Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Guitarer i dansk live/middelalder?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #1 Posted: Sun May 21, 2006 18:14    Post subject: Guitarer i dansk live/middelalder?
  Rikke skrev:
Hvorfor er guitaren ikke et fantasyelement, når historisk ukorrekte våben og elvere er? Det er vel bare et spørgsmål om fantasytradition!
Lidt guitarhistorie fra Wikipedia: "Musikinstrumenter som guitaren har været populære i mindst 5.000 år. Figurer fra Egypten forestiller kvinder der spiller guitarer, som set på billedet til højre. Disse figurer er fra Faraoernes tid. Selve betegnelsen "Guitar" kommer dog fra Spanien i det 13. århundrede..."
Altså kunne man sagtens have haft en guitar i den danske middelalder (selvom man ikke havde - men man havde sgu' heller ikke elvere a la Tolkien). Så længe de er akustiske, var de jo teknisk mulige at lave dengang. I øvrigt var min kommentar faktisk ikke et spørgsmål om guitarer, men om genrer/musikstil generelt. Men nok om det, for det har jo intet med denne tråd at gøre.


Niolas skrev:
Du har ret i at guitaren som sådan er et meget gammelt og historisk instrument. men så taler vi ikke guitaren som vi kender den. Så taler vi om en jagtbue, hvor nogen har fundet ud af det giver lyd når man skipser på strengen, eller et skilpaddeskjold med to arme, en tværstang og en håndfuld strenge som vi kender det fra lyren.
Hvis nogen spillede på den slags ville jeg synes at det var fantasy, men når jeg ser nogen stå og spille akkorder på et instrument som hænger i hvert 4 danske hjem, så trækker det grangiveligt også mine tanker i en anden retning end den, at jeg står i midten af fantacy-land


Hvorefter Rikke skrev:
Nu bryder jeg mig jo heller ikke om at se guitarer i fantasy-/middelaldersammenhænge, skal det lige siges. Det er rent principielt, at jeg ikke kan se forskellen på at spille guitar og at gå med bukser, bruge bomuld/syntetiske stoffer (og her snakker jeg naturligvis *ikke* om nervøs velour), snørebånd og have de frisurer, vi nu engang har med os fra det 21. århundrede.
I øvrigt kom jeg til at spekulere på noget: Gør det en forskel for dig, om det er lille Morten, der står med de 3-5 akkorder han kan og synger sange på vandring eller om det er Tore, der trods alt kan lidt mere med en guitar? Rent musisk er der jo en forskel, men jeg ved ikke, om du måske bedre tolerer en god end en dårlig guitar, hvis du forstår, hvad jeg mener.


Hvorefter Nicolas svarede:
En guitar er en guitar! I hvert fald så længe vi snakker alm. spanish/western-style)

Når jeg optræder med Tore er det som regel med hans laud, og så begynder det efterhånden at ligne noget. Jeg har også fået prakket ham en oud på, og den var faktisk det eneste strengeinstrument vi havde med til krigslive som var sidste gang vi spillede sammen.

Tore er for resten ikke en god guitar. Han har et gehør som Heimdal kunne misunde, og med det og en capo kan han flytte sine akkorder rundt så han kan spille stort set hvad som helst...

__________________________________________________________



Jeg kan nemt forestille mig dette bliver en meget hed debat, but here it goes:

Citaterne er taget fra tråden om, om man må bruge filmmusik eller ej, i dansk liverollespil.
Debatten blev, som I kan forstå, ret hurtigt sporet ind på guitarer, og dette resulterede i en noget rodet tråd (Ihvertfald mere end den var i forvejen) .

Denne debat er i bund og grund et resultat af en grundig oprydningen i førnævnte tråd.

Være søde at holde jer bare nogenlunde til emnet denne gang folkens! 

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Mon May 22, 2006 0:41    
  FOR GUITARER:

Guitarer er, ligesom plasticfløjter, relativt billige og let tilgængelige, robuste og kan repareres, hvis de går i stykker (med mindre de bruges som baseball-bat og den slags), hvilket min egen guitar er et udmærket eksempel på, idet den har fået udskiftet stort set alle dele og været brækket fra hinanden på alle tænkelige og utænkelige måder i den tid, jeg har brugt den i rollespil.

Desuden findes der masser af bøger om, hvordan man spiller på dem og masser af folk, der kan lære én at spille på dem.

Én guitar spreder (normalt) ufattelig meget mere stemning (når den bruges RIGTIG og ikke til Metallica osv) end ingen guitar.

Brugt som underlægningsinstrument med sang er en guitar redningen for enhvert stemningsøjeblik på et typisk fantasy-live.

MOD GUITARER:

De er moderne.

Man kan misbruge dem til at spille Kim Larsen og Metallica, også ude midt i den grønne skov.

Der er intet middelalderagtigt eller mystisk og fremmedartet over en guitar - tvært imod.

Giver mange spillere associationer til demonstrationer, fester og efterskoler/højskoler m.m. - hvilket kan være skidt, hvis det fører tankerne væk fra rollespillet.

MIN EGEN ERFARING:

Som voksen rollespiller og efterhånden som erfaren skjald ville jeg ikke for alt i verden have undværet min guitar dengang jeg begyndte at spille rollespil for snart otte år siden. Den gav mig mulighed for at gå ud og spille alle de sange, jeg kunne fra Højskolesangbogen m.m. fra den ene dag til den anden, uden at skulle investere i sære instrumenter, jeg ikke en gang anede hvad hed eller hvor jeg skulle skaffe fra. Dengang som nu var skjalde ikke dem, der var flest af, og derfor tog det mig lang tid at finde andre, jeg kunne udveksle erfaring med og slå mig sammen med. Men med hjemmesider som Skjaldesang er det forhåbentlig ikke så stort et problem mere for nystartede og kommende skjalde.

Dengang for otte år siden var guitaren lige så meget normen som nervøs velour og sværd lavet af sort pakketape. Det skal man lige huske.
Og selvom udviklingen er gået med stormskridt inden for rigtig mange områder af liverollespillet, er det stadig de færreste steder i dag man kan lære at spille laud, sækkepibe eller skalmeje - i hvert fald hvis man går i folkeskolen / på musikskole / på efterskole m.m. Derfor tror jeg stadig, at instrumenter som blokfløjter og guitarer vil være udbredt rigtig mange steder.

Jeg vil ikke tage stilling for eller imod guitarer i dansk live. Brugt med omtanke er de en velsignelse, men i hænderne på skvaderhoveder, der kun kan eller vil spille Metallica er de en pestilens. I hvert fald så længe vi snakker middelalder/fantasylive.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #3 Posted: Tue May 23, 2006 1:34    
  Det Tore sagde.
Sgu.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #4 Posted: Tue May 23, 2006 18:14    
  hvis man er fiks kan det faktisk lade sig gøre et forklæde sin guitar, man købe en af de Guitare der er halvt så store som normale, og forklæde den som et fancy live instrument, det kræver på en smule fantasi, og så er der jo intet problem.

men hvis vi snakke ganske alm store Guitare til live kan jeg kun snakke for at man bruger dem til live, det giver bare så meget mere stemning til spillet når der er et strengeinstrument der spiller, og selvom jeg snart har gået til live i 3 år har jeg endu ikke mødt en som kan spille på Lut eller lignede derude
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Tue May 23, 2006 22:52    
  Men at forklæde en guitar ændrer kun på udseendet, ikke på lyden, som stadig er umiskendeligt guitar-agtig.
Hop til top
Send private message
jeppe benneballe møller

Se fuldt billede
Posts: 18
nexø (bornholm)

Post #6 Posted: Wed May 31, 2006 23:06    
  når man tale om de små cenarier i mindre foreninger så er guitar en redning. som der er blevet sagt før, så ar der svært at finde et sted man kan lærer at spille på middelalder instrumenter. og så står valget mellem guitar eller slet-ikke-musik. 

til de store sommer-cenarier, som two-cities så tilhøre guitaren kun spansk-inspirerede karaktere
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #7 Posted: Thu Jun 01, 2006 12:30    
  Har ikke lyst til at kaste mig ud i den her debat, da jeg ikke længere er sikker på hvad jeg skal mene.
Jeg har til gengæld et par relavante links til jer:

- Liveforum debat:  "Spillemand"
Gammel tråd på liveforum, men med stor relavans til denne debat.  synes det er fedt med nogle synespunkter udefra.

- http://members.cruzio.com/~mathews/string.instruments.html
Bliv klogere på tidligere strengeinstrumenter, bla. guitar.

Mvh.
/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #8 Posted: Thu Jun 08, 2006 22:06    Post subject: Fantasi instrumenter
  Jeg vil gerne slå et slag for at bygge sine egne instrumenter. Jeg spiller i Krauka og vi har bygget vores egne fløjter, lyrer, m.m.. Selvfølgelig kræver det håndelag at bygge instrumenter, men det er overraskende hvor meget klang man kan få ved selv at sætte noget sammen. jeg har netop holdt en skrammelmusik-workshop, hvor der nærmest ikke var nogle begrænsninger. Og eleverne fik en hel del sjove instrumenter, med god klang, som kunne bruges til at lave den særeste musik.

Når det drejer sig om harper og lyrer, er det jo faktisk kun en kasse (mere eller mindre fantasifuldt udformet) hvor der er spændt strenge udover. Så snart der skal bånd på en hals, skal man til at sætte sig mere ind i det. Xylofoner er også bare træstykker i forskellig længde (jo mere man skærer af, jo højere tone) meget er matematiske regler, og der er nogle bøger der beskæftiger sig med emnet.

en slags fedel
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #9 Posted: Thu Jun 08, 2006 22:42    
     Personligt synes jeg det ville være meget synd hvis det blev normen at sætte begrænsninger på brugen af normale Guitarer , da næsten alt musik (med undtagelse af den spillet af de virkeligt gode skjalde) ville blive 'banned'. Langt de fleste bliver ved guitaren, og kommer aldrig derfra, og mange kan lære at spille på den. Hvis normen blev at man får at spille musik til et live, skulle have en laud, oud eller andre bisarre ting, ville jeg virkeligt komme til at savne musikken, da den ville være stort set væk. Sad

   Desuden, hvis at det problem folk har med guitarrer er at den henleder tanken for dem på ting udenfor spil, forstår jeg dem altså ikke :S   Live rollespil handler jo nemlig om at kamouflere omgivelserne og leve sig ind, og ikke nær så meget om at ændre på selve omgivelserne.

   Hvis man ikke skulle have nogen evne til at abstrahere fra nerv's velour, gummisåler, autentiske guitarrer og lignende ville der skulle gøres utroligt meget før dansk live blev til noget :S   Fx syntes jeg da at tagene og væggene på alle husene til KIV var 50000 gange mere henledende på off-game ting end de guitarrer der var i brug var. Og jeg syntes ikke engang de vægge var så slemme.

   Sååh, jeg synes det ville være synd hvis man ikke skulle kunne spille på en autentisk og moderne guitar til et live, pga at nogen ikke kan få deres opmærksomhed væk fra det 21- århundrede Sad
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #10 Posted: Fri Jun 09, 2006 1:19    
  Jeg er ærligt talt ved at synes at der er ved at gå kostume- og udstyrssnobberi i dansk live. Det er lige før det skal være så historisk korrekt at vi ligeså godt kunne være re-enactere og glemme rollespillet og bare sidde og klappe hinanden på ryggen for vores håndsyede uldkjoler og autentiske menstruationsbind.
(JEG VED GODT RE-ENACTERE IKKE ER SÅDAN...
DET ER TÆNKT SOM ET UNDERHOLDENDE OVERDREVENT EKSEMPEL...)

Arj. Men alvorligt talt, så er det en leg og jeg vil da håbe at der stadig kan være plads også til os der ikke kan spille laud og oud og gorm og orm. Som startede engang med en guitar og aldrig er nået videre.
Eller til dem som starter nu med deres guitarer.
Respekt til Jer der kan spille på middelalderinstrumenterne. I er elite, ingen tvivl om det.
Er det virkeligt så stemningsødelæggende at spille på et instrument man rent faktisk kan?
Jeg er ved at nå dertil at jeg vil opgive skjalderiet fordi jeg ikke er dygtig nok, fordi jeg ikke kan spille noget middelalderinstrument.

Når det er sagt.
Den naturlige udvikling som en del danske "live-skjalde" er nået til er jo netop at anskaffe sig middelalderinstrumenter. Jeg kunne også vælge at handle anderledes på min følelse og tage mig sammen og lære lortet.
Jeg har netop anskaffet mig en guitarlele, en mini-guitar som lettere kan gå for at være et middelalderinstrument end mit sædvanlige gamle hakkebræt. Så jeg snobber, jeg snobber...

Man kan måske vælge at tolke det stigende antal middelalderinstrumenter samt autentiske kostumer osv. som en naturlig modning af hobbyen mod større autenticitet? Og sige at vil man være en skjald der skal tages alvorligt, jamen så hedder det skalmeje og lut, i stedet for Bjarton og Yamaha?
Det giver os ganske sikkert en federe oplevelse og mere indlevelse.

Men det sætter lille Ole af i svinget og vil sikkert afskrække mange fra overhovedet at forsøge sig som skjald, hvis det ligesom er det niveau der er lagt.

Den er sgu svær.

(Undskyld forvirring i indlæg, kl. er 01-48. Jeg retter muligt i det, men dette er de foreløbige tanker.)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #11 Posted: Sun Jun 11, 2006 14:51    
  Det Lise sagde.. Sgu! ^_^

Og lad mig da sige at jeg ikke føler mig særligt efterskole-agtig når jeg trisser rundt i stort middelalderskrud med snøretræk her og der og alle vegne og støvler i fake læder med fake for af fake pels som falder og folder ud over det hele.. Uhm, polyester! Very Happy

For mig at se er en skjald en der kan sætte gang i en stemning, smile til enhver for en skærv, synge og spille på kommando og holde ud at gå rundt med bjælder om benet mindst fem dage i træk! Hvis man kan hive andre med, synge folk op i regnvejr omkring et udgående bål en sur søndag dybt inde i en skov langt fra chips, mor og playstation, så synes jeg man er skjald.

Skrab Santanamærket af 'taren og kom ind i kampen. ^_^

Mie 
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #12 Posted: Sun Jun 11, 2006 21:37    
  vel talt både Lise og mie, dog må jeg komme med en bemærkning, hvorfor dog ikke blive en del af eliten, og lære og spille på et middelalder instrument, det er ikke så uoverkommeligt som det lyder, det er bare at sætte sig ned og gør det, det var sådan jeg lærte at spille Guitar, en ganske almindelig dag, tænke jeg, jeg har lige lyst til at prøve, hentede nogle begynder guides fra enternet, og satte mig og spillede, og nu er jeg faktisk pænt god ! det er det samme princip med alle instrumenter, man skal bare sætte sig ned at og gøre det, det sværeste er bare at komme igang, og når man så først er igang, vil det gå fremad med syvmile skridt, og det er jo en stor beløning for slidet, bare at kunne spille på instrumentet, så er det bare en ekstra bonus at man bliver regnet som en del af eliten. lige en lille pep talk til alle jer der hænger fast i Guitaren. Guitare er udemærket, men hvorfor dog ikke gå videre ;
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #13 Posted: Sun Jun 11, 2006 21:52    
  Hmm... denne tråd bliver mere og mere interessant. Der er virkelig kommet en masse meninger og holdninger på bordet. Fedt!
Jeg er endda selv ved at være klar over hvad jeg selv mener.
___________________________

Først og Fremmest:

Dan> Hvis vi livere ikke havde nogen fantasi og indlevningsevne, var vi ikke begyndt på vores hobby til at starte med.

I bund og grund er jeg enig med langt de fleste parter, men jeg synes dog at man skal passe på med at generalisere os der spiller på middelalderinstrumenter/andet end guitar som snobber.

Jeg tror at det med guitarer og musik til liverollespil som helhed er og bliver et smags og behags spørgsmål, ligesom næsten alle andre faktorer inden for genren. Ihvertfald når vi snakker mainstream fantasy-live.
Desværre kan vi ikke generallisere liverollespil som værende kun en bestemt ting.

Jeg kan godt sætte mig ind i både Dans Mies, og Lises meninger om at man skal passe på med at skræmme personen-i-det-farverige-nervøse-velourtøj-og-guitaren væk. Musik til et scenarie er ganske rigtigt bedre end ingen musik.

Samtidig synes jeg lidt det afhænger af hvor musikken bliver spillet henne.
Jeg synes helt klart en guitarist er en stor stor bonus ved de månedlige kampagner rundt om i landet. Steder hvor man rent ud sagt, ikke har særlig høje standarter, for kostumer, steming spil og setting (...også selvom det er ambitionen). Der er det meste der giver lyd fra sig en klar bonus, fedt initiativ fra musikerens/sangerens side og god stemning.

Tager du fx. til et scenarie som Two Cities som jeg kan forstå generelt bygger på stor ”gennemførthed”, altså at sceneriet skal virke så autentisk og ”true” i forhold til settingen som muligt, med alt hvad der så hører til (Uld og hør frem for nervøs veleur og fleece, raftehuse frem for pavilliontelte ect.), vil jeg synes at en almindelig guitar som vi kender den, vil være direkte stemningsødelæggende. Ikke på grund af guitaren i sig selv, men på grund at alt det helt vildt gennemførte omkring den. Den falder simpelthen udenfor.
Der synes jeg at man skulle prøve at gøre noget ud af at skaffe/bygge sig et alternativ. Jeg snakker ikke i helt andre instrumenter, men jeg mener at musikeren i dette tilfælde bør gøre noget for at vedkommenes instrument ser lidt mere autentisk ud.

Og dette leder mig videre til det næste:

Jeg tror ikke der er nogen på dette forum der har noget imod lyden af en guitar. Kun udseendet.
Derfor synes jeg det er en supergod invistering Tore fx. har gjort sig, i at anskaffe sig en Laud, der som sagt ser lidt mere fantasyagtig og anderledes ud en almindelig guitar, men har de samme egenskaber og samme teknik (Når vi snakker akkordspil).
Jeg fx. Ole Peinhow har en rundrygget tolvstrenget lutagtigt-tingest, som han har fundet billigt på et loppemarked. Han har så bare stemt den op med 6 strenge som en guitar.
Ligeledes har John fra vores gruppe har fundet en superfed dråbeformet guitar med et smukt udskåret kvindehoved i enden efter stemmeskruerne, hos en marskandiser. Jeg mener han gav omkring en plovmand for den.
Der er en masse af den slags ting i omløb på genbrugsmarkedet. Det er bare om at holde øjnene åbne folkens.

Generelt ser jeg også en tendens i liverollespil herhjemme til at: ”skjalde? Det er sådan’en der synger og spiller guitar og synger”. 
Jeg ved godt at dette er ved at ændre sig. Det kan vi både se i praksis ude i de danske skove, og vi kan jo også mærke en udvikling ved at læse Tores artikler på liveforum og artiklen der var i ”Rollespilleren” for et halvt år siden om at spile skjald.
Men jeg synes stadig det er som om at miljøet, altså udover os der virkelig går op i musikken, ikke rigtig kan komme videre på den front. Ret underligt når vi er nået så langt på så mange andre fronter. 
Det er dette der har resulteret i det ”udstyrssnobberi” Lise nævner. Jeg kan kun sige at jeg er tilhænger at denne udvikling, da det på længere sigt vil resultere nogle langt mere helstøbte scenarieoplvelser hvor vi måske kun skal koncentrere os om at spille og lade os fylde med indtryk, frem for at vi hele tiden skal kigge den anden vej så snart vi ser en kondisko.

...Men nu skal jeg prøve at være et godt eksempel og holde mig til emnet.

Det jeg var ved at lægge op til, inden jeg begyndte at sludre om andet end guitarer ligefør, var sådanset min overordnede mening om guitarer i dansk fantasylive:

Skjalde med guitarer som vi kender dem er helt i orden i dansk fantasylive! Det er måske bare på tide at folk får øjenene op for alternativerne, hvad disse så end måtte være.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #14 Posted: Sun Jun 11, 2006 21:54    
  Wow!

Sofie fik vidst lige postet, inden jeg bleve færdig med mit laaaange indlæg. 
Er, som du sikkert kan forstå, helt enig Sofie!

Jeg har desuden fjernet alt matriale der ikke har relevans til trådens emne.
Stay focused!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #15 Posted: Sun Jul 02, 2006 23:37    
  Jeg lovede tidligere at komme med et par billeder når min Wilhelm var fiks og færdig og hvad jeg vil kalde "lutificeret" (med stor fare og chance for verbal udskæld derfor^_^) 

Det jeg har gjort er for det første at skrabe santanamærket af sadlen og slibe stemmeskruerne med sandpapir. Disse er af plastisk og var med grimme uens samlinger som der samledes skidt oppe under og i. Med lidt sandpapir var de efter en lille tur faktisk pænt jævne og næsten (læs: næsten) at forveksle med horn. Selve guitar kassen fik sig også en ordentlig slibetur så den grimme bord omkring lydhullet forsvandt og skrammer og lignende blev jævnet lidt mere. En malet bord lang kanten af kassen foroven og forneden malet i sort hvid blev også fjernet på samme måde og siderne på kassen fik skrabet deres brune farve "halvt" af. Til sidst fik kassen masser af lak og en sprittusch til dekorationer, og nok er det ikke et fint instrument og nok har min Wilhelm kun kostet 150 kroner i ul og gratis. Men jeg synes faktisk det er en mulighed at forbedre sine instrumenter på denne måde. Gøre dem mere legale på sin vis. Det man kunne have gjort var at lave sadlen om til et knækhoved og sætte en rund bund i guitaren.. så var det begyndt at ligne noget jo, men det havde jeg ikke lige ekspertise til. 
Men det var sjovt at lege med, og lærerigt på vejen til måske at bygge sit eget instrument en dag. Smile

Venligst Mie








Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2, 3, 4  Next Page 1 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B