Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Inspiration efterlyses :)
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Fri Sep 21, 2007 23:45    Post subject: Inspiration efterlyses :)
  Hejsa

Jeg sidder lige og arbjeder på en mørk og dyster sang om alt det ulækre, væmmelige og ubehagelige, man kan gyse over rundt om bålet i den mørke by.

Indtil videre har jeg skrevet lidt om sådan noget som varulve med gnistrende, gnavende tænder, lygtemænd der lokker folk i mosehuller med falsk ledelys, havfolk der synger sømænd ned i en våd, slimet grav og vætter, der fortærer "din hud, dine øjne og kødet, der klæber til dine blege ben."

Hvilke væsener synes i ellers kunne passe ind i sådan en sang?
De behøver ikke passe ind i en bestemt verden (eller være udelukket i en bestemt verden), bare de er  tilpas dystre og ubehagelige størrelser.

Jeg har alligevel tænkt mig, at det skal være en sang med udskiftelige vers alt efter omstændighederne.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sat Sep 22, 2007 0:44    
  Jeg er personligt utroligt glad for elverfolket. Nu tænker jeg tænker ikke på ikke disse hersens metrosexuelle væsner med spidse øre fra Tolkienland, men ellefolket fra den gamle folkeovertro, med huld i ryggen og det hele!

(gælder: Facere fra div. humanitære hjælpeorganisationer?)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sat Sep 22, 2007 11:53    
  Oplagt Smile

Æhm... hvad er facere?
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #4 Posted: Sat Sep 22, 2007 18:13    
  Den skandinaviske folketro vrimler med sære væsner, gode som onde, som det siden tidernes morgen har været KLOGT at holde sig gode venner med eller holde sig langt væk fra.

Eksempler: Ellefolk, vætter, turser og rimturser, Draugen, Mosekonen, lygtemænd og Bjergkongen.

Fra den tid, hvor kristendommen og den folkelige overtro levede side om side i Danmark har vi også fantastiske skrækvæsener som liglam, gravsøer, helhelste, kirkerotter og valravne.

For slet ikke at nævne de utallige hekse og troldkarle, signekællinger og manere der også gjorde veje og heder usikre.

Se f.eks. eventyr fra Asbjørnsen og Moe's samlinger eller fra tilsvarende samlinger af brødrene Grimm. Og læs "historiske" fortællinger fra den tid om Jens Langkniv (af Jeppe Aakjær), Valdemar Sejr ( B.S. Ingemann) og andre, som fortæller hvilken invirkning disse væsener og personer havde på befolkningen.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #5 Posted: Sun Sep 23, 2007 13:26    
  Eller, hvis man ønsker en mere videnskabelig tilgang, Iørn Piøes "Fabeldyr og Sagnfolk".
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Tue Oct 16, 2007 1:18    
  Tak for inspirationen.
Projektet ligger lidt på køl lige nu, men det er rart med lidt indspark til når jeg bliver kreativ igen Smile
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B