Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
Kors & Krone
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #1 Posted: Mon Aug 20, 2007 20:57    Post subject: Kors & Krone
  

   Hejsa..

   Et lille arrangement på Bornholms Middelaldercenter efter middelaldermarkedet 2008. Hjemmesiden er Kors og Krone: www.magtspil.dk (forum og hjemmeside),

   Arrangementet er et rollespil i historiske rammer der leger med lidt forskellige former for spil og muligheder, bl.a. hvor historisk det er muligt at lave den slags scenarier. Det er et senior scenarie med 18+ grænse og spillerantal vil ligge omkring de 200.

   Vi søger ikke skjalde/barder/whatever som så, da der er et par her jeg regner med kommer, men flere er altid velkomne.

   Det var bare for at gøre scenariet lidt synligt, så I, hvis I har lyst, kan prøve at give dansk live musik en lidt mere autentisk dimension.

   Dan True

Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Wed Aug 22, 2007 8:04    
  Hej Dan.
Efter Bornholms middelaldermarked havde jeg en haandfuld af jeres foldere med hjem som jeg efterlod i Faraos Cigarer. De var maegtig glade for dem og ville vaelgigt gerne have flere om i havde dem.

Til alle andre
traek fingeren ud og tag til bornholm til naeste sommer.!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Wed Aug 22, 2007 13:56    
  Mjah... jo mere historisk korrekt det bliver, jo mere uinteressant bliver det i mine øjne også at være med... :-/

Har arrangørerne gjort sig nogle tanker om, hvad kvinder der ikke lige gider lave mad, være ludere/nonner eller adelskvinder skal lave?
Udover at holde sig væk og finde på noget bedre at lave, naturligvis Wink
Hop til top
Send private message
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #4 Posted: Fri Aug 24, 2007 10:18    
     Well.. Selvfølgelig ønsker vi ikke at scenariets underholdningsværdi skal falde pga historisk korrekthed - det er ikke oppe på siden endnu, men kønsroller var det næste vi ville lægge op som tekst.

   Normal bondekvinder kommer jo også til at lavet meget andet end mad - da dan slags er op til i den enkelte gruppe hvordan man fordeler arbejdet, og jeg er sikker på at folk vil vælge en fordeling der ligner den man har til andre scenarier. Og så vidt jeg ved har der da også altid været kvinder der har lavet andet end mad, og har turdet sætte sig op mod deres mand med en grydeske i hånden - den slags er op til en selv, og er inkluderet i ens rolle.

   Kvinder kan skam også stå i boder og i skænkestuen, da det ikke kun er mænd der arbejder.

   Og så kommer nonner, skøger og adelskvinder jo nok også til at udgøre en del af rollerne. Men har man en ide selv (vi har allerede 2 kvinder der har ønsket lidt mere uortodokse roller, og dem har vi godkendt) så kan man altid tilmelde sig med den og så se hvad ens gruppeledere og rolleskrivere siger til den. Som hovedregel er en rolle okay, så længe den giver noget for personen at spille på og den ikke er spilødelæggende for andre deltagere.

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Fri Aug 24, 2007 11:48    
  So much for historisk korrekthed, så. Wink

Lige nu lyder det lidt som om, at selve samfundsopbygningen bliver relativt normal fantasy, og at det så mere er settingen (de fysiske huse samt det med, at man repræsenterer Frankrig/England/Danmark og ikke Østerland/Elgyrien/Fantasia), der tilstræbes at være historisk korrekt.

Men det er fint nok.
Jeg tror nu stadig ikke jeg kommer, da der generelt skal en hel del til, hvis man skal lokke mig til at betale for at spille fantasy, men det er da rart at høre, at andre kvinder får et bare lidt bredere rollespektrum at forholde sig til.
Hop til top
Send private message
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #6 Posted: Fri Aug 24, 2007 14:05    
     Ja; det er primært omverdenen, kulturer(undtagen kønsroller - mere talemåder og beklødning) og udstyr og tøj vi går op i har en historisk korrekthed. Samt selvfølgelig magtfordeling imellem landene og de politiske og økonomiske præmisser diplomaterne må handle ud fra.

   Dan True
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #7 Posted: Fri Aug 24, 2007 17:54    
  Re: kønsroller er man faktisk ved at finde ud af at kvinderne har haft en del mere at skulle have sagt i middelalderen end man troede. Læs for eksempel: Frances og Joseph Gies, <span style="font-style: italic;">Women in the Middle Ages.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #8 Posted: Mon Nov 26, 2007 13:52    
     Der er nu blevet skrevet et afsnit om de klassiske stereotyper kvinder til scenariet vil kunne bygge deres rolle over, og det er nok forholdsvist historisk korrekt - da vi jo befinder os i toppen af toppen af Europas elite.

Læs mere her:
http://www.magtspil.dk/main.php?pid='koen'

-Dan True
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Mon Nov 26, 2007 17:59    
  Ja, der er endda to henvisninger til delen om kønsrolle på det link, du har lagt her... men de henviser til præcis det samme, så det ville nok være ok at fjerne det ene Wink
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #10 Posted: Mon Nov 26, 2007 20:43    Post subject: ee
  "Har arrangørerne gjort sig nogle tanker om, hvad kvinder der ikke lige gider lave mad, være ludere/nonner eller adelskvinder skal lave?
Udover at holde sig væk og finde på noget bedre at lave, naturligvis Smile"
spurgte Rikke længere oppe i tråden.

Efter at have fulgt linket og læst teksterne omkring kvinderoller igennem fortolker jeg svaret på spørgsmålet som værende "nej". Og har det iøvrigt på samme måde som hende hvad angår historisk korrekthed og kønsroller. Det er fint nok at kvinden kan sætte sig op mod sin mand med en grydeske i hånden, og der er da helt sikkert kvinder/piger der synes det er glimrende - men for mig er det ganske uinteressant når det på forhånd er givet at det altså er kvinden der har grydeskeen i hånden. Der lægges vægt på at kvinderne har alle mulige hemmelige måder at udøve deres magt på uden mændene opdager det ("hir hir, det er i VIRKELIGHEDEN os der bestemmer, de ved det bare ikke") - og det er der næppe noget nyt i. Men da det så netop ER historiske rammer, ja så er det selvfølgelig vilkårene, og jeg tror da der er gode muligheder for at det bliver et alletiders scenarie.. et jeg nok endda kunne have haft lyst til at deltage i hvis jeg var udstyret med andre kromosomer.

Min holdning:
Historisk korrekthed < at kunne udfolde sig på lige fod med fyrene. vilkårene.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #11 Posted: Fri Jan 04, 2008 23:17    
     Rikke > Ah ja.. Den havde jeg ikke lige set. Mange tak Smile

   Lisella > Kan godt se din pointe - vi har også stræbt efter at kvinderne har lige så megen mulighed for at påvirke det diplomatiske spil (som jo er det scenariet handler om), blot på en anden måde end mændene... 

   Men ja ja - en af tingene ved at det er historisk live er jo også at der falder nogen fra som hellere spilder fantasy, og det er jo så fair... - men kan dog ikke se at der er så stor forskel på kønsroller til Kors & Krone, end til fantasy scenarier.. De roller vi lægger op til findes jo i største udstrækning til fantasy scenarierne, og næsten det eneste kvinder ikke kan spille som der spilles til fantasy scenarier, er måske kvindelige krigere.... (og så alle de ting som ingen kan spille til et ikke-fantasy scenarie selvfølgelig).

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B