Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Redskaber til stemning af fløjter
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #1 Posted: Tue Jul 24, 2007 14:37    Post subject: Redskaber til stemning af fløjter
  

Jeg har fået fingre i en håndfuld fløjter som ikke stemmer.
Jeg har derfor kastet mig ud i selv at stemme dem, hvilket jeg har opdaget kræver at man har noget godt værktøj.

Hvad bruger man feks til at gøre hullerne større med?

Jeg har prøvet med en fil, men det tager godt nok lang tid da der jo ikke er så meget frirum. Jeg har prøvet med en boremaskine med sandpapir tapet fast på boret, men det falder konstant af.. så gik jeg i silvan og købte en lille kasse med små slibesten til boremaskinen, men de var godt nok ikke meget værd. En smule savsmuld på dem og så var de ubrugelige.

Jeg har stemt to huller på 2 timer.. det må kunne gøres hurtigere... hvad gør i andre?

mvh Andreas

Hop til top
Send private message
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #2 Posted: Tue Jul 24, 2007 16:51    
  Hej Andreas,

Det afhænger jo lidt af, hvilket materiale dine fløjter er lavet af - Men jeg går ud fra, at de er lavet af træ Smile

Jeg har selv anskaffet mig et sæt tonehulsrivaler, men det er nok en lige lovlig stor omkostning hvis det kun gælder et par fløjter.

Men, hvis du kan finde en passende rival, som jo skal være ret lille, så er det helt sikkert det letteste. Jeg tror endda man kan få dem i Silvan eller Bauhaus eller noget i den stil. Men brug dem for håndkraft - sætter du dem på en boremaskine, så har du snart ingen fløjte tilbage.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #3 Posted: Tue Jul 24, 2007 22:50    
  Jeg har faktisk en rival som jeg lige har prøvet. Den giver et meget ujævnt resultat, men er også rimelig stor... jeg vil straks se om jeg kan finde en mindre.

Af nysgerrighed, hvor har du fundet dine og til hvilken pris?

mvh Andreas
Hop til top
Send private message
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #4 Posted: Tue Jul 24, 2007 23:25    
  Jeg har købt et sæt fra Dick GmbH med 11 stk for 3700,-, men de kan købes enkeltvis fra omkr. 270,- til 450,- pr. stk.

Er dog gået igang med selv at lave lignende rivaler, i de mest normale størrelser, af HSS stål. De bliver noget billigere, men det varer lidt før jeg har de første klar Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #5 Posted: Wed Jul 25, 2007 22:57    
  Hmm.. nu vi er ved stemning af fløjter... jeg har udvidet det nederste hul på en fløjte rimelig kraftigt, den var en halv tone ved siden af før - nu er den 10-15 cent ved siden af... jeg har virkelig ikke lyst til at fjerne mere materiale fra det hul.. kan man klare den på anden vis? Mange instrumenter har jo intonationshuller, kunne man lave sådan et på en fløjte?

/Andreas
Hop til top
Send private message
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #6 Posted: Wed Jul 25, 2007 23:03    
  Hejsa,

Hvis det er hullets diameter du er bange for bliver for stor til fingeren, så prøv at lave "undercut", dvs. lad hullet blive samme størrelse i mundingen, men fjern materiale fra indersiden, så hullet bliver "tragtagtigt" opad. 

Husk iøvrigt altid at starte nedefra med stemningen, da det kan ændre sig radikalt opad... Og husk at fjerne AL træfniller fra røret og hullerne, det skal være helt smooth - Dette har også meget at sige, specielt for de nederste huller.

Happy tuning Wink

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #7 Posted: Wed Jul 25, 2007 23:25    
  Tusind tak!! Gode råd!
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Thu Jul 26, 2007 17:34    
  Jeg har ind til videre bare brugt træbor, og boremaskine... Har så bare sørget for at bruge gradvist større og større bor, både af hensyn til ikke at komme til at stemme for højt, men også for mindske risikoen for at fløjten flækker på langs´
...

For mindre indgreb har jeg så også brugt fil, sandpapir, eller mest effektivt og korrekt en spids skarpsleben kniv.

Ellers har jeg ikke noget at tilføje til det Magnus sagde.

Held og lykke!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #9 Posted: Thu Jul 26, 2007 20:39    
  Træbor er en mulighed - dog vil jeg fraråde boremaskine, hvis du er glad for fløjterne Wink Der skal meget lidt til at man enten får boret hullerne for store, eller at man får banket boret ind rørets modsatte væg. Og finstemning kræver et helt ufatteligt arsenal af bor, hvis man gradvis skal justere størrelsen uden at afrunde mundingen (Det ka nok lade sig gøre, men jeg vil påstå at det er besværligt)

Men som Mads pointerer, så er en spids kniv din ven, specielt til undercutting. Runde og halvrunde nåle/nøglefile  er også en stor hjælp. Disse ting er noget billigere end at investere i rivaler, men der er ingen tvivl om at rivaler leverer det bedste resultat.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #10 Posted: Fri Sep 07, 2007 14:17    
  

Kom faktisk lige på noget...
En Dremel, eller tilsvarende miniboremaskineslibedims, og så en tynd, cylindrisk slibesten eller fræsejern burde også kunne gøre tricket - Og sådan en opsætning kan man som regel købe for et par hundrede kroner...

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B