Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Guitarer i dansk live/middelalder?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #46 Posted: Fri Nov 09, 2007 23:31    
  Plus det tjener sig selv ind i længden, hvis man ønsker at dygtiggøre sig nok til at kunne tjene penge på musikken 
-siger hende, der ikke har råd til en fløjte og sløser sin stemme væk ved ikke at stemmetræne...
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #47 Posted: Sat Nov 10, 2007 2:45    
  Jojo, bevares får man da øvet sig mere på fede instrumenter.
Men.
Diskussionen er stadig den samme.
"Skal" man investere i et så dyrt og kamp lækkert instrument når man har noget der egentlig går udemærket, skønt det er knapt så fedt?
Det vil alle dage være en smagssag.
Der er ingen tvivl om at det ville være fedest hvis alle der ville spille skjalde, legere, troubadurer, musikanter, gøglerklovne og Søren Banjomus havde lige netop de autentiske instrumenter.
Det ville også være uber l33t hvis alle havde autentisk håndsyet middelaldertøj.
Det er der så nogen der "gider"/vil/synes er fedt at bruge penge på.
Det er der så nogen der ikke gider. Da de jo har en geddar derhjemme i forvejen. (Hvis man er mig, har man fire.)

Det er stadig de færreste der - med mindre de virkelig brænder for den stadigt relativt  snævre del af live rollespil som jeg insisterer på at kalde skjalderi Razz - vil investere så relativt mange penge i et ekstra instrument, hvis de allerede har et instrument derhjemme der går så nogenlunde.

Jeg har spillet trollespil nu i alt for mange år. Jeg har stadig ikke autentisk fodtøj og min eneste vikingeskjorte er stadig af lagenlærred.

Er det mig der ikke går nok op i det?
Og må jeg ikke være med af den grund?
Er det ved at være de tider hvor en "ny" skjald - for at kunne accepteres - skal ud at investere i sækkepibe og langeleik lige fra starten?
Kravler livemiljøet også i den forstand mere over i middelalder?
(Og en sidste tanke): Hvor meget af det her har vi allerede diskuteret i den her tråd? Very Happy

(Det skal noteres at jeg ser det ud fra et live musik synspunkt. Rent middelaldermusikalsk holder det ikke 1.5 nanomillimeter at dukke op med min gamle Yamaha eller hvad fanden mærke den nu er. Med mindre jeg finder på at spille Valravnen med umba takt og kalde det fusionsmiddelalder, og det er jeg ikke fuld nok til endnu.)


Det er ikke et surt opstød men et oplæg til (genoplivning af) debat!
Som også er interessant i forbindelse med Skj. Sang 2. Skal den have udelukkende autentiske instrumenter?

( Jeg vil sgu da også gerne ha den fede guitar, men jeg "gider" ikke knalde 4.500 af på et instrument jeg bruger relativt sjældent. Som de færreste har jeg så inderligt rigeligt råd. Jeg har bare ikke plads, og mine andre 25 instrumenter kommer til at føle sig mere overset end de er i forvejen.)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #48 Posted: Sat Nov 10, 2007 4:17    
  Du bruger selv udtrykket "udemærket". Mine 70-kroners tinwhistles er også udemærkede.. Men spiller næsten kun på den til 1400 fordi den er så meget federe at spille på!

Desuden synes jeg ikke at vi kan sammenligne tøj (i kostume-forstand) med instrumenter. Fordi en liverollespiller har fuldstændig historisk korrekt tøj på, behøver han sgu ikke at have en sækkepibe af læder og ahorn... det ville matche ham godt, men det er immervæk to forskellige ting. 
Det er som du selv siger en smagssag.
  
Og hvis dine andre 25 instrumenter føler sig overset, er det nok fordi det ene rent faktisk ER så vildt meget federe at arbejde med.  Og så lad det  så have sin status!

Desuden har du vidst misforstået mit sidste indlæg, der handlede om TILBUD. Jeg mener immervæk at "Nicos" guitar hører inde under den kategori.
En yamaha-guitar holder! Men den kan du ALTID købe!

Og så skal vi da have både guitarer og harmonikaer med på Skjaldesang 2!

/Mads - fuld
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #49 Posted: Sat Nov 10, 2007 18:23    
  Jeg tror jeg skal holde op med at læse forumzer når jeg er fuld...
Det er en fed guitar og et godt tilbud...

Men jeg synes stadig tøj og instrumenter kan sammenlignes i liveforstand.
Kan vi bruge noget der er knap så fedt eller skal vi ud at investere i det fede for at blive taget alvorligt? Og er det et problem?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Amanda Natalie Rasmussen


Posts: 26
Roskilde, Danmark

Post #50 Posted: Tue Feb 24, 2009 13:59    
  Lidt for at vende tilbage til lutguitaren...
Sådan en behøver heller ikke at koste 4500, hvis man holder øjnene åbne og er lidt heldig. Wink Jeg fik for nylig fat i dette instrument på en auktion på QXL.dk. Det krævede at jeg sad oppe et par timer kl lort om natten, hvor auktionen sluttede, men den blev min for 1580 kr, og det betragter jeg som lidt af et røverkøb for så fint et instrument. Smile




Skal lige siges, at jeg selv er en fattig gymnasieelev, der før har gjort sig skyldig i at medbringe akustisk guitar til live... xD Men der var det guitarskjald eller ingen musik overhovedet, og når det er et knap så autentisk juniorscenarie, kan det være med til at skabe noget fed stemning og spil. Samtidig forstår jeg udemærket Lises sammenligning mellem kostumer og instrumenter ang. autencitet, for jo, jeg bliver da irriteret over at se den samme erfarne liver, der for femte år i træk render rundt i skrigfarvet velourkostume. XD Hvis man lige skal snuse til skjalderollen, er en guitar da fair nok, men hvis man holder fast i rollen, synes jeg da at man bør gøre så meget ud af det, som man nu har midler til. I hvert fald gøre så meget som muligt ud af der vigtigste - om man har autentiske middelaldersko eller lagenlærredskjorte er måske knap så vigtigt for skjalderollen. Wink
Hop til top
Send private message
Erik Alfastsen


Posts: 33


Post #51 Posted: Thu Feb 26, 2009 12:41    
  

Den er altså bare vildt flot! Det vil jeg sige. Gid det var min xD


 


http://de.wikipedia.org/wiki/Gitarrenlaute

Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #52 Posted: Thu Feb 26, 2009 20:46    
  Nu er jeg jo ikke skjald, og er derfor ikke underlagt alle jer skjaldes love og regler

Jeg har nu "snuset" til det at spille musik til live i mange år, og jeg vil derfor tillade mig at provokere lidt ved at sige dette:
Man kan bruge masser af penge på fede instrumenter, fedt kostume, øve 100 sange til ukendelighed osv. Men det hjælper ikke en skid på en rolle hvis man ikke kan underholde!
JEg oplever alt for ofte at skjalde og andre underholdende personer, stiller sig op mid på "torvet" og begynder at spille, og selv om de de sagtens kan spille der musik, og hele udstyret er tup tip, så "kommer de aldrig ud over scene kanten" og fanger publikum.
Denne diskussion afspejler meget godt så mange andre der er i rollespil:
Bedere udstyr, bedere kostume, bedere settings......men selve rollespillet glemmes.
Det kan selvfølgelig være at de fleste Skjalde i dansk liverollespil er kunstnerer, så anderkendelsen og "rampelyset" er nok for dem, men jeg er spillemand og håndværkmusiker, og det eneste jeg ønsker er at bilve betalt.
Husk på at være skajld/ spillemand, gøgler, skuespiller mm. er et job.

En anden ting:
Instrument mæssigt er jeg blevet glad for at spille på min 12 streng guitar til live. Der er absolut ikke autentisk på nogen måder, men der fylder utroligt godt lydmæssigt, og jeg har uanede muligheder for at spille lige det jeg vil.
Jeg kan med andre ord spille lige fra "Når bjælderne danser" til "Conrad hvor dine busker" (bare for at nævne to sange der ligger så milevidt for hinanden) Jeg kan desuden gøre det så volume mæssigt højt at jeg når et størrer publikum hvis jeg brager igennem. 
De lauder og guitarluter jeg har hørt, har alle sammen været med nylonstrenge og volumemæssigt ikke lige så kraftige som en westernguitar.

Jeg har på samme måde med min harmonika der er fyldt med knapper og elektronik, der tildels kan dækkes over. jeg kan igen spille en masse forskellige sange. MEN, og her kommer et argument man lige skal tænke på.
Mine harmonika koster ca. 12.000kr hvilket gør at jeg altid er nervøs for at den skal blive ødelagt.
Jeg har personligt ikke lyst at skulle tage et instrument med ud i skoven der koster over 1000kr.
Det er stadigvæk ca. 3-4000 fra den pris Amandas Lutguitar koster, hvilket gøre at hvis det var min guitarlut, så ville jeg ikke tage den med i skoven.

Så alt i alt, forsætter jeg med min 12 strengs guitar og harmonika, og til alle de rollespillere jeg møder der spiller musik i spillet vil jeg altid fokusere på selve deres optræden, underholdnings værdi og publikum reaktion, frem for deres instrument og tøj.

mvh
Christian Colberg - spillemand
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #53 Posted: Sat Feb 28, 2009 18:02    
  Ville lige gøre opmærksom på at hvis man er interesseret i et guitaralternativ, der ikke koster kassen, så er det nemt at finde Lavta'er på Ebay til ca. 200 euro. Som ny vel at mærke. Lavta'en skal siges at være et mix af den tyrkisk/arabiske oud og den gamle byzantinske lut og har en lyd, der minder om oud'en. Fordelene ved lavta'en frem for oud'en er, at den er mindre, har færre strenge (og dermed kortere stemmetid) og er forsynet med bånd i stedet for at være båndløs. Fordelen ved lavta'en forefor guitaren er, at den er historisk autentisk og strækker sig langt tilbage i tid. Ulempen er, at den nok ikke kan spille lige så højt som en western guitar.

Skulle det være et stort problem - så kan man lede efter en græsk laouto, der nok mest minder om en blanding af en mandola og en oud men med stålstrenge og masser af lyd. Hvor lavta'en er meget lutagtig og til melodier, så er laoutoen mere akkordegnet.

Skulle det stadig være for eksotisk, så ville jeg også holde mig til lutguitaren, der som regel også går billigt, eller en mandola med lutryg som udover at se 'rigtig' også er et nogenlunde gammelt instrument (alt efter hvilke bøger man følger).
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #54 Posted: Wed Feb 16, 2011 21:44    Post subject: Girar....
  Jeg synes Christian berører et meget viktig poeng. For at illusjonen om en trubadur skal oppstå, holder det ikke med et autentisk instrument og fine klær. Det er mannen eller kvinne som skaper illusjonen.

Selv spiller jeg som oftest på en barytonukulele som jeg godt kan argumentere for at har røtter langt tilbake i tid. Folk som aldri har hørt meg synge og spille kan noen ganger argumentere mot bruk av instrumentet, men de spør aldri hvilke sanger jeg spiller. Props er viktig.

Jeg spiller gitar på laiv og middelaldersetting fordi gitaren i middelalderen var et instrument for rytmegitarspill der man ikke plukket strengene. Dette er den spillestilen jeg bruker, og derfor velger jeg et instrument fra denne instrumentfamilien.  Luth, oud, vihuela ol ble hovedsaklig spilt ved å "plukke" strengene. Derfor passer gitaren best.

PS! Mens luth og vihuela hovedsaklig var høystatusinstrumenter, var de tidligste gitarene av lavere status, og renesansegitaren ble ofte brukt av kvinner. Middelalderens "four cource" gitarer er muligens forløperene til folkeinstrumenter i Spania og Portugal,
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3, 4 Page 4 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B