovet at bikse noget sammen til f.eks. Ebed Ruach hvis vi får lyst til det.

Mads: Glimrende ide til opdeling.

Et lille stort men og et hov! fra min side desangående:

Min vision var, at cd2 skulle tilhøre rollespillerne, dvs. kun indeholde sange skrevet af/til rollespillere modsat cd1, som var en sær blanding af folkeviser og rollespil.

Med en ren rollespils-cd ville vi for alvor vise styrken og bredden i dansk rollespilsmusik (fra "Tortuga er mit hjem" til "Ude på heden" og "Ebed Ruach") uden at læne os op ad de etablerede folkeviser (som folk også kan finde alle mulige andre steder). Jeg mener stadig, at al den plads vi har, bør bruges på vores egen musik.

Er i øvrig enig i resten af dine betragtninger.
Hop til top
Send private message
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #22 Posted: Mon May 22, 2006 2:16    
  Jeg vil gerne uddybe min betænkelighed ved at lave en fortsættelse af skjaldesang cd'en.
Jeg ville prøve at gøre det kort men det er ikke lykkedes så godt. Jeg håber I bærer over med det.

Dråbe i havet
Det at være involveret i skjaldesang projektet har for mit vedkommende trigget interessen for den genre af folkemusik, som skjaldesang kan siges at være. Jeg oplever at der er så meget gang i den genre, at det ikke er et spørgsmål om at finde materiale, men om at vide de er der, og sortere i det. Jeg får hvert kvartal to cd'ere eller dvd'er med sange fra folkemusik, der lige så godt kunne være på repertoiret på en fortsættelse og sagtens kunne bruges som baggrundsmusik i en fantasy spil. Der er en stibe af udemærkede middelalder/ballade/folkemusik folk som har lavet stribevis af cd'er men de færreste i livemiljøet kender til dem da det ikke er "rollespilsmusik".
Jeg mener ikke at der er brug for flere cd-udgiveler, men om at formidle information til hvor man kan arbejde videre med den interesse for folkemusik/ballader hvis man har den. Jeg har selv været rundt og se hvordan det bliver brugt andre steder end rollespil, som de fleste af jer også har været såsom, middelaldermarkeder, ballade kurser, historie fortælling, poesi grupper, musikalske ølejre, workshops, mm. Hvor der er masser af guldkorn man kan tage med tilbage til rollespilsmiljøet og for den sags skyld den anden vej.

Overeksponering
Efter at have set effekten af første skjaldesang cd på livemiljøet har jeg set så mange bivirkninger af den overeksponering der er sket. Ideen for mit vedkomne med skjaldesang cd'en var at:
give et alternativ til f.eks. sorten muld som dengang var fast inventar som baggrundsmusik i en kampagne kro.
Det, samt at bruge den som markedsføringsredskab for hjemmesiden, der skulle varetage den egentlige del af formidlingen.
Samt at forsøge at sikre et økonomisk formåen der gjorde at hjemmesiden kunne holdes reklamefri.
Det var tanken at følge det op med mindre "hyggesessioner" hvor man kunne udvæksle erfaring. Det blev aldrig til noget. Dels fordi vi ikke overkommede det, dels fordi behovet blev dækket på scenarier, con'er og markeder.
Desværre så medførte det faktum at når noget var blevet "brændt" på en cd, så blev det defakto måden at fremfører sangene på. Jeg har ofte hørt en MIF, der brød ind, mens at en anden var ved at synge en sang rundt om bålet, og påpeget at "de manglede et vers" eller at fordi melodien skulle være anderledes så det passede med "den rigtige" på cd'en. Jeg ved godt det skyldes manglende sangkultur, men jeg mener ikke at en yderlige cd vil afhjælpe det. Det har medført at langt de fleste skjalde til scenarier kategorisk har nægtet at spille noget fra cd'en. Hvilket jeg syntes er synd da jeg personligt rigtigt godt kan lide dem, men jeg kan godt forstå det.

Støv og gamle sange.
Jeg har agertil snakket med vordene sigøjnere eller nye skjalde, der med ivrige øjne fortæller om at de har fundet denne her hjemmeside (skjaldesang) hvor der lå en del gamle sange med melodier, så kunne de lærer den. Føelsen af at have fundet en "glemt" og ukendt sang er for mange mere interesseant end at købe en cd og lytte den af, den er ikke personlig/unik, støvet, men almen og "main stream".

Conceptforvirring.
Et af salgsparametrene, som vi har brugt til den første var at det var lavet af rollepillere for rollespillere, det koncept forsøgte vi at leve op til. Som flere har nævnt kunne det være interesseant at forsøge at få andre folk, truppo trotto, valravn, gny mf. til at give et nummer eller lignene for at gøre cd'en mere alsidig. Men så ryger konceptet lidt fra den første, det gør måske heller ikke noget. Personlig syntes jeg rigtig godt om de forskellige middelalder bands, men så bliver det ikke en "rollespils" cd men en blandet "best of middelalderagtigt".

Band vs ide.
En af årsagerne til at arbejdet med en fortsættelse har været at, hvis det skulle være bedre end etterens kamikaze agtige indspildning, da de medvirkende var meget spredt geografisk, så skulle man samles og øve regelmæssigt, evt få noget samspilserfaring mm. Så at det færdige resultat ville være mere poleret end etteren. Så skulle der laves en decideret Skjaldesang band, med regelmæssig øvning forud for en evt indspildning. I så fald ryger ideen lidt på gulvet, da en af succes parametrene var at det ikke kun var en jysk/fynsk/sjællandsk cd. Det var ikke en gerf/lorania/midgaard/larp projekt. Det var ikke et "lukket" band, men mange uafhængige folk der blev spurgt, det eneste krav var at de havde været med til et liverollespil.
Det vil sige at der har ikke været den samme modstand mod den som der ellers ville kunne have været.

Forventningernes bjerg
Eftersom at etteren blev en relativ succes så er det klart at man altid venter spændt på en fortsættelse. For at lufte en gemmel cliche så "bliver 2'eren aldrig så god som 1'eren". Når det er sagt så tror jeg at man godt kunne lave en poleret og gennemarbejdet 2'er, professionelt, trykt, og distribueret i de mange rollespilsbutikker. Ikke for at værer pessimistisk, men jeg tror ikke at det vil være det samme. Det ville værer lidt som forskellen mellem at købe et latexvåben i netto imod et håndlavet. Jeg tror ikke at man kan genskabe den naivitet og stemning der er i etteren, den er gennemsyret af at det var første gang vi gjorde det, folk var amatører, vi havde ikke noget forventninger til hvad vi skulle leve op til, cd'en er håndlavet, der er tekster med, der er ikke to der er helt ens. Hvis vi skulle gører det igen ville vi sansynligvis få den masseprodukceret, en kort indlæg, og en meget bedre lyd. Men jeg tror ikke aldrig at den vil kunne leve op til forventningerne.

Det kommercielle aspekt.
Skjaldesang startede som et forsøg på et ikke kommercielt projekt med det primærer formål at "få mere sang og musik i dansk live". Der er ingen tvivl om at en fortsættelse kunne genererer en sum penge, men udover driften af hjemmesiden og de småomkostninger der ellers er, så er der som sådan ikke nogen der tjener penge på det direkte. Det håber jeg at det kan forblive i den ånd, da det mere er glæden og interessen der er drivkraften for mig. Hvis man laver en fortsættelse med indtjening for øje så skal de penge bruges til at gavne det egentlige formål, hvordan? ved at lave flerer cd'er! Der vil som verden ser ud i dag være et uendeligt behov for underholdningsartikler som cd'er, men er det det vi ønsker?
Personligt mener jeg at: 
de sange der ligger på skjaldesang primært skal synges live,
og ikke afspilles fra cd.
Jeg tror at en poleret cd vil skade miljøet merer end det vil fremme formålet. kommende skjalde vil hører to'eren, med skønsang, drejelirer og perfekte tonation, og tænke "sådan vil jeg aldrig kunne synge/spille" opgive ideen med at blive skjald. Så falder formålet lidt til jorden.

Variation
Som jeg var inde på tidligere så mener jeg ikke det er relavant materiale der mangler, men som mange andre også nævner her, nemlig at der er et behov for en to'er for at få variation. Jeg tror ikke på at en to'er vil give mere variation, i den musik der bliver spillet. Jeg tror derimod at vi kunne risikere at dømme 15-20 andre gode sange til at blive landeplager/hadesange og det ønsker jeg ikke, da det stider mod skjaldesangs formål.
Om en god sang kan blive offer for overeksponering uden at blive indspillet på en cd kan jeg jo også godt se kan hænde med f.eks. pandekagesangen. Så om mine betænkeligheder er ubegrundet kan godt værer. Jeg mener blot at der bør overvejes grundigt.
Som andre er inde på så har skjaldesang gjort en forskel, der er flerer der er blevet opmærksom på at der også er andre sange end dem der ligger på radioens hitliste og MTV. Så om skjaldesangs formål skal ændres til "mere varieret sang og musik i dansk live" kan godt tænkes.
Men efter min mening så ville det værer bedre at gører opmærksom på de mange andre variationer, og der mener jeg ikke at endnu en cd ville tjene noget formål. 

Formålet?
Hvorfor lave en fortsættelse. Som flere nævner så er der mange der kender skjaldesang projektet. At lave en fortsættelse fordi vi kan, syntes jeg er lidt for tam. Skulle formålet værer at:
Tjene penge?
Gøre udenforstående for livemiljøet opmærksom på det?
Gører liverollespilsmiljøet opmærksom på musikken "udenfor"?
Dokumentere numre skrevet til live for eftertiden?
Underholde livere og skabe en identitetseffekt for miljøet?
Formidle tekter og melodier for sange fra livemiljøet?
Få flere frem af busken og spille skjalde?
Lave materiale der kan bruges som baggrundsmusik i scenarier?
Fordi vi vil værer kendte?
Man kan sige at formålet med etteren ikke kan bruges så meget mere, hvad skal formålet så værer?

Hvad så?
skjaldesangs formål "at få mere sang og musik i dansk live"
kan forstås på flere måder:
producere mere materiale til at kunne afspilles i scenarier.
hjælpe spillere med at fremfører sang og musik i scenarier.
inspirere nye personer til at indse at musik ikke kun er noget der skal komme ud af en radio.
få personer til at turde sige at man er skjald uden en konservatorieuddannelse.
hjælpe spillere med at finde egnet materiale til sit repetuare.
Som før nævt så er jeg selvtilhænger af at variation og af musik skal spilles live.
Så de sidste alternativer mener jeg burde have lidt mere focus.
Det kunne gøres f.eks. med artikler som den tore skev i rollespilleren om at spille skjald. Det kunne gøres ved at lave undervisningsvideoer om sangkultur, hvordan man lærer folk et omkvæde og får den til at synge med. Hvordan man indøver en tekst, udenad. Hvordan man danser kædedans, hvordan man bruger kædedansen til spil(rollespil), flørten, mm. Hvordan man kan variere en sang og personliggører den. f.eks. som ole Peinov gjorde med knokkelmanden. I grove træk give nogle erfaringer videre i stedet for en "se hvad vi kan" cd. 

Alternativer.
Alternativer kunne værer at lave en "metacd"/undervisnings cd eller som som christian var inde på en DVD. Hvis den blev lavet som film, kunne den både indeholde optagelser af "virkelige personer" der spillede sangene i kroen. Så hvorfor ikke lave en film om "en aften på kroen i geistendorf" eller hvad ved jeg.  Måske en slags skjalde MGP, koncert, eller minihistorie fra et scenarie, hvor der blev sunget sange i den rette sammenhæng. Man kunne forsøge at fange "live" stemningen som vi også forsøgte på cd'en, på samme måde med en almindelig koncertoptagelse. Mange livere vil gerne genopfriske stemningen fra et scenarie hvis man kunne fange den. Man kunne vise forkellige måder at bruge musikken på, forsang, fællessang, balladesang evt krydret med syngespil, historiefortælling og lettere gøgl mm. der kunne vise forskellige sider/muligheder af det og spille skjalde. Slutte af med et par interview med forskellige folk eller vise andre ting. Det kunne også hjælpe med at forsøge at mane billedet om at rollespil og latexvåben altid hører sammen i udenforståendes øjne. Man kunne evt lægge numrene fra skjaldesang cd'en på også, så man ikke skulle vedligeholde to produkter. Det kunne give resten af folkemusikscenen en mulighed for at se hvor folkemusikken også lever.
Det ville så ikke værer en skjaldesang to, men en ny ting i samme ånd.

Skjaldene vender tilbage II
Hvis man gerne vil lave en fortsåttelse af skjaldesang cd'en der er mere poleret, optaget "korrekt" med lag og produceret bedre, med bedre forberedelse, og faste øveseancer ville det nok værer bedre at lave en decideret skjalde gruppe, der kunne øve sammen over længere tid hvis primærer formål ville være at lave cd'er og spille til scenarier, markeder og koncerter. Sagt på en anden måde man kunne danne en kommercielt funderet gruppe med de fordele og ulemper der er ved det. Man skulle så ikke bekømre sig om skjaldesangsprojektets formål og kunne gører som man ville, mht til føromtalte overeksponering. Men så bliver det gruppens første cd en ikke en fortsættelse af Skjaldesang cd'en. Der skal en virksomhedsregistreret forlag ind i billedet, KODA, mm hvis den skal sælges fra forretninger i større stil.

Fremtiden
For mig der har det at indspille teksterne på skjaldesang størst prioritet, her og nu. Evt arbejde videre med muligheden for at lave sin egen sangbog, rate sangene efter fantasy relavans og "godhed" samt lave en anmeldelse af cd'ere der har relavans for målgruppen. Man kunne evt lave en kvalitetsangivelse på mp3 filerne så dem der havde en "god" kvalitet kunne direkte smides på en cd hvis man ønskede sig en efterfølger til skjaldesang.
Samarbejde med andre foreninger kunne også være oplagt.
Når det er sagt så kunne jeg godt tænke mig at kaste mig over "en aften i geistendorf" eller  hvor man fuldte skjaldene i forskellige stilarter, med sange fra scenarier, på forskellig måde. Lavede et idyliseret miniscenarie, som film, i forskellige settings. En sektion med erfaringer, tips, mm og evt et efterklip med "bong til folket" fraklip, skålevise ell, for den der vil have det sjovt. Hvis det har interesse er det noget med en planlægningsgruppe, en planlægningsfase på omkring et år eller mere hvis der skal søges fonde, og hård arbejde. Men jeg tror at arbejdet ved at lave en poleret fortsættelse vil være nogenlunde det samme som, at lave en live kamikaze DVD.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #23 Posted: Mon May 22, 2006 12:05    
  

Jeg kan godt nikke genkende til mange af dine tanker og ideer Kristian.

For mig er det sekundært hvad optagelserne skal bruges til. Om det skal på cd eller nettet, er en diskusion der kunne tages bagefter, og faktisk kan vi jo bare gøre begge dele.

Jeg tænker at disse 10-12 sange vi startede på sidste år, og sange der skal bruges til eb ect. cd, bare er en start. Vi stopper ikke der. Lige så snart det ene er færdigt så går vi igang med det næste projekt.

Hvad med at vi optager sangene, og så laver en liste over de sange der kunne bruges på en cd eks 25 sange. Så kan folk bestille de sange de gerne vil have på deres egen cd. Det koster så lidt penge og overskudet kunne så bruges til transport, hjemmeside udstyr osv.
Der er nogle folk der gerne vil have en cd, nogle vælger at brænde selv, nogle kan ikke lide det ene, andre kan ikke fordrage det andet. Men med min løsning kan vi tilfredstille alle.

Noget der også kunne være med  til at hjælpe med udbredelsen af sange fra skjladesang kunne være: Gratis koncerter, jam aftener og workshops. Til disse kunne man også stille lkidt udstyr op og lave Live-optagelser. Så er det ikke kun få og samme folk der er med optagelser der ligger på siden, men også folk der ikke er så hard-core musiker/sangere.




Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #24 Posted: Mon May 22, 2006 14:30    
  Tak for dit (enormt) lange og konstruktive, gennemarbejde indlæg, Kristian.

Så fik jeg også lige genopfrisket debatten fra vores forårsmøde, og det er godt.

Alt det idealistiske og langt hen ad vejen realistiske med, at vi ved at lave en cd mere stempler en ny generation af sange som Giro 413 og holder kommende skjalde væk, fordi de ikke kan leve op til et niveau med drejelire og sækkepibe tror jeg er rigtig nok.

I den anden vægtskål har vi i mine øjne muligheden for at blive udbredt til endnu flere med en "poleret" cd, og med det kan vi inspirere endnu flere mennesker, der ellers ikke ville have hørt vores musik. Blandt andet fordi en række rollespillere stort set ikke spiller laiv eller kun spiller laiv i meget begrænset omfang (her forstået som fantasy/middelalder), også folk, der ellers kunne finde på at digte og komponere, bare fordi de kan.

Til syvende og sidst er jeg ikke bange for at sange bliver ødelagte bare fordi de bliver udbredte. De allerfleste af sangene fra cd1 har en værdi der gør, at de stadig bliver spillet og bidrager med noget positivt mange steder: Selv optræder jeg stadig med "Festen i Geistendorf", "Stolt Signild", "Knokkelmanden" og "Legenden om Morhakur" på det faste repetoire for bare at nævne et par eksempler. Jeg tror, at Gøglerheksen og til dels Røvervisen er de eneste sange, jeg IKKE stadig spiller frivlligt (begge fordi de for mig har haft sidste holdbarhedsdato, og sidstnævnte især fordi Doris har skrevet en række andre meget bedre sange siden da).

Så jeg er klar på at indspille. En cd, en masse lydfiler af en ordentlig kvalitet, hvor vi også kan lege med de musikalske stilarter og sammensætninger af instrumenter osv osv.

Og jeg er definitivt PÅ at lave "En aften på kroen i Geistendorf" eller hvad det nu måtte hedde. Hvad enten det bliver som MGP-battle eller i form af en lang, sammenhængende "jam-session", hvor en masse sange bliver kastet op i luften, grebet og sunget og spillet af de tilstedeværende. 
Kunne vi så ikke indspille på et sted som Middelaldercentrets gæstgiveri eller noget tilsvarende, hvis vi alligevel er i gang? (men det ligger selvfølgelig ude i fremtiden).
Hop til top
Send private message
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #25 Posted: Mon May 22, 2006 19:00    
  Christian skriver at det kunne værer en mulighed at lave en "saml selv" cd, så man kunne vælge at downloade sangene eller få dem på en speciel cd med en officiel skjaldesang sangbog, lavet lidt pænere end dem jeg sender med nu. Så man kunne vælge at støtte skjaldesang, få sine hits på en cd med teksterne i en lille sangbog man kunne tage med i skoven, bussen ell. til at lærer sangene med, med hints til begynderskalde og noder. Så hvis der var f.eks. 25 nye numre plus de 14 fra skjaldesang cd'en, kunne det godt værer en mulighed, der minder om den vi har idag. Det kræver noget programmering og logistik fra min side, eller andre, men ikke noget uoverkommeligt. En slags "personlig skjaldesang cd" på den måde undgår man også overeksponering, og det lægger mere op til personlig brug end "underholdning for masserne".

Tore skriver at en cd kunne vi komme ud til flere folk også dem de ikke spiller laiv. I forhold til det primærer formål med "at få mere sang og musik i dansk liverollespil" så har jeg svært ved at få det til at hænge sammen, men det kan også værer at formålet skal ændres, eller mig der skal have pudset brillerne og åbne øjnene.

For at folk der ikke digter/komponere skal kunne finde på det, tror jeg de skal have et formål/behov, og ikke blot fordi de har hørt andre gører det. Igen kan det værer mig der overser behov som tidsfordriv eller lyst.?

Jo hvis man skal lave noget der skal forestille liverollespil bliver vi nødt til at låne passende lokationer da pavilioner må anses som en nødløsning i laiv, der ligger langt fra det billede man skal danne sig i hovedet, og som helst skulle fremgå på filmen, om det giver et forkert indtryk kan så diskuteres.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #26 Posted: Mon May 22, 2006 22:35    Post subject: Lige til højrebenet
  Selvfølgelig skal I lave en ny CD, dejligt at se at diskussionen kom ud over stadiet med at berettige den, for det er så oplagt som noget kan være.
Jeg vil gerne bidrage hvis det gav mening, f.ex gad jeg godt masterkomprimere et evt. album, altså pakke/komprimere de endelige stereofiler, det er en lille ting med stor virkning.    Til gengæld forlanger jeg at 4 nye versioner af Knokkelmanden kommer med.........
Pax et Bonum
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #27 Posted: Mon May 22, 2006 22:53    
  Jøsses Maria, jeg skrev indlægget før uden at have læst side 2 med bl.a. Kristians lange indlæg, og det er simpelthen så fornuftigt skrevet at jeg føler mig skakmat i  vurderinger pro et contra udgivelser, jeg har jo ved den søde grød aldrig haft et latex-sværd i hånden, endsige brugt gaffa til andet end at klæbe kabler fast til gulvet.
Såøhhhh, I siger til hvis jeg kan gøre noget, ikk`?
Brevis esse laboro, obscurus fio.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #28 Posted: Sun May 28, 2006 15:20    
  Du er en meget kløgtig mand Kristian. I hvertfald ser det ud til at dine argumenter har fået lukket røveren på os alle sammen.

Og dog!

Jeg har ikke haft overskud til at svare med lange snørklede beskeder på det seneste, pga sidste skoledag og anden festivitas., derfor kommer mit svar først nu, da denne debat helt klart er begyndt at kræve disse laaange svar. 

Jeg kan helt klart sætte mig ind i stort set alt hvad du har skrevet, jeg er bare ikke enig.

Overeksponering.
En af grundende til at jeg synes at vi skal lave en toer, er at lytterne vil få en chance for at løsrive sig fra den gamle. Og heldigvis er det kun MIF'er der bryder ind med den slags dumme bemærkninger. Siden hvornår skal en skjald kopiere noget fra en CD. Den kan han jo ikke hørt!
Og desuden mener jeg at de vil svarer til, hvis MIF-en havde påpeget at, "Sådan lyder den ikke på hjemmesiden"? Men det er måske bedre?
Er klassiske liverollespilsMIF'er overhovedet Skjaldesangs målgruppe?
En ny CD vil i sit indhold bare give et bud på hvordan man kan fremføre de forskellige sange, ligesom etteren. Ligesom alle udgivelser, der indeholder geninspildninger af før brugt matriale. Det kaldes at fortolke.

Støv og gamle sange.
Personelig vil jeg synes det er en større tilfredstillelse at høre en gammel sang nyugivet, end at finde den "tilfældigt" på nettet. Hvorfor skal Skjaldesang være "nærrige" med udbredelsen af dets matriale. Det er jo engang målsætningen kan jeg forstå. Ellers ender det jo med at det alt sammen støvet.
I det hele taget ser jeg ikke nogen problemer i at gøre tingene "main stream". Det blivera for fanden sådan vi udbreder matrialet. Desuden er det jo begrænset hvor mange af de "støvede sange" som folk har relationer til vi kan hive med på CDen. En CD der vil lave reklame for skjaldesang så flere folk kan komme ind og finde de unikke og støvede sange.

Conceptforvirring.
Efter at have tænkt det igennem, er jeg fuldstændig enig med Kristian og Tore i en evt. ny CD kun skal indeholde nyskreven rollespilsmusik (Dette synes jeg dog ikke forhindre os i at bruge min idé med undergrupper, vil jeg mene, da det folk skriver stadig lyder meget forskelligt). Det er en god måde at præsentere landet for den "nye" musik inden for miljøet, og at vi ikke kun voldtager de gamle middelalderviser fordi de tit passer godt ind i setting. At liverollespillerne har deres egen musik. Desuden tror jeg det vil give flere folk blod på tanden til selv at begynde at skrive melodier og tekster.
Så her er jeg helt enig med Kristian i at en ny CD endelig ikke må blive en "best of middelalderagtigt".
Men jeg ser dog stadig ikke noget fokert i at bruge gæstemusikere. Hvorfor vil jeg vende tilbage til senere.

Band vs. ide.
Forstår ikke meget af den del af dit indlæg Kristian. Gider du at uddybe eller omformulere det?

Forventningernes bjerg
Her kunne jeg ikke være særlig meget mere uening. Det er selvfølgelig klart at du ikke kan genskabe stemningen fra etteren. Men er det meningen?
Ja, forventningerne vil være høje til en ny CD, men dem mener jeg sagtens vi kan opfylde, om ikke gøre det bedre end det.

Det kommercielle aspekt.
Siden hvornår har vi været inde på at vi som enkeltpersoner skulle tjene på projektet? Pengene, mener jeg skal gå ubeskråret til produktionen af CDen og til Skjaldesangkassen. Hvis skjaldesang virkelig tjener så meget ekstra på projektet, er det jo op til dem hvad de skal bruges til. Workshops, udtsyr, hjemmeside mm.
CDen synes jeg og har hele tiden ment, skal laves for vores egen skyld alene. Det er da netop fordi der er så meget glæde og interesse at debatten er kørt så langt ud som den er allerede.
At CD'en så kan glæde en masse andre mennesker er jo bare bonus.
Interessen for liverollespil er jo, som flere af jer allerede har påpejet, eksploderet igennem de sidste år. Det er derfor vi har fået et fagblad en landsforening ect. Skjaldesang mener jeg, har fuldt med i denne udvikling. Men det er jeg ikke sikker på at den almindelige liver har opdaget. Eksotiske middelalderinstrumenter, og skønsang er som jeg ser det, er blevet en del af Skjaldesang konceptet i en eller anden form. Folk har bare ikke rigtig opdaget det endnu og tror stadig at rollespilsmusik kun er sådannoget med en mand og en guitar. Hvorfor ikke præsentere det nye? Jeg tror det i højere grad vil inspirere end skræmme de nye skjalde hvis de virkelig vil gøre sig inde for den slags. Manden med Guitaren dør ikke af den grund, da han selvfølgelig også skal repræsenteres på Skjaldesang 2, som jeg før har nævnt.
Selv om Dizzy Mizz Lizzy og Metallica er meget meget dygtigere musikere end et standard gymnasieband, lader gymnasiebandet jo ikke være med at spille de ”garvede” bands’ matriale.

Variation
Endnu engang er jeg uenig. Som jeg ser det, vil den nye sang netop kunne bruges til at vise variationerne i dansk rollespilsmusik, som jeg også har nævnt før. (Irsk, Middelalder mm.)
Landeplager? "Ridder Phillip..." er også blevet landeplage, uden hjælp fra CD.
Og er det ikke bedre med 30 landeplager end kun de 15 fra den gamle CD, fordi mange folk nuengang ikke gider besøge hjemmesiden for mere matriale.

Formålet?
Som jeg ser det skal en evt. ny skjaldesangsCD blive lavet fordi der er stemning for det og lyst til det. Hvor mange CD-er eller alle andre udgivelser for den sags skyld bliver udgivet fordi ”der er brug for den”. Da dette ikke skal være et kommercielt projekt skal det ergo være lysten der driver værket. Og jeg synes at kunne mærke at folk er friske på et ny projekt. Vi skal selvfølgelig ikke lave en CD kun for vores egen forfængelighes skyld. På nuværende tidspunkt har Skjaldesang et meget bredt netværk af kunstnere der arbejder med hver deres lille interesse inde for fænomenet ”Skjaldesang”. At arbejde med en CD kunne være en måde for dem at mødes på, både rent geografisk men også musisk.
Grund til ny CD:
Vi er en masse mennesker der sammen mener at vi kan lave et produkt andre kan får glæde af.
Hvordan folk for glæde af det synes jeg er irrelavant at diskutere, hvis det skal være grundlaget for projektet. Så vil vi aldrig komme igang. Jeg mener vi sagtens kan lave en CD på det grundlag.
Jeg ved godt at det ikke er Skjaldesangs direkte målsætning men som du selv nævner Kristian vil udgivelsen af CD’en kunne få en masse følger, der opfylder Skjaldesangmålsætingen i en eller anden grad.

-Gøre udenforstående for livemiljøet opmærksom på det?
-Gører liverollespilsmiljøet opmærksom på musikken "udenfor"?
-Dokumentere numre skrevet til live for eftertiden? (Synes jeg er ret væsenligt faktisk)
-Underholde livere og skabe en identitetseffekt for miljøet?
-Formidle tekster og melodier for sange fra livemiljøet?
-Få flere frem af busken og spille skjalde?
Og der en masse flere ting CD’en kan gøre godt for.

Desuden synes jeg som jeg før har påpejet, at en ny Skjaldesang CD vil være en glimrende mulighed at slå Skjaldesang fast som en væsenlig del af ”Liverollespilsverdenen” over de øvrige danske liverollespillere. Desuden vil CDen også vise at Skjaldesang følger med i den rivende udvikilng der er inden for fritidsinteressen: Liverollespil. 
Dette kan selvfølgelig ikke være grundlaget for en ny CD, blot en bonus.

Og så tilbage til gæstemusikere: 
Grænserne mellem Liverollespil og Reenactment har rykket sig en del, siden interessen for begge dele begyndte for alvor at blive etablerer her i landet.
Det kan vi jo blandtandet se med projekter som Midvinterfestivallen vi havde i marts.
De danske mddelalderbands linker til Skjaldesang og omvendt både elektronisk og verbalt. Derfor ser jeg en del af disse mennesker som en del af Skjaldesangnetværket i en eller anden grad. Morten Musicus chatter jo fx. med os her på forum. Derfor ser jeg intet galt i at invitere dem med på et par indspilninger. Liverollespillere eller ej. Man skal johuske på at det jo heller ikke kun er liverollespillere der har fået glæde af den første CD selvom de var målgruppen.

Hvad så?
Jeg synes en artikeldatabase på Skjaldesang er en glimrende ide! Det koster jo ikke noget andet end tid... Men den debat hører nok en anden tråd til.

Alternativer.
Hvis din løsning er ligeså realistisk som en CD Kristian, og det kan gøre flere folk herinde glade, er jeg frisk. Jeg er enig i at der er flere muligheder i det.
Count me in!

Skjaldene vender tilbage II
Jeg synes ikke der skal laves noget band. Folk har hver især rigeligt at se til med deres. Skjaldesang 2 synes jeg skulle, som jeg før har sagt, være et helt frivilligt projekt, der samtidig kunne samle folk for en gangs skyld.

Fremtiden:
Jeg ser ikke nogen ummidelbar ende på denne debat.
Ihvertfald er jeg træt af at forfatte og læse meget lange og kedelige debatindlæg på skrift.

Løsning: Et møde! 
Et weekendmøde primært beregnet til debatten om udgivelsen af en ny CD vs. DVD vs. Ingenting, evt med overnatning og desuden jamsesions og generel hyggesludder.

Er der nogen der evt. kunne finde eller lægge egne lokaler til mødet, for en dag eller 2 i en weekend.
Hvis ingen melder sig vil jeg undersøge mulighederne for et møde i mit hus. 

Dette sker selvfølgelig kun hvis folk stadig har gejsten for og imod projektet!

Mvh.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #29 Posted: Sun May 28, 2006 15:54    
  Et par ting, i nogenlunde omvendt kronologisk rækkefølge Smile

Mads:
Som tidligere nævnt andetsted skulle jeg meget gerne snart få adgang til Folkets Hus på alle tider af ugen. Hvis vi ikke skal til at lave den vilde kokkereren (f.eks. spise kold aftensmad eller spise 'ude') og vi må overnatte der (skal lige høre A-gruppen hvordan med det), så er det måske en mulighed? (Skal der involveres alkohol i eftermødet? Skal lige finde ud af hvordan det er med det også, hvis det er.)
Hvis jeg får svar inden onsdag (gerne med datoer Wink) kan jeg kigge på kalenderen og se om der er noget der er ledigt.

Derudover er jeg så godt som 100% enig i dine svar til Kristians skriverier. Dog ville jeg synes det ville være fantastisk med et instrumentalnummer eller to, men det er selvfølgelig bare min 'indre' spillemand der snakker... Hm, så fik jeg lige en tanke: I tilfælde af en DVD kunne det også være fedt med noget danseinstruktion - hvordan danser man to-trin, tre-trin, tre-spring osv. (eller hvor meget der nu kan overkommes) samt andre 'periodedanse'. Jeg har ikke selv lige styr på hvilke kreds- og turdanse der er fra pre-1700 og post-1700... roder jo til daglig mest med post-1700, som jo naturligt nok også kommer til indeholde ting fra før da.

En "saml selv"-cd er et fint koncept, men jeg synes ikke det bør erstatte en 'normal' cd, da dette netop vil være med til at virke som en standardreference for udefrakommende. Det er lettere at referere til drejelirens klang i forhold vokalen på skæring 7 på "Over alle bjerge" (evt. med minut- og sekundtal), end det er at referere til et nummer som man måske, måske ikke har på 'sin egen' cd. "Saml selv"-cd'er vil dog være et fint komplement til en 'almindelig' cd.

Kristian skrev: "Tore skriver at en cd kunne vi komme ud til flere folk også dem de ikke spiller laiv. I forhold til det primærer formål med "at få mere sang og musik i dansk liverollespil" så har jeg svært ved at få det til at hænge sammen, [...]"
I det at det kommer ud til middelalder-, folke- og andre musikere og spillemænd kan man jo risikere at netop disse 'opdager' liverollespil og tager deres kunnen med ud til et scenarie eller flere.

Tror lige det var hvad jeg havde her og nu.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
jeppe benneballe møller

Se fuldt billede
Posts: 18
nexø (bornholm)

Post #30 Posted: Wed May 31, 2006 23:39    
  jeg vil starte med at sige at jeg ikke havde overskud til at læse jerres mange indlæg. så undskyld vis mit indlæg ikke passe ind, eller jeg kommer til at gentage jer andre.

men jeg har, hver anden søndag, 15 -20 børn hængende i hoserne som spørg om der ikke kommer en ny cd, så de kan synge med når jeg underholder i kroen. de eneste sange der har stor succes ude i de små foreninger er dem fra 'sange på vandring'. så en 2'er ville med garanti blive et hit
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next Page 2 of 6
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B